Van Baalen ageert tegen helikopteroverlast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Van Baalen ageert tegen helikopteroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:54

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=1779
dehoefslag.nl

Bewoners van de Bommelerwaard zijn de overlast van Apache-helikopters zat. Dressuurstal Van Baalen, gevestigd in Brakel, steunt de handtekeningenpetitie die de heli’s moet weren. De Bommelerwaard is een zogenaamd laagvlieggebied van Defensie. Na de stroomstoring van vorige maand, veroorzaakt door een Apache-helicopter die tegen een hoogspanningsmast vloog, was de maat vol.

Arie van Baalen van Dressuurstal Van Baalen: ‘’s Zomers als de fokmerries buiten lopen, vliegen vaak helikopters over. Die paarden kennen dat niet. Ze mogen bij wijze van oefening laag blijven hangen, op zo’n 25 meter van de grond. Dan worden die paarden knettergek. Als mijn moeder of zus in de buitenbak lesgeeft, worden ze wel eens verrast. Zo’n helikopter hoor je niets, die is er ineens. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Ik snap best dat de oefeningen ergens moeten plaatsvinden. Misschien dat de piloten rekening kunnen houden met mijn dieren die in paniek raken. Dat ze zich verplaatsen op het moment dat ze zoiets zien. Dat zou al winst zijn.’

arno8

Re: Van Baalen ageert tegen helikopteroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:35

Wat een enorm gezeik zeg.

Ik heb ook met mijn paarden in het laagvlieggebied gezeten en heb daar verschillende pensionklanten gehad. De eerste keer dat een Chinook of een Apache overscheert schrikken ze misschien nog, maar daar zijn ze zo aan gewend. Soms kwamen ze met wel zes tegelijk op lage hoogte recht over het weiland jakkeren en dan tilden de paarden hun hoofd niet eens op van de grond als ze aan het grazen waren. Ze hebben heel snel door dat herrie in de lucht geen gevaar oplevert. Als hun paardjes hier al van schrikken, dan komen ze misschien niet genoeg buiten?

Nu zullen de smoesjes van 'hoog in het bloed blablabla' wel weer komen, maar ook een volbloed arab die er stond keek niet op of om.

joep10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:40

Het moet ook niet gekker worden met die van Baalen en cornuiten, denken nu ook al defensie te kunnen commanderen. Echt gezeik natuurlijk, proberen volgens mij de aandacht te verleggen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:44

Wij hebben een tijdje in Ede/Lunteren gestaan tegen de hei aan waar flink geoefend wordt. Zowel met helicopters als tanks. De eerste 2 a 3 keer schrokken ze zich een hoedje om uiteindelijk bij een tank die voorbij dendert aan de andere kant van de heg van de bak alleen even een oor opzij te steken. Is goed voor de schriktraining. Clown

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:44

Misschien zijn ze bang voor "training "spionage ?????? Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:52

ow blij dat er iemand iets aan doet die een naam heeft,wij zitten ook in zo'n laagvlieggebied.En heb al een hoop angstige momenten meegemaakt door die rotdingen!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:54

kally schreef:

Huilen van het lachen echt geweldig, ze zijn bang dat er foto's worden gemaakt ROFL
Ik vond het ook echt onzin, jeetje, die knollen wennen daar wel aan hoor, als dat zovaak gebeurd, is toch hetzelfde met straaljagers en normale vliegtuigen, dan flippen ze toch ook niet meer.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:55

wat een onaardig commentaar allemaal! het is 'gezeik', ze proberen defensie 'te comanderen' Ach gut , ja tuurlijk Boos! weer een afzeik- topic Koe niks beter te doen? kan me best voorstellen dat je het er niet mee eens bent of juist wel, maar dit is is gewoon negatief gezeur van jullie Misselijk
ps link naar spionage vind ik juist wel grappig Clown
groetjes deess

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:57

kally schreef:

daar zijn ze na het vorige geval al lang niet bang meer voor, aangezien ze gelijk kregen na de vorige klacht Rolleyes

Dat ze niet gelukkig zijn met die stroompanne kan ik mij inbeelden, maar als hun paarden hier niet snel aan wennen dan klopt er toch iets niet.
Ideale schriktraining is het zeker *LOL* ( misschien iets om de paarden van Anky van hun prijsuitreikingprobleem af te helpen? Vork )

Dat het tijdens het lesgeven niet ideaal is kan ik me inbeelden (lijkt me heel veel lawaai, dus erg verstaanbaar ben je dan niet) Maar ik vermoed dat dit al laagvlieggebied was vooraleer de stal daar kwam? of niet?

@ deess : Ik wil hier niet negatief doen om negatief te doen, maar dit is gewoon onze mening Knipoog dat de bewoners het niet fijn vinden kan ik begrijpen (hoewel daar weer de vraag rijst wie er eerst was, de bewoner of het laagvlieggebied) Maar om nu bange paarden als argument te gaan gebruiken hiertegen vind ik overroepen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:58

Anky die zeurt over een verkeerde inrijbak en een geluidsinstallatie en prijsuitreikingen... tsja de Van Baalens kunnen natuurlijk niet achterblijven.

Ster-allures Dromen
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 18-01-08 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:59

T is trouwens niet alleen van baalen hoor, er zijn meer mensen in de omgeving die geklaagt hebben Huilen van het lachen daar begrijp ik het wel van, ik zou er ook niet blij van worden, maar bij dvb, jeetje, omdat de paardjes dan schrikken Huilen van het lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:02

Nou ben ik sinds het P&P incident absoluut geen fan meer van DVB maar ik ben het hier toch wel met ze eens.
Wij hebben toevallig de afgelopen avonden ook last van laagvliegende helicopters en mijn paarden raken daar wel degelijk over de zeik van, ook al zien ze ze regelmatig.
Die dingen zijn erg bedreigend en maken echt heel veel kabaal.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:05

Fitzroy schreef:
Nou ben ik sinds het P&P incident absoluut geen fan meer van DVB maar ik ben het hier toch wel met ze eens.
Wij hebben toevallig de afgelopen avonden ook last van laagvliegende helicopters en mijn paarden raken daar wel degelijk over de zeik van, ook al zien ze ze regelmatig.
Die dingen zijn erg bedreigend en maken echt heel veel kabaal.

Dan zou ik je paarden maar eens aan wat meer gewoon laten worden... Als je je in een laagvlieggebied vestigt dan weet je dat toch al? (of is dit maar recent laagvlieggebied geworden? want als dat zo is hou ik er een andere mening op na hoor Knipoog )

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:06

Wat een onzin zeg, paarden schrikken of ze schrikken niet. Moet ik voortaan aan Defensie vragen om ze hier even te laten landen, zodat mijn paarden eraan kunnen 'wennen'?

Hebben jullie wel enig idee hoeveel kabaal het maakt als helicopters echt laag overvliegen?
Volgens mij niet, want dan praat je wel anders. (dan praat je helemaal niet want je hoort niets meer behalve de helicopter Clown )

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:13

Ik vind die oefeningen ook belachelijk en vind het abnormaal dat de familie van Baalen hier zeikerds worden genoemd. Ik stond op een pensionstal in Almkerk waar het de luchtmacht ook regelmatig leuk leek om pal boven de wei van de paarden met hun Apache stil te gaan hangen. Waarop onze paarden(die altijd buiten stonden) uiteraard over de zeik gingen. En dan beleven ze er rustig een half uurtje hangen(boterhammetje eten, appeltje schillen?) Er kan best rekening mee gehouden worden hoor. Hoe zouden jullie het vinden als je paard gewond raakt door zoiets of zelfs dodelijk verongelukt. Of je merrie verwerpt haar ongeboren veulen. We hebben hier in Nederland echt wel gebieden waar de luchtmacht kan oefenen zonder dat er ellende van komt. Wat dacht je van bijvoorbeeld de Maasvlakte.

By the way, het is echt niet zomaar overvliegen hoor, ze vliegen zo laag dat je de piloot kan zien zitten. Bij ons in Werkendam presteerden ze het zelfs om boven de rivier een tankoefening te doen met een tankvliegtuig. Dat mag gelukkig niet meer want ze verloren daarbij de nodige kerosine.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:22

Blijkbaar hebben ze daarvoor speciale laagvlieggebieden in Nederland (zo komt die post dus over)
lijkt mij dus interessant te weten hoe lang dat al laagvlieggebied is? En dat ze ergens anders kunnen gaan hangen als ze zien dat de paarden schrikken is wel een feit, een beetje begrip kan echt wel. Maar volgens mij kan een paard daar echt wel aan wennen hoor Ja een paard die langs een spoorweg staat kijkt daar toch ook niet meer van op?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:26

Nou, bij ons in de kranten staan regelmatig berichten van paarden die door de draad zijn gegaan etc etc door dit soort dingen, Wij hebben eens gebeld met Gilze of ze nou echt niet weg kunnen vliegen als ze zien dat het misgaat. Maar dat schijnt dus niet te mogen, ze krijgen coordinaten en daar moeten ze zich aan houden. Tuurlijk zijn er paarden die er wel aan wennen. Maar het gebeurd ook niet dagelijks. En trein komt ieder uur langs. Die Apache hangt niet iedere dag boven dezelfde wei!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:46

Tiessie schreef:
Nou, bij ons in de kranten staan regelmatig berichten van paarden die door de draad zijn gegaan etc etc door dit soort dingen, Wij hebben eens gebeld met Gilze of ze nou echt niet weg kunnen vliegen als ze zien dat het misgaat. Maar dat schijnt dus niet te mogen, ze krijgen coordinaten en daar moeten ze zich aan houden. Tuurlijk zijn er paarden die er wel aan wennen. Maar het gebeurd ook niet dagelijks. En trein komt ieder uur langs. Die Apache hangt niet iedere dag boven dezelfde wei!

hmmm, dan kan er inderdaad toch wel eens een verandering komen aan die regeling van die coördinaten, een uitzondering op hun oefening als blijkt dat er een probleem ontstaat. Net zoals een automobilist ook moet stoppen als een paard op de weg teken van schrik vertoont (zo staat het toch in het verkeersreglement in Belgie)

Mensen die er niets mee te maken hebben hebben vaak een erg verkeerd beeld van paarden, neem nou dat tragische ongeluk bij ons in Belgie laatst waar op oudejaarsnacht een paard door vuurwerk de autosnelweg op geraakte en er een jonge vrouw gestorven was toen ze het paard niet meer kon ontwijken? stond toen ook hier op bokt.
In het interview met de politie zei de commisaris : "de paarden waren enorm in paniek door het vuurwerk, toen we het tweede paard probeerden te vangen was het enorm in paniek, het was zelf zo erg dat we onze sirenes moesten uitzetten" Clown (om even een voorbeeldje te geven)

Ze weten vaak gewoon niet beter...

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:03

Aan die grote overvliegende helicopters wennen ze echt wel, ze komen hier ook vaak langs, het is alleen niet prettig als je net even op een jong paard zit.
Een tijdje vonden onze paarden het ook maar maf toen die rare paramotors mode werden en echt laag overvlogen, maar ook daar waren ze vrij snel aan gewend.
Het enige wat altijd naar blijft zijn luchtballonnen die zo laag gaan dat ze de IJssel willen raken of zelfs willen landen in een weiland in de buurt. Dan is er echt paniek en moeten wij heel hard schreeuwen tegen die mensen in dat mandje zodat ze gauw weer de lucht in gaan. Maarja, schreeuw maar eens tegen zo'n helicopter als je paard er niet aan wil wennen. Misschien heeft Arie wel te veel Jazz fokmerries, misschien kan hij beter wat koudbloeden er bij in gooien voor de rust in de koppel.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:11

Nou ipv dat ie paarden aan moet schaffen lijkt het me handiger als die heli's niet meer boven zijn wei gaan hangen! Maar een aantal weides verderop waar geen beesten staan bijvoorbeeld?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:11

Paljassofie schreef:
@ deess : Ik wil hier niet negatief doen om negatief te doen, maar dit is gewoon onze mening Knipoog dat de bewoners het niet fijn vinden kan ik begrijpen (hoewel daar weer de vraag rijst wie er eerst was, de bewoner of het laagvlieggebied) Maar om nu bange paarden als argument te gaan gebruiken hiertegen vind ik overroepen.

geloof me, dat laagvliegen kan soms tot hele vervelende situatie leiden
meestal gaat het goed, maar bij ons vliegen ze ook nog al eens laag en ik ken mensen die hun paard hebben weg kunnen brengen na een ontmoeting met de omheing omdat er een stel over het weiland heendoken op een wel heeeele lage hoogte
dus overroepen? neuh.dacht het niet

helaas word er expres in bewoonde gebieden geoefend , dit omdat ze als ze echt in actie moeten komen, ook in bewoond gebied moeten kunnen vliegen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:14

Ja en dan moeten ze ook nog leren hoogspanningsmasten te ontwijken Haha! . Zijn ze nog niet zo goed in namelijk.
Nogmaals, ze vliegen zo laag over dat je tegen de buik van het toestel staart, de piloot kan groeten en er zelf al bijna bang van wordt! Want er lijken hier mensen te zijn die het doodnormaal vinden. Nou, zelfs ik vind het soms behoorlijk beangstigend eruit zien!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:15

daar went t paard vanzelf aan wat een gezeik zeg...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:17

Ja tuurlijk @moniekk, en wij zuigen alles uit ons duim..... Heb je iets gelezen van de reacties? Denk je dat ik lieg ofzo?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:23

ze wennen dr wel aan.. Haha!
mijn wei ligt tussen de mais echt helemaal rondom dr tussen.. dan komt de loonwerker die mais dr af halen.. en dat is recht lang de wei, een metertje van mijn weipalen af... heb je wel ooit eens zo'n loonwerker machine gezien??(groot he Clown maakt veel herrie he Clown )
ook dan heb ik zoiets van daar went hij wel aan! goed voor de schiktraining.. ik zorg dat de wei iniedergeval groot genoeg is dat hij ff een stukje kan rennen..
nu kijken ze dr inmiddels amper nog van op Knipoog