Pony’s staan in ondergelopen weiland

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 15:30

http://www.politie.nl/twente/nieuws/080 ... eiland.asp
politie.nl


De politie in Losser voerde in samenwerking met de Dierenbescherming een controle uit bij een weiland aan de Schoklandweg in Losser. In het weiland, dat volledig onder water stond, stonden twee pony’s.
Bij de politie in Losser kwamen de afgelopen dagen meerdere meldingen binnen omtrent een weiland aan de Schoklandweg.

Op dinsdag 22 januari voerde de politie omstreeks 15.45 uur, in samenwerking met de Dierenbescherming, een controle uit naar aanleiding van de meldingen.
Ter plaatse zagen de agenten dat het genoemde weiland volledig onder water was gelopen. De twee pony’s die in het weiland stonden konden nergens droog staan.

De eigenaar van de dieren, een 64-jarige man uit Losser, werd gesommeerd direct een ander onderkomen voor de pony’s te zoeken. Tegen de man wordt door de Dierenbescherming proces-verbaal opgemaakt. De eigenaar beloofde de pony’s elders onder te zullen brengen.

rixke

Berichten: 1031
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: lelystad

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:40

ben benieuwd of de arme dieren er nu beter bij staan

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:49

tja dat heb je he met regen in nederland er is ook in een paar dagen 100 mm gevallen ,
een alternatief plekje is een must momenteel als je enkelt een weiland tot je beschikking heb ,
kan je zo nog 100 paarden aanwijzen die in waterweilandjes staan momenteel .
de paardjes die droog staan staan de hele dag op stal ook gezellig

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:49

Helemaal ondergelopen weiland lijkt mij niet fijn nee. Gelukkig moeten ze nu verhuist worden hoop dat ze er op vooruit gaan iig.

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:51

zo das niet fijn Bloos!
gelukkig is er controle uitgevoerd voor die dieren!

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:59

Pfff beessie zullen wel lekker last van mok etc krijgen niet lekker dus.
Fijn dat er andere nog goed opletten.

sarah_m
Berichten: 1331
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:00

Inderdaad goed, maar dit soort dingen gebeuren echt heeeel vaak.
KAn zo hier in de buurt 6 pony's aanwijzen die geen schuilstal of weidemaatje hebben met slechte omheiningen

Otex

Berichten: 116
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: enschede

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:04

aah, lijkt mij ook niet fijn. de weilanden bij onms zijn wel heel nat ja maar ze moeten wel een plek hebben waar ze droog kunnen staan Haha!

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:05

Hee in Losser nog wel, ik heb wel een idee over welk weiland het gaat. Ik heb er nog niks van gehoord, en woon nog wel in een dorp Haha!

De weilandjes daar zijn onderloopgebieden. De Dinkel treed buiten zijn oevers als het heel hard en langdurig regent. Het water is hier alleen wel heeeel snel gestegen. Het is binnen 2 dagen van niks naar een heel hoog waterpeil gegaan, zo hoog dat meerdere straten waren afgesloten omdat het water daar overheen ging.
Als het over de man gaat over wie ik denk dat het gaat, dan valt de "mishandeling" nog wel mee. Hij heeft ook schaapjes en hij verzorgt ze normaal gesproken heel goed, hebben een schuilstalletje enz. Kan een samenloop van omstandigheden zijn. Misschien was die man wel ziek of slecht ter been (gezien zijn leeftijd niet geheel ondenkbaar) en had hij niet gedacht dat het waterpeil zo snel zou stijgen.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:14

Afbeelding

Zo ziet dat er zon beetje uit met de dinkel die buiten zijn oever treed. En dit kan heel erg snel gaan, binnen enkele uren. Deze straat is zondag ondergestroomd binnen een paar uur de dinkel stroomt helemaal achter aan de fotos. Als bijvoorbeeld de sluisen in denekamp dicht zijn kan het echt zijn dat een weiland binnen drie vier uur ruim een meter onder water staat.
De regen van afgelopen dagen was teveel en hier in de omgeving staan veel weilanden onder.
de Schoklandweg loopt pal naast de dinkel en is eigenlijk een van de eerste punten die onder lopen, met het oog op de regen kan dit extra snel gegaan zijn.
Er zijn hier wel meer weides die dus nat zijn, en waar de paarden eerst door een meter water moeten zodat ze op een hooggelegen deel droog kunnen staan.

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:15

marquez1 schreef:
Hee in Losser nog wel, ik heb wel een idee over welk weiland het gaat. Ik heb er nog niks van gehoord, en woon nog wel in een dorp Haha!

De weilandjes daar zijn onderloopgebieden. De Dinkel treed buiten zijn oevers als het heel hard en langdurig regent. Het water is hier alleen wel heeeel snel gestegen. Het is binnen 2 dagen van niks naar een heel hoog waterpeil gegaan, zo hoog dat meerdere straten waren afgesloten omdat het water daar overheen ging.
Als het over de man gaat over wie ik denk dat het gaat, dan valt de "mishandeling" nog wel mee. Hij heeft ook schaapjes en hij verzorgt ze normaal gesproken heel goed, hebben een schuilstalletje enz. Kan een samenloop van omstandigheden zijn. Misschien was die man wel ziek of slecht ter been (gezien zijn leeftijd niet geheel ondenkbaar) en had hij niet gedacht dat het waterpeil zo snel zou stijgen.


amen

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:46

Nou, hier bij ons in de Achterhoek, tegen de Duitse grens aan is het ook nat hoor. Bij de buren staat het weiland ook helemaal onder water, omdat de sloten van het waterschap het allemaal niet meer kunnen bolwerken. Onze sloten komen uit op de Slinge en die staat ook tot bovenaan. Soms kan je er iets aan doen, maar het afgelopen weekend waren de omstandigheden wel heel erg extreem, getuige de foto van de Dinkel!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:49

dat heb je als je 7 meter onder de zeespiegel zit

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:50

daaarom dus ik vind mishandeling een erg groot woord in dit verhaal

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:55

ik noem het overmacht,maar het is niet echt prettig voor de pony's,ik zou geen oog meer dichtdoen als ik wist dat de mijne geen enkel droog plekje meer hadden.....

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:00

Joh lekker natural, is hartstikke goed voor je beest Clown

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:07

geerke schreef:
dat heb je als je 7 meter onder de zeespiegel zit



We zitten hier echt niet onder de zeespiegel. Maar er is gigangtisch veel water gevallen 54 mm binnen een week waarvan het meeste in het weekend. Het meeste water hier stroomt uiteindelijk door de dinkel en die treed dan behoorlijk buiten zijn oevers.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:10

Het zou wel mishandeling zijn als je je paard meer dan 1 dag zo zou laten staan. Neem aan dat er toch iedere dag naar een weidepaard omgekeken word en dat als je in de buurt woont je toch wel weet dat dit kan gebeuren. Je zal dan toch een stal oid achter de hand moeten hebben lijkt mij zo.

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:16

geerke schreef:
dat heb je als je 7 meter onder de zeespiegel zit


Heel Nederland kan onder water lopen, maar wij houden hier nog droge voeten hoor! Niet heel Nederland ligt onder de zeespiegel Knipoog

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:21

Je weet idd de reden niet waarom die beestjes daar nog liepen. En vaak (ik ken er iig genoeg) doen er nogal makkelijk over als het weiland onder water staat, vooral de oudere generatie.

Neemt niet weg dat het sneu is, maar mishandeling vind ik idd ook wel erg overdreven.

linnie97
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Vaassen

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:35

niet fijn wel zielig

Huilen

mjamk
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:39

ik neem aan dat als je paardjes hebt en weet dat het regent dan ook weet dat je weiland overstroomt je er heen gaat om ze in de stal te zetten
het is zielig

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:47

rowo schreef:
Je weet idd de reden niet waarom die beestjes daar nog liepen. En vaak (ik ken er iig genoeg) doen er nogal makkelijk over als het weiland onder water staat, vooral de oudere generatie.

Neemt niet weg dat het sneu is, maar mishandeling vind ik idd ook wel erg overdreven.

Hoe moeten ze dan eten als er zoveel water staat? En dat de pony's er al dagen staan vind ik ook maar raar. Een daagje ok maar dagen? Geen excuses voor te verzinnen vind ik.

Anoniem

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:51

Ik vind het zeker wel een vorm van mishandeling Ja

Zeker als het dagen duurt.
Dat het water je verast, dat kan. Kan iedereen gebeuren.
Maar dan hoor je vervolgens wel aktie te ondernemen.
En woon je op een plek waar je weet dat dat bijna elk jaar wel gebeurd dan hoor je gewoon een alternatief plan te hebben voor als het dat jaar geneurd.
De dieren mogen er gewoon niet de dupe van worden...simpel imo

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:53

Idd anders gaat het wel een beetje op die ramp lijken van die kudde paarden waar ook dat boek over is geschreven.....