Vedermot gaat gevecht aan met Jakobskruiskruid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vedermot gaat gevecht aan met Jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 17:27

http://www.horsetalk.co.nz/news/2008/01/088.shtml
horsetalk.co.nz

De Vedermot gaat het gevecht aan tegen Jakobskruiskruid in Nieuw Zeeland.
Wanneer deze methode aanslaat, kan het indien mogelijk ook in andere landen worden gebruikt. De nachtvlindersoort heeft tot nu toe al positieve resultaten laten zien.

Jakobskruiskruid staat bekend als een paardenmoordenaar. 2000 paarden zijn het afgelopen jaar in Engeland overleden nadat zij dit kruid hadden gegeten. De symptomen zijn soms leverfalen, overgevoeligheid voor licht, en soms zelf kanker, volgens Derek Knottenbelt, de beste kruiskruids-expert ter wereld. Tijdens een Britse conferentie in 2006 vertelde hij al dat paarden, mensen, schapen en ander vee, risico lopen om ziek te worden van het onkruid.

De Vedermot komt op dit moment terug in Nieuw Zeeland na een periode van overwinteren. In deze periode begint het kruid net te bloeien.

De professor heeft 7 gebieden waar de vlinder is vrijgelaten, in de gaten gehouden, en met tot nu toe goede resultaten lijkt dit een mooie oplossing te zijn.

Eirikur

Re: Vedermot gaat gevecht aan met Jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:36

Cayenne schreef:
2000 paarden zijn het afgelopen jaar in Engeland overleden nadat zij dit kruid hadden gegeten.
En dat is dus, heb ik mij door één van de nederlandse experts laten vertellen, een nogal hardnekkig "broodje aap"-verhaal. Dat getal betreft een ruwe schatting van al jaren geleden, op basis van het extrapoleren van cijfers die tot stand gekomen waren aan de hand van niet altijd even betrouwbare getuigenverklaringen en allerlei andere ongeverifieerde bronnen.

Het staat vast dat er paarden aan kruiskruidvergiftiging sterven, maar omdat maar zelden de moeite wordt genomen dat middels een post mortum sectie met zekerheid vast te stellen ("dood is dood, komt paard toch niet mee terug, so what the use?") weet niemand precies hoeveel het er dan wèl zijn; maar waarschijnlijk dus een stuk minder dan dat in de berichtgeving steeds weer terugkerende getal van 2000.

Mind you, ik ben blij met ieder initiatief dat kan bijdragen aan het inperken van de overlast die de paardenhouderij in zijn algemeenheid in toenemende mate dreigt te gaan ondervinden van die rotzooi, maar om als gesprekspartner serieus genomen te kunnen worden door de beleidsmakers van de verschillende overheidsinstanties die bij machte zijn er eventueel iets aan kunnen te doen, is de paardenhouderij niet gebaat bij allerlei tegen beter weten in in stand gehouden indianenverhalen, dat doet nogal afbreuk aan de geloofwaardigheid.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:12

Ik snap best dat je niet zeker kan stellen hoeveel paarden er dood gaan aan jkk maar......
ik denk dat er meer paarden ziek zijn van jkk zonder dat we dat weten dat het echt speciefiek daarvan komt.

Van mij mogen ze er wel wat tegen doen.

rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 08:35

Wij nemen geen risico en zoeken elk voorjaar en zomer goed langs de wei en trekken het jjk gelijk uit de grond,voorkomen is beter dan (niet) genezen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:05

Cayenne schreef:
http://www.horsetalk.co.nz/news/2008/01/088.shtml
horsetalk.co.nz

De Vedermot gaat het gevecht aan tegen Jakobskruiskruid in Nieuw Zeeland.
Wanneer deze methode aanslaat, kan het indien mogelijk ook in andere landen worden gebruikt. De nachtvlindersoort heeft tot nu toe al positieve resultaten laten zien.

In Europa is die vedermot inheems net zoals Jakobskruiskruid, dat is een verschil met Nieuw Zeeland. Er zijn in Euopa meen ik zo'n 30 á 40 micro's en macro's die van Kruiskruiden leven ( eten etc) en zo schade aan de plant doen. Interessante website over insectensoorten etc in Europa die gebruik maken van kruiskruiden en hoe ze de schade doen aan Kruiskruiden http://www.buglife.org.uk/conservation/ ... ctfile.htm
Voor Nieuw Zeeland is het nieuw ( de mot is daar ook geimporteerd) , voor Europa telt dat niet,
die prof Knottenbelt is trouwens geen kruiskruid-deskundige hij heeft geen enkele publikatie over Kruiskruid op zijn naam staan, hij is ook geen toxicoloog.