Subtop: weinig happy athletes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Subtop: weinig happy athletes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 10:34

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=1764
www.dehoefslag.nl

In Oude Tonge ging het nieuwe jaar van start met een kleine maar gezellige wedstrijd waarbij in het ZZ-L Patricia Inpijn met Broere Karmijn (v. Damiro) en Vivienne Bos met Romorantin (v. Krack C) de prijzen verdeelden. In Gorssel was er in het ZZ-L tweemaal oranje voor Marie-Jose Hulsman met de merrie Shakira (v. Emilion). Met een score van ruim zeventig procent ging Joyce Lenaerts in De Mortel aan kop.

In Gorssel was jurylid Marleen Le Mat actief. Ze beoordeelde beide ZZ-Z proeven en een van de ZZ-L. ‘Opvallend vond ik dat in alle rubrieken de paarden veel spanning toonden, niet door de omgeving of zo, maar doordat velen te dwangmatig gereden werden. Ze liepen teveel op de voorhand, niet echt lekker los door hun lijf. Ik heb niet echt een happy athlete gezien, jammer’, aldus Le Mat. In het ZZ-Licht won Marie-Jose Hulsman met Shakira (v. Emilion) met goede scores. Le Mat: ‘Marie-Jose heeft veel ervaring en laat geen punten liggen. Shakira zou wat meer rust mogen hebben en wat meer bergop mogen lopen. Bij ons werd Gert Wiegand met Scott (v. Darlington) tweede. Over hem had ik met mijn collega nogal wat puntenverschil. Ik vond persoonlijk dat Wiegand zijn paard met te weinig impuls reed, Scott moet meer voorwaarts gereden worden.’

Malibu

Re: Subtop: weinig happy athletes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:08

Lijkt mij goed commentaar waar de ruiter mee aan het werk kan...

Mag van mij wel vaker naar gekeken worden. Zie soms paarden lopen met oren plat in de nek en mega zwiepende staarten ook op Top en subtop niveau. Lijkt mij niet een beeld van happy athleet en misschien dat je dan wat moet aanpassen in je training.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:12

Prima dat hier aandacht aan wordt besteed Ja
Alleen vraag ik me dan wel af hoe een paard wat teveel op de voorhand loopt zo ver kan komen?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:16

@ Wendy, zou toch een moment opname kunnen zijn? Zo'n proef is hooguit 10 minuten, dan kan je niet altijd verwachten dat ze in die 10 minuten 100% fijn lopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 16:39

Fijn dat er een jurylid is die erop let. Voor mij zouden ze dat als eerste punt moeten zetten. Voert een paard de oefening goed uit, maar met veel spanning? Dan toch een laag cijfer. Ontspanning is de basis, en als dat niet goed zit, zou de rest wat mij betreft ook niet beloont moeten worden

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:00

Maar als ruiter sta je voor een duivels dilemma:
A. Lekker onstpannen en rustig (fijn gevoel na afloop) ==> jury: gedurfder en impulsiever ==> 59%
B. De kop er flink op en sjouwen (voelt niet goed, maar lijkt wel wat) ==> jury: werk aan ontspanning ==> 63 %

En dan heb ik het niet alleen over een L/M/Z jury, maar óók over de gemiddelde ZZGP jury.....
Wat denk je nu dat de ruiter in kwestie doet de volgende keer?

Het is net als met voetballen.
Leuk spelen en met 0-4 op je broek krijgen, of saai 1-0 binnen werken.
Wel lullig dat je dan altijd in de degradatiezone speelt en er niemand meer op de tribune zit om je "mooie spel" te bekijken.

Ik kan me trouwens best verenigen met de zienswijze van deze jury. Die is bij mijn weten bijzonder kundig.
Maar de kop van het artikel is wel een beetje misleidend. Bij de BASIS-klassen en de GP (noemen ze óók SUBtop!) zie ik namelijk nét zo weinig happy athletes....... Nagelbijten / Gniffelen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:36

CGJ12 schreef:
Maar als ruiter sta je voor een duivels dilemma:
A. Lekker onstpannen en rustig (fijn gevoel na afloop) ==> jury: gedurfder en impulsiever ==> 59%
B. De kop er flink op en sjouwen (voelt niet goed, maar lijkt wel wat) ==> jury: werk aan ontspanning ==> 63 %

Exact...

Ik heb mijn 4-jarige D-pony verleased en die wordt gereden door een meisje van 12. Ze zijn in december gestart met hun eerste officiele wedstrijdjes.

De eerste wedstrijd, ging volgens hun erg goed. Pony was superbraaf en deed netjes de oefeningen zaten geen echte fouten in.
Punten: 168 en 172 Bloos! met als commentaar 'te weinig impuls' dit was dus een B proef voor kinderen, en dan reed ze ook nog met een vierjarige pony Hamer
Dan ben je in mijn ogen toch wel een prut jury hoor Boos!