Citaat:SOEST - Een paard voelt feilloos aan of wat een mens doet echt is. Voorbeeld: gedraagt iemand zich in een groep als leider en ís hij dat onbewust ook, dan reageert het paard daar positief op.
Merel Brouwer gebruikt paarden als coaches bij de bedrijfstrainingen die zij geeft. FOTO SHODY CAREMAN
Dan laat het zich leiden, zoals het de leidende merrie in de kudde volgt. Is dat niet het geval, dan gedraagt het dier zich halsstarrig of vlucht weg.
Dat is de achtergrond van wat Merel Brouwer uit Soest sinds kort doet: ze gebruikt een paard als coach. ,,Want een paard spiegelt op zijn eigen wijze het gedrag van de deelnemer. Een paard reageert op het innerlijk van een mens. Je leert ervan hoe je in elkaar zit. En het werkt!’’
De bak van manege Nieuw Eldorado uit Soest gebruikt ze als trainingsruimte. Daar treedt een deelnemer aan voor een ontmoeting met een paard. ,,En het paard geeft feedback op de vraag waarmee de deelnemer het dier tegemoet treedt: is er een conflict tussen wie je echt bent en hoe je je voordoet, dan is dat bij het paard zichtbaar,’’ zegt Merel.
Hoe werkt dat nou? Voor uitleg over dit ingewikkelde samenspel tussen mens en dier is even wat paardentheorie nodig. ,,Paarden zijn kudde- en prooidieren. Hun reactie staat altijd in dienst van de kudde, is gericht op het overleven van de kudde als geheel. Een paard kan in zon kudde drie verschillende posities innemen: de leidende merrie, de drijvende hengst of de veulenpositie. Op het moment dat er geen ander paard in de buurt is, maar wel een mens, verbindt het dier zich daarmee. Het paard wil een minikudde met die mens vormen. Zoekt rust en vertrouwen, een gevoel van veiligheid in de kudde.’’
Voor de sessies gebruikt ze geen leidend paard, want die heeft de natuurlijke neiging om geen leider boven zich te dulden. Een paard dat zowel iemand onder als boven zich kan dulden, is het meest geschikt. Merel: ,, Als hij je accepteert zoals je bent, voelt hij dat je in dienst staat van de kudde en dat lees je af aan zijn gedrag. Ervaart hij een conflict, dan zie ik dat aan het gedrag van het paard. Zo’n ontmoeting kan heel confronterend zijn.’’
Niet alleen echt of onecht leiderschap wordt onder de loep genomen. Op allerlei persoonlijke vragen geeft een paard zijn ‘antwoord’. Voorbeeld: bij een deelnemer die zich niet altijd even bewust is van de ruimte die hij inneemt ten opzichte van collega’s, doet het paard een stapje achteruit. Ander voorbeeld: iemand die onbewust wil voorkomen dat hij het contact met de ander wil verbreken, zal merken dat het paard bij hem blijft. Andere vraagstukken waarbij een paard kan helpen zijn bijvoorbeeld: durf je op eigen benen te staan, kun je je kwetsbaar opstellen, wil je graag controle houden?
Klinkt in de oren van een buitenstaander misschien allemaal zweverig, maar de verhalen van Merels eigen ervaring met paardencoaching en de reacties die ze van derden krijgt, laten alle twijfels over het succes van paardencoaching varen. In de woorden van Merel: ,,Het is een overweldigende ervaring om te merken hoe sensitief paarden zijn. Je moet het ervaren, het is niet helemaal te beschrijven. Ik heb het zelf een keer gedaan bij Ruud Knaapen in Brabant, niet wetende dat ik een jaar later mee zou doen aan de eerste opleiding tot paardencoaching.’’
In Soest heeft Merel een trainingspraktijk voor persoonlijke effectiviteit, teamontwikkeling en communicatie binnen organisaties, MPB trainingcoaching. Paardencoaching wordt daarin een nieuw element. ,,Ik ben met pony’s en paarden opgegroeid. Het is een prachtige gelegenheid om werk te combineren met mijn liefde voor paarden.’’
Meer informatie via info@mpbtraining.nl of tel. 06-22910371.
Interessant! Denk dat op deze manier je zelf leren kennen wel heel apart is en je er als paardeneigenaar weinig tot niet van bewust bent wat je allemaal uitstraalt naar je paard.