Paarden onvoldoende verzorgd: werkstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden onvoldoende verzorgd: werkstraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 08:04

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... 954872.ece
leeuwardercourant.nl

Een 55-jarige inwoner van De Valom die paarden onvoldoende heeft verzorgd, moet voor straf veertig uur onbetaalde arbeid verrichten. De economische politierechter legde de niet op de zitting verschenen man maandag bovendien als ‘stok achter de deur' een voorwaardelijke werkstraf van nog eens veertig uur op.

Op 19 januari vorig jaar liet de verzorging van paarden van de man in een weiland aan de Trekweg en twee percelen aan de Meekmastraat fors te wensen over. Twee weilanden waren drassig en modderig. In een ervan konden dieren niet naar een droge plek uitwijken.

De conditie van een deel van de paarden was matig tot slecht. Dieren hadden ingevallen flanken en scherpe ruggen. In een van de percelen konden de paarden niet vrij over ruwvoer beschikken. In een ander weiland bevond zich een stuk schrikdraad waaraan de beesten zich konden bezeren.

Ook op de boerderij van de Valomster zou de nodige verzorging aan paarden zijn onthouden. Op dit punt verklaarde de politierechter de dagvaarding echter ongeldig, omdat hem niet duidelijk was waar de in tenlastelegging opgenomen beschuldigingen betrekking op hadden.

De agrariër is een aantal jaren geleden al eens gestraft voor het overtreden van de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren. De officier van justitie had veertig uur dienstverlening plus een voorwaardelijke celstraf van twee weken gevorderd.

CM_

Re: Paarden onvoldoende verzorgd: werkstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:08

tssssk weer typisch nederlands "foei,ga nu maar weer naar huis om nog meer dieren te mishandelen" Boos!

zoiemand moeten ze alle dieren ontnemen, en een fikse boete geven !!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:50

Ja een fikse boete geven,maar dan niet van een paar honderd euro met echt van duizenden euro's en werkstraf op een pension of stalling,manege of opfokbedrijf,waar ze dan ook iets van leren hoe ze paarden moeten onderhouden en verzorgen en dan niet 40uur maar bijv een periode van maanden,die tijd dat hij dan ergens "stage"loopt op zijn eigen bedrijf iemand wegzetten die daar de zaakjes weer op orde brengt,kan die boer dat niet betalen jammer dan is ie failliet en gaat maar gewoon een huisje huren ipv blijven aankloten op zijn "bedrijf" en dieren mishandelen/verwaarlozen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:54

Ik vind de straf ook matig, zeker omdat hij in het verleden ook al fouten heeft begaan. Maar goed, hoop dat hij het nu eens leert.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:44

crossmonster schreef:
tssssk weer typisch nederlands "foei,ga nu maar weer naar huis om nog meer dieren te mishandelen" Boos!

Dat dacht ik ook al jah, zelfs voor de 2e keer zo licht straffen?
1 weekje werken onbetaald, poeh, poeh, wat een straf. Boos!

ellesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:36

crossmonster schreef:

Helemaal mee eens, belachelijk Boos!
Ze zouden eens naar Amerika moeten kijken, daar weet de SPCA tenminste hoe het moet. Dieren in beslag nemen en de eigenaar voor de rechter slepen Ja

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:00

Je kunt hier ook alles flikken en echt straffen ho maar

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:55

Of het nou echt verstandig is om zulke mensen een taakstraf te geven vraag ik me af. Denk dat ze beter zouden kunnen dwingen een taakstraf eigen paarden verzorgen kunnen geven met toezicht daar worden dieren beter van dan dat de baas nog minder tijd voor ze maakt omdat hij een taakstraf moet uitvoeren.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:02

Taakstraf helpt bij deze mensen niet, ze zouden die 40 uur juist verplicht op hun eigen 'bedrijf' moeten doorbrengen. Onder toezicht de boel opknappen. Ik ken deze mensen, ben op het bedrijf geweest en weet hoe het er uit ziet daar. Er is al ik weet niet hoevaak naar de dierenbescherming en andere instanties gebelt, maar dat helpt niks. En zulke taakstaffen zullen het ook echt niet beter maken. Haal daar gewoon een stuk of 20 paarden weg, help die mensen de weides en stal op te knappen en hou wekelijks in de gaten hoe de paarden verzorgt worden. Ik heb ergens het idee dat het ook een deel onkunde is, ze weten niet beter. Zo lijkt het in ieder geval.

PB's hebben geen zin, ik ga namelijk niet vertellen wie deze mensen zijn.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:52

Ik weet het ook niet helemaal met die taakstraf. Die tijd gaat af van de tijd om voor de beesten te zorgen. Een eventuele boete zou betaald moeten worden van het geld om voor de beesten te zorgen. En kennelijk is van allebei al niet genoeg als de paarden er zo belazerd bij stonden, dus of je met deze straf de beesten helpt vraag ik me af.
Ik denk dat, zoals Thokkadisje al zegt, het een beter idee is een aantal beesten in beslag te nemen. Misschien kun je ook een maximum limiet stellen aan de hoeveelheid viervoeters die deze paardenbazen mogen hebben.
Ik ken de mensen niet persoonlijk, heb wel mijn vermoeden om welk bedrijf het gaat, maar of het met onkunde, gemakszucht of geldgebrek te maken heeft durf ik niet te zeggen. Wel lijkt me, dat als je zo vaak de DB over de vloer hebt, je je op z'n minst eens achter je oren zou kunnen krabben en je 'bedrijf' eens kritisch onder de loep zou kunnen nemen. Bijzonder jammer dat er nu kennelijk jarenlang beesten onder moeten lijden en vervolgens de rechter eraan te pas moet komen. Kennelijk niet voor het eerst, hopelijk wel voor het laatst, al heb ik daar mijn twijfels bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:55

Thokkadisje, die man zit meer in de kroeg dan dat ie met zijn paarden bezig is. Met wat hij aan bier uitgeeft, zou hij zat kuil en hooi kunnen kopen. Het is gewoon een recidivist die geen paarden zou moeten houden want het gaat al jaren zo...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:32

Thokkadisje schreef:
Hoeft ook niet, Tessa, ik weet genoeg. Ben met je eens dat dit hoogstwaarschijnlijk niet gaat helpen, kwestie van tijd voordat het voorwaardelijke deel van de straf omgezet zal worden in een tenuitvoerlegging. En over een paar jaar lezen we hier dan weer net zo'n berichtje.

Zie ook IJslands Vuur pag. 273 en volgenden.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:46

Thokkadisje schreef:
Taakstraf helpt bij deze mensen niet, ze zouden die 40 uur juist verplicht op hun eigen 'bedrijf' moeten doorbrengen. Onder toezicht de boel opknappen. Ik ken deze mensen, ben op het bedrijf geweest en weet hoe het er uit ziet daar. Er is al ik weet niet hoevaak naar de dierenbescherming en andere instanties gebelt, maar dat helpt niks. En zulke taakstaffen zullen het ook echt niet beter maken. Haal daar gewoon een stuk of 20 paarden weg, help die mensen de weides en stal op te knappen en hou wekelijks in de gaten hoe de paarden verzorgt worden. Ik heb ergens het idee dat het ook een deel onkunde is, ze weten niet beter. Zo lijkt het in ieder geval.

Ik ken die mensen niet maar ik heb ze dus goed ingeschat en de straf die ik dus zou opleggen zou de juiste aanpak zijn dus voor zulk soort!!

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:12

gelijk die arme beesies ontnemen al helemaal als zo`n iemand al eens gewaarschuwd is!!!!!

AnneliesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:45

werk straf?? gooi ze maar een paar dagen in de zelf met brood en water zal denk ik veel beter helpen..
die waarschuwingen helpen een jaar ofzo en dan verwaterd het tog weer...
dat heb geen nut...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:52

Taakstraf? Vind het nergens op slaan, zeker niet 40 uur dat is een gemiddelt werk weekje. Zo dat is veel...

Dieren blijven toch afhankelijk van mensen, word er niet voor gezorgt word er gedreigt met strafcorvee en weer naar huis gestuurt.

Aanpakken die handel..

mammie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:57

dan moeten ze ook ff langs den haag gaan daar staat een vrouw met nu 5 paarden een bostel? ze weet niet wat dat is
die paarden staan altijd buiten ze gaat rijden zadel er af en dan staan ze nat buiten in regen en wind en dan de volgende dag weer rijden zonder er ff een bostel over heen tehalen
en als je de dieren bescherming beld zegt men ja daar kunnen we nix aan doen nou sorry hoor je kan de ribbel tellen het is net een skelet met een vel der om heen en als ze krupel lopen zegt ze tegen de mensen die er op rijden gewoon ja ff een galop en dan merk je het niet zo zielig maar men doet er nix tegen

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:53

Thokkadisje schreef:

jaa ik ken ze ook van verhalen, maar ik geloof dat ze niet veel geld te besteden hebben, ik zou als ik de overheid was (maar dat ben ik natuurlijk niet Tong uitsteken) zulke mensen eerst eens steunen, zeker als dit als de tweede keer is, dan zou ik helpen om het daar voor elkaar te krijgen, al geven ze die mensen 20 zakken graszaad om de wei opnieuw in te zaaien...

(ik klink nou wel heel meelevend, ik kom vaak voor mensen op, maar in zo'n geval doe ik het ook liever niet, ik wil ze ook echt niet beter praten hoor...)

ik ga naar me pony's moet naar de ponyclub!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:16

Op zich een nobel idee om hen 20 zakken graszaad te geven en verplicht hun eigen bedrijf op te laten knappen. Maar ik denk dan stiekem toch ook een beetje: hallo, zíj hebben ervoor gekozen paarden te houden en dat kost nou eenmaal geld. Geld dat je dus niet (kennelijk in de kroeg) aan andere dingen kunt uitgeven. Ik zou het een beetje oneerlijk vinden tegenover andere paardenbazen die zich helemaal suf werken om hun beesten wel goed te onderhouden. En ik weet niet hoeveel dieren er precies staan, maar om te beginnen zouden ze daarvan een (groot) aantal kunnen verkopen om met de opbrengst bijvoorbeeld graszaad te kopen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:18

Wél 40 hele uren

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:26

joy76 schreef:
(...)En ik weet niet hoeveel dieren er precies staan, maar om te beginnen zouden ze daarvan een (groot) aantal kunnen verkopen om met de opbrengst bijvoorbeeld graszaad te kopen.
Op het eerste oog zou je dat denken. Helaas zijn het grotendeels wormstekige gratenpakhuizen, die in de staat waarin ze verkeren nog minder waard zijn dan de slachtprijs. En ondanks dat de meeste wel zuivere ijslanders zijn, hebben die voor een deel alsnog geen afstammingspapieren en paspoorten, omdat er bij het stamboek ook nog het één en ander aan onbetaalde facturen ligt. Valt dus weinig opbrengst van te verwachten.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:18

ja idd!
wat joy zegt dat anderen zich er suf voor werken weet ik ook wel (wij hebben ook paardenbedrijf) maar ja... sowieso kan de regering dierenbedrijven wel wat meer "helpen", naar mijn idee