Vlaams Gewest laat gewonde pony's in Zwinpolders grazen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vlaams Gewest laat gewonde pony's in Zwinpolders grazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:36

http://www.wtv.be/articles/articles_tea ... AGE_33_299
wtv.be

In Knokke is er deining ontstaan omdat in de velden naast het Zwin enkele zieke of gewonde pony's staan. Het gaat om Shetlandpony's die het gras van de velden naast het natuurreservaat begrazen. Eén van de dieren kruipt al een tijdje op de enkels. Het dier heeft moeite om recht te staan.

Enkele mensen die met de natuur zijn begaan, willen dat er snel wordt opgetreden, desnoods door Dierenbescherming Vlaanderen. De pony's zijn al minstens een week ziek. Ze vinden het onbegrijpelijk dat de verantwoordelijken voor de dieren zelf nog niets hebben gemerkt.

8nnemiek

Re: Vlaams Gewest laat gewonde pony's in Zwinpolders grazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:39

Bah wat verschrikkelijk, een pony die op de enkels rondkruipt?? Ik denk dat ze op de knieën bedoelen?
Hoe kan het dat dit nieuws eerder op tv is dan bij de eigenaren van de paarden, of interesseert het hun gewoon niets?
Ben wel benieuwd wat er mis is met de dieren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:41

mijn ouders wonen er vlakbij, als het mooi weer is wel even erlangs om te kijken ...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:10

MysticTinker schreef:
Bah wat verschrikkelijk, een pony die op de enkels rondkruipt?? Ik denk dat ze op de knieën bedoelen?
Hoe kan het dat dit nieuws eerder op tv is dan bij de eigenaren van de paarden, of interesseert het hun gewoon niets?
Ben wel benieuwd wat er mis is met de dieren.

Nee, waarschijnlijk bedoelen ze wel de enkels. Paarden lopen normaal op hun hoeven en niet op hun hele voet (zoals wij). De voet staat ongeveer rechtop, en de enkels/polsen zitten op een plaats waar je bij ons knieën/ellebogen zou verwachten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:39

De enkel van het paard is z'n spronggewricht. Lijkt me sterk dat ze daar op lopen. Ik vermoed eerder dat ze de koten bedoelen, die zitten nl op een plek waar je als leek de enkels verwacht...

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:47

Armée paardjes.. Verdrietig
Maar zoals staat aangegeven gaat dit al een tijdje zo dacht dan niemand laten we wat eerder in grijpen! Huilen
Hopelijk niets ernstigs! Ach gut

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:49

ik wil dan eerst wel eens foto's zien, want als het hier bijvoorbeeld om een dwerg shetlander gaat, dan geeft dat ook al snel een vertekend beeld he, qua beenstand.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:56

Wat een briljante kennis van het exterieur hebben we toch weer...

Paarden die op knieen kruipen, paarden die op hun koten lopen ROFL.
Ik ben heel benieuwd naar foto`s om nou eens te kunnen zien op welke lichaamsdelen de pony nou werkelijk loopt!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:59

IrisLove schreef:
Wat een briljante kennis van het exterieur hebben we toch weer...

Paarden die op knieen kruipen, paarden die op hun koten lopen ROFL.
Ik ben heel benieuwd naar foto`s om nou eens te kunnen zien op welke lichaamsdelen de pony nou werkelijk loopt!

ik ook ja, toen ik 'enkels' las moest ik heel lang nadenken om te verzinnen waar die bij paarden zouden kunnen zitten.. maar als je logisch denkt dan moeten we bijna wel bedoelen dat de pony op de koten loopt.
echt kruipen op de knieën dat lijkt me heel sterk.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:10

Raar dat er niemand reageerd

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:11

ja in het wild kan je zo praten, maar hier zijn geen roofdieren die de zwakke dieren uit hun leiden verlossen.
dat is het hele verschil.
het kan erg lang duren voordat een prooidier uit zichzelf overlijd, door uitdroging of verhongering..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:16

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:19

Marigold schreef:
ja in het wild kan je zo praten, maar hier zijn geen roofdieren die de zwakke dieren uit hun leiden verlossen.
dat is het hele verschil.
het kan erg lang duren voordat een prooidier uit zichzelf overlijd, door uitdroging of verhongering..

Eerste maal lezen begreep ik dat ze ín het reservaat liepen, tweede maal lezen blijkt dat ze ernaast lopen en dat er dus ook iemand wel wat meer verantwoording over die beesten heeft dan ze zomaar te laten lopen Knipoog

Martinique__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:24

Ik woon in de buurt daarvan 10 minutjes fietsen. Het is me eigenlijk nog nooit opgevallen Verdrietig Ik ga zeker morgen eens kyken! Normaal als ik in de auto er voorbij rijd kijk ik wel naar de pony's maar ze zagen er zo op het eerste zicht altijd wel 'goed' uit. Wat verwilderd, maar niet mager of ziek. Maar ik ga zeker eens kyken. Als het zo is, is het verschrikkelijk. En stap ik echt wel naar de dierenbescherming.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:42

Enkels, kogels, voorknie, spronggewricht.. Zonder foto van het dier kunnen we helemaal niets zeggen Knipoog

Ben benieuwd naar de verhalen van de mensen die er bij in de buurt wonen. Misschien ook fotootje trekken?

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:13

Clown Clown Enkels....... Is dat weer nieuw bij paarden.
Waar zitten die dan Bloos Bloos
Ik denk dat ze de hakken bedoelen, en dus hoefcorrectie zal dan nodig zijn.
Als ze die nog hebben.
Daar kan ik me dan wel in vinden.
Een foto in deze, zou wel makkelijker zijn, dan weten we waar we over kunnen praten Knipoog

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:29

MysticTinker schreef:
Hier een plaatje van de anatomie:
http://www.geocities.com/vrouwelijkehoe ... atomie.htm
Het lijkt me toch echt de (voor)knie wat ze bedoelen..
De elleboog zit bovenaan het been, daar kun je echt niet op kruipen Clown
De voorknie inderdaad, die dus anatomisch totaal niet op het kniegewricht (dijbeen, knieschijf, kuitbeen en scheenbeen) lijkt, maar is opgebouwd als een polsgwricht, dus met spaakbeen en ellepijp aan de ene kant, en de griffelbeentjes ("overblijfselen" van handwortelbeentjes en de vingers) en het pijpbeen (eerste kootje van de middelvinger) aan de andere kant.

De koten zitten veel lager aan het been van het paard (tussen eerste en tweede vingerkootje), en het lijkt me bijna onmogelijk voor een paard om daar op te lopen/kruipen. Ik denk (maar heb natuurlijk ook geen foto's gezien, en kan dus niets met zekerheid zeggen) dat ze inderdaad kruipen op de voorknieën, zoals ook schapen wel eens doen tijdens het grazen.

@Jonge_Monte: de enkels worden bij paarden ook wel spronggewricht genoemd. De hakken (hielbeenderen) zijn onderdeel van datzelfde sprongewricht, dus je bedoelt denk ik wel hetzelfde deel van het been.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 01:11

Als er staat dat het dier moeite heeft met recht te lopen zou je toch inderdaad eerder de voorknie en spronggewricht denken, tenminste... op de koten lopen zou een 'leek' om het maar oneerbiedig te zeggen, niet als kruipen zien denk ik.

Ben benieuwd wat er nou eigenlijk precies aan de hand is. Straks is het weer zo'n verhaal waarbij de dieren uit het reservaat zijn gehaald om te herstellen oid.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 05:52

Martinique schreef:
Ik woon in de buurt daarvan 10 minutjes fietsen. Het is me eigenlijk nog nooit opgevallen Verdrietig Ik ga zeker morgen eens kyken! Normaal als ik in de auto er voorbij rijd kijk ik wel naar de pony's maar ze zagen er zo op het eerste zicht altijd wel 'goed' uit. Wat verwilderd, maar niet mager of ziek. Maar ik ga zeker eens kyken. Als het zo is, is het verschrikkelijk. En stap ik echt wel naar de dierenbescherming.

ze bedoelen toch niet die pony's die tegenover dat grote huis staan?
tussen restaurant de koksmuts en die camping in?
daar lopen altijd al pony's namelijk, met kerst nog erlangs gereden, niks opgevallen..

Martinique__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:37

@ crossmonster: Ik denk van wel dat het die pony's zyn. Ik zou niet weten waar er anders nog lopen. Ga denk ik morgen even langs, heb examen week dus niet echt veel tijd. Zal ook kyken of ik een foto kan maken.

AnneliesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:20

dit is egt ziek...
laat ze gauw die beeste helpen en als de dierenbescherming het moet doen.. kunnen ze ze gelijk in beslag nemen das veel beter...

Suzanne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:38

arme beestejs! een hele week... als je dat weet dan doe je toch meteen iets! dan ga je toch niet een hele week wachten :S

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 04:04

Is er al nieuws over?