Onderzoekers ontwikkelen enting voor paarden met sarcoiden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoekers ontwikkelen enting voor paarden met sarcoiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 14:52

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11187
thehorse.com

Paarden met sarcoiden zouden op korte termijn baat kunnen hebben bij een op vaccinatie-gebaseerde behandeling, welke op dit moment wordt onderzocht door Duitse onderzoekers.

Sarcoiden bij paarden worden veroorzaakt door bovine papillomavirussen, (BPV)-1 en -1, welke vrij veel voorkomen.

Volgens Martin Muller, groepsleider van het Duitse Kanker Onderzoekscentrum in Heidelberg, Duitsland, zijn er een aantal behandelingen mogelijk, waaronder operatieve verwijdering en chemotherapie.

"Geen van deze behandelingen is echter effectief, en een spontane verbetering qua hoeveelheid of de grootte van de sarcoiden is zeldzaam," verklaarde Muller.

In deze studie werden 12 paarden met sarcoiden gevaccineerd met "een substantie die op het chimeric virus lijkt". Dit zijn microscopische deeltjes welke ontwikkeld zijn door de onderzoekers, en die een kleine hoeveelheid proteine bevatten, welke ook wordt gevonden in BPV-1 en -2 en in sarcoiden.

"De theorie is dat wanneer je een paard hiermee zult vaccineren, het immuumsysteem van het dier de virale proteine zal herkennen, en de tumor voor "indringer" zal aanzien," legde Muller uit.

Hierdoor zal het immuumsysteem de sarcoid aanvallen, waardoor de tumor niet zal groeien, en uiteindelijk zelfs zou kunnen verdwijnen.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat bij 10 van de 12 paarden (83.3%) het aantal en/of de grootte van de sarcoiden verbeterde of stabiel bleef, en er geen neveneffecten werden ondervonden na 32 vaccinaties.

"We denken dat deze technologie uitermate effectief zal zijn bij paarden met slechts een aantal tumoren, of met kleine sarcoiden, en dat de behandeling ook aan zou kunnen slaan in combinatie met chirurgische verwijdering," concludeerde Muller.

Verwant artikel:

Cayenne @ [VN] Huisvlieg verantwoordelijk voor verspreiding van Sarcoïden

Anya

Re: Onderzoekers ontwikkelen enting voor paarden met sarcoiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:57

Geweldig!!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:35

mooi.
Maar zolang het nog bij 1tje per jaar blijft hou ik het voorlopig bij tandpasta todat ik over een paar jaar zeker weet dat er geen spontane dooien zijn gevallen.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:58

jammer dat het nu pas komt...
Als het nou een 1 1/2 jr eerder was zou mijn paard er iets aan gehad hebben (misschien).

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:25

inderdaad jammer.
De sarcoid van mijn paard is net ervan afgevallen.
maar in de toekomst, zal dit uiteraard een goede uitkomst zijn!

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:06

Dela schreef:
inderdaad jammer.
De sarcoid van mijn paard is net ervan afgevallen.
maar in de toekomst, zal dit uiteraard een goede uitkomst zijn!

oh fijn dat het bij jouw paard (nog) niet nadelig is geweest.