'Paard moet bij slipjacht niet bang zijn'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

'Paard moet bij slipjacht niet bang zijn'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:17

13 jan 2008, 20:07 - WAALRE - "Ik weet dat we allemaal verdomd nerveus zijn", zo verwelkomde
http://www.ed.nl/eindhovenregio/article2459740.ece
Bron: Eindhovens Dagblad

voorzitter Ad Kuipers (52) zaterdag de deelnemers aan de slipjacht van de Vereniging Eindhovense Manege.

Afbeelding
Honden paarden in galop door de kale maisvelden, tijdens de slipjacht. foto Jurriaan Balke

"En ík helemaal", voegde hij eraan toe. Wel drie keer had hij die ochtend de buienradar bekeken, om zich ervan te vergewissen dat, na drie jaar van voorbereiding, deze eerste slipjacht door de Waalrese bossen doorgang kon vinden. Bij een slipjacht wordt niet op echt wild gejaagd. Kuipers: "Een halfuur voor de jacht begint, zet iemand op een paard het spoor uit. Een zakje aan een touw, met mest van een vos, wordt over de grond voortgetrokken." Wanneer de meute jachthonden wordt losgelaten, volgen ze het spoor, met daarachter de ruiters. Het is een spectaculair gezicht. " Om te kunnen deelnemen aan een slipjacht, moet je een goed ruiter zijn", zegt Kuipers. "Bovendien moet je een paard hebben dat vertrouwd is met honden en dat niet bang is om over een sloot of hekje te springen."

juval

Re: 'Paard moet bij slipjacht niet bang zijn'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:19

wat een boel schimmels!
lijkt me best leuk om een keer aan mee te doen, zo'n slipjacht.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:20

Heb eens een paar keer gezien dat ze op een loper/jogger jaagde was wel fijn en best grappig

gentle5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:35

Zouden ze dat met opzet doen zoveel schimmels, dan vallen ze beter op haha

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:38

Een slipjacht is echt heel gaaf om aan mee te doen! Ik heb zelf 2 slipjachten gereden met mijn E-pony, het was geweldig! Het geeft je zo'n giga adrealinestoot, dat je na een slipjacht (van ongev. 4 uur) nog wel een keer rond wilt!

Je moet inderdaad er een geschikt paard voor hebben (ik doe het met mijn huidige paard ook zeker niet) die een goede conditie heeft en niet bang is.
Over dat goed kunnen rijden.. Ik vond dat de ruiters van de slipjachtvereniging (roodjasjes; Soestdijk geloof ik) zelf lang allemaal niet goed konden rijden! Er lag er regelmatig 1 naast... Misschien ook door de drank!

gentle5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:55

Haha dat is inderdaad ook een traditie

AnneliesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:24

ik heb stage gelopen op zon bedrijf waar ze die honden trainen voor de slipjacht. dat was in leusden bij het KNJV. was egt heel bijzonder elke morge met een groep van 50 honden fietsen:D k reed ook een paardje van die mensendie had ook slipjacht gelopen. En er lopen in der daad vaak veel schimmels bij.. Maar je moet gewoon eens een keer gaan kijken. echt de moeite waard..