Verburg wil duurzame veehouderij in 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Verburg wil duurzame veehouderij in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 09:06

http://www.nu.nl/news/1393037/10/Verbur ... _2023.html
nu.nl

Nederlandse veehouders moeten over vijftien jaar duurzaam produceren. Daartoe wil minister van Landbouw Gerda Verburg (CDA) nog dit jaar afspraken maken met de sector.

Dat schrijft de bewindsvrouw volgens Trouw woensdag in haar toekomstvisie voor de veehouderij.

Duurzaamheid beschouwt Verburg als 'een van de belangrijkste opgaven' in haar beleid, citeert het dagblad. Veehouders ontkomen er dan ook niet aan om klimaat-en energieneutraal te produceren, vindt de minister.

Om dit te bereiken, moeten er bijvoorbeeld nieuwe staltypen komen en moet mest beter worden verwerkt. De omschakeling wil Verburg steunen met subsidies en fiscale maatregelen.

Vee moet in 2023 alle ruimte krijgen voor natuurlijk gedrag, genoeg daglicht krijgen en minder fysieke ingrepen hoeven te doorstaan. Verder wil de minister het gebruik van medicijnen sterk terugbrengen. Transport van slachtvee over lange afstanden is over vijftien jaar taboe, stelt Verburg in het vooruitzicht.

Nog dit jaar wil Verburg harde afspraken maken met alle partijen die een rol spelen in de landbouw. Het zou niet alleen gaan om boeren, toeleveranciers en verwerkende industrie, maar ook om supermarkten en maatschappelijke organisaties.

Liever dan harde sancties opleggen wil de minister vernieuwingen doorvoeren in onderlinge samenspraak. Een pleidooi zoals dat van Milieudefensie om de bio-industrie te halveren, kan haar goedkeuring dan ook niet wegdragen.

"Dat plan was me veel te communistisch", licht ze toe in het dagblad. "De overheid kan dat niet regelen, de omschakeling moet van onderop komen. Waar het kan, zal ik dat stimuleren."

Angela

Re: Verburg wil duurzame veehouderij in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 09:57

Ik ben heel benieuwd wat dit precies voor de paardenbranche gaat betekenen....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:21

Hopelijk werkt dit ook door voor de paarden. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:52

Ben benieuwd hoe en wat er dan allemaal gaat gebeuren. Ik hoop echter niet dat t terugbrengen van medicijngebruik ook zal lijden tot verhoogde besmettingen van allerhande enge ziektes zoals de Afrikaanse Paardenpest etc...Ik vraag me ook af op welk medicijngebruik ze doelt...

De aandacht voor ruimte en natuurlijk gedrag is top, en ook t niet meer over lange afstanden vervoeren van slachtvee! Ik zie t wel zitten! Ja

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:34

skippy1 schreef:
Ik vraag me ook af op welk medicijngebruik ze doelt...

Het gebruik van antibiotica en aanverwante medicijnen om groei te stimuleren en mogelijke ziektes te voorkomen. Dit verzwakt de dieren, kweekt resistentie tegen antibiotica en het is vaak onnodig, zeker bij een betere huisvesting.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:31

Vraag me af waar ze ruimte vandaan willen maken, als alle boerderijen ingebouwd worden door huizen. Krijgen ze niet echt de kans om uit te breiden en hun stallen groter te maken. Ook word er veel land afgenomen zodat de dieren niet meer naar buiten kunnen al zou de boer dat willen. Hoe wil ze dit op gaan lossen? Moeten ze minder dieren gaan houden, wat inhoudt dat hun inkomsten nog meer achteruit gaan? Dan kun je ervan uitgaan dat boeren nog meer massaal naar het buitenland gaan vertrekken. En wanneer deze regels ook voor paarden gaan gelden, dan zullen heel veel pensionhouders en manege's in de problemen komen omdat ze niet aan die voorzieningen wegens geld en/of ruimtegebrek kunnen voldoen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:39

Ik vind het wel een goed plan, alleen begrijp ik niet goed hoe ze dit aan willen gaan pakken.