'Internetapotheek voor dieren moet blijven'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Internetapotheek voor dieren moet blijven'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:25

www.levendehave.nl
levendehave.nl

Op de website van Levende Have kunnen dierhouders hun mening geven over de toekomst van de internetapotheken voor dieren.

Deze apotheken staan ter discussie nu de dierenartsenorganisatie KNMvD de Algemene Inspectie Dienst om een onderzoek heeft gevraagd, zo meldt Levende Have. De KNMvD heeft bezwaar tegen Medpets.nl en Diergeneesmiddel.nl. Daar worden diergeneesmiddelen en dieetvoeders voor honden, katten en paarden aangeboden. Voor het bestellen van diergeneesmiddelen waarbij tussenkomst van een dierenarts vereist is, moet online een vragenlijst worden ingevuld. Deze vragenlijst wordt beoordeeld door de dierenarts die verbonden is aan de internetapotheek.

Volgens de KNMvD mag dit niet. Het voorschrijven van diergeneesmiddelen valt onder de Wet op de uitoefening van de diergeneeskunde. De dierenarts heeft een wettelijke verantwoordelijkheid om bij het voorschrijven van diergeneesmiddelen zorgvuldig de diergeneeskunde uit te oefenen. Dit betekent dat er eerst een diagnose moet worden gesteld. Om zorgvuldig een diagnose te kunnen stellen is een anamnese en een klinisch onderzoek nodig.

Daarnaast geldt voor het aanprijzen van diergeneesmiddelen via het internet een verbod op publieksreclame (artikel 81 van de Diergeneesmiddelenwet). Dierenartsen die deze regels niet in acht nemen zijn zowel tucht- als strafrechtelijk aansprakelijk..

Het online voorschrijven van gekanaliseerde diergeneesmiddelen zonder dat daar een verantwoorde diagnose aan ten grondslag ligt, is volgens de KNMvD in strijd met de Code voor de dierenarts en is bovendien wettelijk onjuist. Het stellen van een verantwoorde diagnose op basis van een online in te vullen vragenlijst is volgens de KNMvD niet mogelijk.

Sonja_vR

Re: 'Internetapotheek voor dieren moet blijven'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:11

moest bij dit artikel gelijk aan de internet dokter voor mensen denken
laten we die dan ook maar afschaffen

Skima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:20

draumpje schreef:

Dat is al vanaf 1 juli 2007 verboden.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:00

Ik maak wel eens gebruik van internetapotheken voor diergeneesmiddelen. En dan voor medicatie die ik toch al gebruik of gebruikt heb. Ik vind het wel een uitkomst. Mijn dierenarts heeft er ook geen problemen mee als ik bepaalde bekende middelen al geprobeerd heb. En het scheelt mij weer een consult.

AnneFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:57

ik wist niet eens dat dat bestond:O!! Maar wel handig

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:02

dat lijkt me wel handig. als je de medicijnen al gebruikt hebt en je hebt er nogmeer van nodig waarom niet dann

AnneliesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:29

hoe doe j dat dan als je medicijnen moet hebben die alleen op voorschrift mee krijgt??

sarangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:54

tis wel handig ja, maar net zoals de internetapotheken die geneesmiddelen verkopen voor mensen is het heel moeilijk om een diagnose te stellen via een vragenlijst. denk dat mensen teveel zelf gaan dokteren, wat misschien weer ten nadele is voor de gezondheid van het dier.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:59

Skima schreef:
draumpje schreef:

Dat is al vanaf 1 juli 2007 verboden.

je kan de herhalingsrecepten nog via internet krijgen,
zo vind ik het ook goed.
ook voor dieren !

in principe eerst naar de huisart/ veearts, maar als je dan extra nodig hebt via de website...
best makkelijk!

niet dat je zomaar wat dingen in je mandje kunt gooien waarvan je denkt, dat zou wel eens handig kunnen zijn Knipoog