Stapmolentraining veulens geen grotere kans op peesblessure

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Stapmolentraining veulens geen grotere kans op peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 12:53

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11123
thehorse.com

Paarden die op zeer jonge leeftijd al gestructueerde training en beweging krijgen, zullen hun pezen beter ontwikkelen, waardoor ze later atletischer zijn en minder kans hebben op peesblessures.

Volgens Alicia Bertone van het Comparative Orthopedic Research Laboratory: "Peesblessures zorgen er voor dat heel veel sportpaarden niet meer kunnen presteren".

Om te kunnen bepalen of gestructueerde training en beweging op jonge leeftijd de gezondheid van de pezen kan verbeteren, hebben een groep onderzoekers van het Japan Racing Association Equine Research Institute, 14 veulens gebruikt voor onderzoek.

Alle veulens werden op het land gezet voor 4 uur per dag, maar veulens die in de trainingsgroep zaten kregen ook nog eens beweging in de stapmolen voor maar liefst 5 keer per week. Toen de paarden de leeftijd van 15 maanden bereikten werden zij onderzocht door de onderzoekers. Zij evalueerden de microscopische structuur van de oppervlakkige buigpees.

Er werden geen belangrijke verschillen gevonden tussen de pezen van de groep die alleen op het land had gestaan, en de groep die 5 keer per week in de stapmolen was geweest.

"Het is mogelijk dat er geen verschil is ontstaan omdat het trainingsprogramma voor de stapmolengroep nog binnen de fysieke range is gebleven, waardoor de pezen niet voldoende belast werden," aldus Bertone.

Omdat het trainingsprogramma geen slechte veranderingen liet zien bij de oppervlakkige buigpezen, kunnen de onderzoekers de introductie van atletische training voor jonge paarden aanbevelen om het risico tot het oplopen van peesblessures te verkleinen.

Volgens Bertone zal het nog verder worden onderzocht, omdat peesblessures bijzonder veel kunnen aanrichten bij paarden.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-01-08 12:05, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

LadyMadonna

Re: Stapmolentraining bij veulens verkleind kans op peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:54

concreet kregen de veulen in de stapmolen meer beweging, denk dat dat de kern is, en die kunnen ze IMO ook in een opfokgroep krijgen

Girlgamer

Re: Stapmolentraining veulens verkleind kans op peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:01

Cayenne schreef:
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11123
thehorse.com
Er werden geen belangrijke verschillen gevonden tussen de pezen van de groep die alleen op het land had gestaan, en de groep die 5 keer per week in de stapmolen was geweest.

Nou dan lijkt me verder onderzoek ook niet nodig en laat iedereen zijn veulen lekker in een groep opgroeien Haha! .

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:02

hmz, volgens mij kun je ze beter laten bewegen in de wei...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:07

In de wei en in een groep is sociaal ook beter. Denk niet dat het welzijn van het veulen verbeterd in een stapmolen..
Maar als ik het zo lees, bewijst het hele onderzoek niets. Alleen dat de veulens door de stapmolentraining géén extra blessures oplopen. Imo, niet echt een toevoegend onderzoek..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:07

Inderdaad.
Ik zie het al voor me; iedereen zn veulen massaal in de stapmolen zetten.
Lijkt me toch een minder idee Nagelbijten / Gniffelen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:09

De controlegroep wed 4 uur per dag op het land gezet? Dat lijkt me ook wel erg weinig?
Volgens mij zijn die beestjes altijd nog beter af als ze lekker dag en nacht met zijn allen op het land staan. Dan zullen ze die extra meter toch wel lopen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:10

VerkleinD? Nagelbijten / Gniffelen
Ik denk dat op harde bodem stappen bij kan dragen. Maar dat hoeft niet per se in een stapmolen te zijn. Vraag me af of al die rondjes lopen wel zo goed is.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:12

Laat een veulen toch lekker een veulen zijn..
Lekker met leeftijdsgenootjes in de wei, krijgen ze ook genoeg beweging

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:13

Moet je ook zien hoe lang die veulens maar buiten staan, 4 UUR.

En dat hele stapmolen idee lijkt me geestelijk al helemaal niks toevoegen

Als ze die sportpaarden nou eens genoeg op het land of in de paddock zetten.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:14

Ik vind 4 uur in het land idd erg weinig.

Wat ik zelf niet helemaal begrijp is dat ze geen belangrijke verschillen hebben gevonden in de pezen van beide veulengroepen, maar dat ze toch concluderen dat de kans op peesblessures kleiner wordt als je paarden al op jonge leeftijd traint. Ik mis die motivatie geloof ik...?

Veel paarden worden gewoon zwak gemaakt. Ik vind het altijd zo jammer om die sportpaarden dikbepakt in de wei te zien staan...
Mijn frummel staat gewoon lekker de hele dag in het land en zo nu en dan ga ik een stuk met d'r wandelen. Dan krijgt ze ook extra beweging en training en een bowandeling is leuker dan een stapmolen. Ik heb er totaal geen behoefte aan om er meer mee te doen, de boer zou er maar wat graag een zadeltje op zien of aan de longe... Clown

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:15

Needje schreef:
VerkleinD? Nagelbijten / Gniffelen
Ik denk dat op harde bodem stappen bij kan dragen. Maar dat hoeft niet per se in een stapmolen te zijn. Vraag me af of al die rondjes lopen wel zo goed is.

idd, ik zou zeggen, lekker op de wei, stukken RECHTuit rennen Lachen

Apple

Re: Stapmolentraining veulens verkleint kans op peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:18

Bijzondere conclusie als ze zeggen dat er geen verschillen zijn, maar daarnaast het wel aanbevelen Verward

4 uur per dag op het land voor een veulen vind ik ook wat weinig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 13:18

Ik denk dat ze van het ergste uit gingen, maar zelf ook verrast zijn dat het geen blessures opleverde en het daarom aanbevelen? Nagelbijten / Gniffelen
Ik snap de eindconclusie ook niet Haha!

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:20

Dus: er is geen verschil tussen de beide groepen. Hoe kan er dan gezegd worden: de kans op peesblessures verkleind door de stapmolentraining?
Ik weet niet of jullie dat pas op tv hebben gezien over 'gezondheids' yoghurts (yakult en activia).
In sommige zitten LGG bacterieën. Er wordt geclaimd door de producent dat yoghurt met LGG tegen diarree werkt. Waarom? Nou, de mensen op wie het getest werd, hadden geen diarree.
Dus werkt LGG tegen diarree. Dat is letterlijk gezegd door de producenten.
Dan kan je dus ook hetzelfde zeggen van aardappels, of appels, of smarties, als je die aan mensen geeft en die krijgen er geen diarree van: zie je wel, het helpt!
Beetje vies verhaal, maar ik moest er erg om lachen.
Vreemd hoor, dat deze beweringen aan de hand van die resultaten worden gedaan.
Dit is dus precies hetzelfde. Er is niet aangetoond dat de training hielp, maar de pezen werden er ook niet slechter van, DUS wordt er gezegd: het helpt!
Gelukkig maar, dat ze er niet slechter van werden, maar dus ook niet beter.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:20

raar onderzoek... als ze echt iets hadden willen onderzoeken hadden ze vier groep moeten nemen
1) 24/7 in het land
2) 23/7 in het land en 1 uur stapmolen
3) voornamelijk op stal, 3 uur land, en 1 uur stapmolen
4) voornamelijk op stal en 4 uur in het land..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:23

Je hebt helemaal gelijk hoor. Mij is altijd geleerd, je moet de hypothese ontkrachten, je weet pas of het zo is alles is aan gedaan om het tegendeel te bewijzen.
Gevaar van zo'n publicatie is, buiten het feit dat dit nou niet echt wetenschappelijk geformuleerd is, is dat mensen het verkeerd lezen en hun veulen in die stapmolen smijten. Terwijl er verder helemaal niets bewezen is.
En idd daarnaast, maar 4 uren op de wei? Arme veulens..

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:25

Te koop: Veulenmolen met grasbodem in rechte lijn.
Eventueel ook rond te maken Haha!

Goed onderzoek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:30

idd, de veulens van de stapmolen hadden meer beweging.
En dat beweging goed is weten we onderhand wel.

4 uur per dag buiten is gewoon niet veel.
Hadden ze een beetje onderzoek gedaan dan hadden ze idd meer groepen gemaakt Lachen

Maar misschien een positief bericht voor mensen die zeggen, ik rij een uurtje, dat is genoeg beweging in de winter.
of een uurtje paddock Lachen Die gaan misschien bedenken dat dat niet genoeg is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:34

Wow, dat mensen hun tijd en geld verspillen aan een dergelijke waardeloze onderzoeksopzet, je zou toch betere methodologische kennis verwachten van een dergelijk instituut. Misschien gesponserd door stapmolenfabrikanten...?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:36

Kuggur schreef:
Wow, dat mensen hun tijd en geld verspillen aan een dergelijke waardeloze onderzoeksopzet, je zou toch betere methodologische kennis verwachten van een dergelijk instituut. Misschien gesponserd door stapmolenfabrikanten...?

Dat zou me idd niets verbazen... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:44

4 uur weidegang is veel te weinig. Onbeperkt of de hele dag buiten op goede ondergrond lijkt me beter dan belastende stapmolentraining.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:46

Mijn ervaring is gewoon des te langer paarden buiten staan des te beter ontwikkelen ze zich. Het is toch meer als logisch als men paarden in dit geval veulens in een gouden kooi stopt dat dat paard later absoluut geen weerstand heeft en alleen maar nog volgepakt voor een uurtje alleen buiten kan anders gebeuren er ongelukken, wordt die ziek etc. Een bekende van mij heeft een paard die als veulen dagelijks alleen maar met een deken rondliep. Dat beest kan nergens tegen, niet tegen warmte laat staan tegen kou omdat zijn vacht geen kans had om zich te ontwikkelen. Mensen denken dat men dieren ermee een plezier doet maar in werkelijkheid zorgt het voor onnodig leed.

Laat die veulens lekker veulens zijn en gooi ze in groepsverband in de wei of paddock, dat bevordert het sociale gedrag, vormt karakter en het lichaam kan volop ontwikkelen. Rollebollen met andere soortgenoten is veel leuker en intensiever dan een uurtje stapmolen iedere dag. Trouwens zijn zulke rondjes voor een veulen veels te belastend en schadelijk.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:49

Sylvia schreef:
Wat ik zelf niet helemaal begrijp is dat ze geen belangrijke verschillen hebben gevonden in de pezen van beide veulengroepen, maar dat ze toch concluderen dat de kans op peesblessures kleiner wordt als je paarden al op jonge leeftijd traint. Ik mis die motivatie geloof ik...?

Dat begreep ik ook niet en daarom heb ik even een samenvatting van het onderzoek opgezocht (helaas moet je voor het complete onderzoek diep in de buidel tasten, hoewel het te proberen valt om de onderzoekers zelf om het onderzoek te vragen).

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/00379.2007v1

Wat ik uit de samenvatting haal is dat uit eerder onderzoek is gebleken dat regelmatige intensieve beweging (zoals de veulens in dit onderzoek kregen) bij volwassen paarden een negatief effect heeft op de pezen (en dan die pezen die helpen bij de energievoorziening). Ze hebben in feite dit onderzoek herhaald, maar nu dus met veulens. Deze veulens lieten weliswaar geen verbetering zien, maar ook geen verslechtering, zoals de volwassen paarden. Hierdoor zou je kunnen denken dat regelmatige intensieve beweging bij veulens de pezen laat wennen aan de extra belasting, waardoor je ook op latere leeftijd minder kans hebt op schadelijke effecten. Dit is niet bewezen door dit onderzoek, maar aangezien het ook geen schadelijke effecten laat zien en er veel geld mee gemoeid is (denk aan draf- en rensport) zou je als eigenaar naar aanleiding van dit onderzoek kunnen besluiten om je veulen op deze manier te belasten, onder het mom 'baat het niet, schaadt het niet'. Overigens geven de onderzoekers zelf aan dat het ook mogelijk is dat de regelmatige 'intensieve training' niet intensief genoeg was om de schadelijke effecten bij volwassen paarden te reproduceren. Uit deze samenvatting blijkt niet of de intensiviteit van de training in beide onderzoeken precies gelijk was.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:55

Als ze dan toch peesproblemen willen voorkomen, laat ze er dan voor zorgen, dat de paarden niet gelijk met 3 jaar volop in te zware training gaan.... dáár komen de peesproblemen van..!!!

Wat een stom onderzoek zeg..
Dat ze met dat onderzoek ook niet alle veulens vast op ijzers hebben gezet ivm slijten van die kleine zachte hoefjes...!!
Het gaat echt weer nergens over Verdrietig