Koffietafel taboe bij afscheid van huisdier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Koffietafel taboe bij afscheid van huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 09:57

http://www.tctubantia.nl/regio/hofvantw ... isdier.ece
tctubantia.nl

Uitbreiding Bréborgh maakt cremeren paard of pony mogelijk.

De week nadert waarin de puntjes op de i worden gezet. De familie Klein Breteler van De Bréborgh in Bentelo heeft het afgelopen jaar onafgebroken doorgewerkt om volgend weekeinde het verbouwde Dierencrematorium Twente te kunnen openen. Bijzonder is de nieuwe mogelijkheid om pony's en paarden te cremeren. Dat kan in ons land slechts op nog twee andere plekken.

Op de luchtfoto's aan de muur is goed te zien hoe het familiebedrijf, dat stamt uit 1968, in de loop der jaren is uitgebreid. Inmiddels biedt De Bréborgh onderdak aan een dierenhotel, trainingscentrum, opvang voor zwerfdieren en het huisdierencrematorium. "We zijn de afgelopen tijd heel druk geweest", vertelt Kim Klein Breteler. "Nu is de tijd aangebroken voor de ingebruikname van het nieuwe crematorium." Op het moment van de officiële opening zullen Kim en zijn vrouw Mirjam Klein Breteler zeker nog even terugdenken aan de lange weg die voorafging aan de uitbreiding met een tweede oven. De vergunningaanvraag ging in 2001 de deur uit, maar pas in 2005 begon de bouw. Hij dankt met name de buurt voor de medewerking, want "er hoeft maar een omwonende te zijn die bezwaar maakt en het hele proces wordt vertraagd", zegt de Benteloër.

De oven is donderdagavond getest met het verbranden van kleine huisdieren. Achter de ijzeren deur liggen de asresten. Het wachten is tot de eerste eigenaar van een dood paard of pony zich meldt. Klein Breteler verwacht niet meteen een grote toeloop. "We hopen op een keer per maand."

De hoofdmoot van de klandizie komt ook in de toekomst nog van de kleine huisdieren die al sinds 1996 bij de Bentelose onderneming gecremeerd kunnen worden. Open en eerlijk zijn woorden die de eigenaar graag gebruikt om zijn bedrijf te typeren. "We hebben geen geheimen. De mensen kunnen tot het eind toe bij hun huisdier blijven", zegt hij.

Want het cremeren van een huisdier blijft tenslotte een gevoelige aangelegenheid, waarbij geen fouten geoorloofd zijn. "Mensen nemen afscheid van hun geliefde hond of kat en dat is soms heel emotioneel. Sommigen blijven rustig, anderen worden boos of verdrietig. Wij weten inmiddels hoe we daarop moeten inspelen. Je weet wat de mensen willen en daarbij hoort echt geen koffietafel of een rouwstoet. Wij willen het afscheid van een huisdier beslist niet opblazen. Dat past niet bij ons."

Bij de inrichting van het vernieuwde crematorium is rekening gehouden met de gevoelens van de klanten. In de sfeervol ingerichte ontvangstruimte is gelegenheid om te praten over het afscheid. In twee ernaast gelegen kamers staat een tafel met rood kleed waarop het dier kan worden neergelegd. De Bréborgh heeft speciale dozen laten maken waarin het dier vervoerd kan worden zodat het niet in een plastic zak hoeft. Het gestorven dier kan via de naastgelegen carport makkelijk vanuit de auto naar de wachtruimte worden gebracht. Dat geldt ook voor paarden en pony's waarvoor een speciale trailer is ontwikkeld met verrijdbare brancard. Bovendien zijn twee stallen en een 600 vierkante meter grote ruimte beschikbaar voor het afscheid van een paard of pony. Een dierenarts kan het dier ook ter plekke laten inslapen.

sterre2007

Re: Koffietafel taboe bij afscheid van huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:29

Volgens mij is hier best behoefte aan.
Ons paard is begin vorig jaar in Rotterdam gecremeerd. Verliep allemaal heel
netjes en prettig. Zou het zo weer doen (maar hoop dat het voorlopig nog
lang niet nodig is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:45

Het is fijn dat de mogelijkheid er is voor de mensen die daar behoefte aan hebben. Ikzelf zou het niet doen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:55

fijn dat de mogelijkheid er is. ivm de enorme kosten van zoiets zou ik het niet snel doen; paard merkt er immers niks meer van. Bloos
(en ik wil zelf ook niet gecremeerd worden. naar idee).

rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 08:40

Dat is een mooi idee,voor sommige mensen is een paard heel speciaal en die verdiend dus een speciaal afscheid.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:58

Ik denk dat ik het evt wel zou doen.
Ik heb m'n paard nu 9 of 10 jaar, en als hij overlijdt (ik hoop dat dat nog lang duurt!) heb ik'm misschien wel 15 jaar of langer, ...... om hem dan gewoon door de destructie op te laten halen .... nee ...

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:18

Ik zou mijn vent wel laten cremeren denk ik. Een paard mag niet begraven worden toch? Een paard is 'maar' een dier, toch neemt hij wel een enorm speciale plek in mijn leven in. Zelf vind ik deze manier mooi, ook al mag ik hem niet begraven als hij eenmaal is gestorven. Hij moet nog 12 worden, dus ik hoop nog 20 jaar van hem te genieten!

sasjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:06

daar ben ik het ook mee eens.