'Wat moet ik als een pony de ezel opvolgt?'

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Wat moet ik als een pony de ezel opvolgt?'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 12:30

http://www.pzc.nl/zeeland/schouwen-duiv ... pvolgt.ece
pzc.nl


De dorpsraad van Nieuwerkerk heeft zo haar eigen kijk op het plan van de gemeente Schouwen-Duiveland om bepaalde hobbydieren in de toekomst uit kernen te weren.

Ze heeft gebruik gemaakt van de mogelijkheid een zienswijze erover in te dienen. En daar zitten een paar aardige kwinkslagen in.

"In eerste instantie schrok iedereen van de regel", zegt dorpsraadvoorzitter Jan van den Berge. "Toen het bericht kwam dat die niet opgaat voor huidige eigenaren, was er opluchting. Maar bij wie even doordenkt, komen allerlei vragen op." Een aantal daarvan heeft de raad op een rijtje gezet.

Zo vraagt ze zich af hoe de gemeente straks, wanneer er een klacht komt, weet welk dier er nu al is en welk dier er later is bijgekomen. En, onder het motto 'alle levens zijn eindig, ook die van dieren': mag iemand z'n overleden kippen straks vervangen? En wat gebeurt er wanneer je ezel doodgaat en je daar een pony voor terug wil?

Bij de bepaling van een maximum van tien stuks pluimvee zet de Nieuwerkerkse raad ook vraagtekens. Want wat moet een kippenhouder als er kuikentjes komen en hij daardoor opeens elf beesten heeft?

De regel geldt niet voor beroepsveehouders, heeft de raad begrepen. Maar wat als de vrouw van de koeienboer een hangbuikzwijntje voor zichzelf heeft? Valt die dan wel onder de nieuwe regeling en de beesten van haar man niet?

De dorpsraad is ook benieuwd wat er gebeurt als de bebouwde kom opschuift en dierenhouders daar opeens binnen wonen.

De bepaling dat de regel ook tot honderd meter buiten de bebouwde kom geldt, kan niet op goedkeuring van de raad rekenen. "Juist daar houden veel mensen dieren", zegt Van den Berge. En die passen nu juist zo goed in het Schouwen-Duivelandse landschap, meent de dorpsraad.

Die vraagt zich ook af hoe dit alles past in het voornemen van de gemeente om juist met minder regels te willen werken. "Nog niet zo lang geleden vroeg u de burgers naar voorbeelden van regels die beter konden worden afgeschaft", schrijft ze. Nou, de raad van Nieuwerkerk weet er wel één...

Verwante artikelen:

Cayenne @ [VN] Verbod op dieren in gemeente Schouwen-Duiveland
[VN] En in de rijbak moeten snippers van Hippotex

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: 'Wat moet ik als een pony de ezel opvolgt?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:32

Wat ik mij afvraag is dat ik straks een huis koop waar paarden voorheen gehouden zijn, of ik dat dan straks ook nog mag doen.
Ook daar wordt geen antwoord opgegeven.

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Re: 'Wat moet ik als een pony de ezel opvolgt?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:37

Als paarden houders kunnen we redelijk goed procuderen tegen deze regel.
Immers een paard is geen vee of pluim, maar een paard is een Huisdier!
Huisdieren vallen onder andere regelgeving en de eigenaren hebben andere rechten. Deze kunnen paardenhouders in Schouwen-Duiveland prima gebruiken.

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: 'Wat moet ik als een pony de ezel opvolgt?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:38

Ja precies Sammie, zo blijven er vragen naar boven komen. Het is dus nog niet zo makkelijk om te zeggen "we schuiven de bebouwde kom op". Denk dat ze nog eens even om de tafel moeten gaan zitten met zijn allen.

Yavanna

Berichten: 2690
Geregistreerd: 11-12-03

Re: 'Wat moet ik als een pony de ezel opvolgt?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:13

Nav een opmerking van Mammaslamma, degene die de regel bedacht heeft werkt niet eens meer bij de gemeente.....
En er zijn zoveel grijze gebieden in, ik heb zelf het idee dat het weer een idee is, wat veel stof op doet waaien, maar wat het niet helemaal gaat halen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: 'Wat moet ik als een pony de ezel opvolgt?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:21

Feanyth schreef:
Als paarden houders kunnen we redelijk goed procuderen tegen deze regel.
Immers een paard is geen vee of pluim, maar een paard is een Huisdier!
Huisdieren vallen onder andere regelgeving en de eigenaren hebben andere rechten. Deze kunnen paardenhouders in Schouwen-Duiveland prima gebruiken.

In het artikel uit de PZC staat het volgende:
Citaat:
Het besluit geldt voor varkens, zwijnen, runderen, paarden, pony's, ezels, geiten, schapen, herten, lama's kangoeroes, struisvogels en emoes. Ook pluimvee en pelsdieren vallen onder de regeling als de eigenaar er daar tien of meer van heeft.

Het maakt dus niet uit of paarden nu huisdieren of vee zijn, want ze worden al expliciet genoemd en vallen dus sowieso onder de regeling.

Grobegni
Berichten: 1757
Geregistreerd: 18-08-06

Re: 'Wat moet ik als een pony de ezel opvolgt?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:26

Wat ze tegenwoordig al niet bedenken...De handhaving van deze regels lijkt me erg ingewikkeld. En daarbij ook nog de administratieve rompslomp die het met zich mee gaat nemen. Gaat volgens mij alleen maar geld kosten! Ik hoop voor de gemeente dat ze er nog vanaf kunnen komen! Wethouders zijn toch vreemde wezens, met al die pretentieuze plannetjes van ze....

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: 'Wat moet ik als een pony de ezel opvolgt?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:01

Betrekkelijk oud nieuws, de gemeente gaat de oude situatie gewoon gedogen, niemand hoeft zijn vee weg te doen, wrs komen er wat aanpassingen, maar geen grote.......
De gemeente gaat wel strengere eisen stellen voor nieuwe aanvragen van bouwsels etc.