Verbod op dieren in gemeente Schouwen-Duiveland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verbod op dieren in gemeente Schouwen-Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 14:39

http://www.pzc.nl/zeeland/schouwen-duiv ... n-dorp.ece
pzc.nl

Het houden van een pony of geit binnen de bebouwde kom wordt verboden in de gemeente Schouwen-Duiveland.

Ook voor een flink kippenhok moet vanaf maart ontheffing worden aangevraagd.

Met deze nieuwe regel in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) willen burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland overlast voor en gezondheidsklachten bij omwonenden voorkomen.

De maatregel geldt alleen binnen de bebouwde kom van stad of dorp en in een straal van honderd meter daaromheen. Dit besluit raakt vermoedelijk honderden mensen. Het bedrijfsmatig houden van dieren valt buiten de nieuwe regels.

De gemeente ontvangt regelmatig klachten over stank, stof en herrie door dieren. Tot op heden heeft het gemeentebestuur geen regels op basis waarvan tegen de overlast kan worden opgetreden.

Het besluit geldt voor varkens, zwijnen, runderen, paarden, pony's, ezels, geiten, schapen, herten, lama's kangoeroes, struisvogels en emoes. Ook pluimvee en pelsdieren vallen onder de regeling als de eigenaar er daar tien of meer van heeft.

Ontheffing wordt verleend als de dierenbezitter kan aantonen dat zijn dieren geen overlast veroorzaken.

De Fok- en Menvereniging Schouwen-Duiveland, met meer dan honderddertig leden, heeft al gereageerd op het besluit, dat tot en met 24 januari ter inzage ligt. "De afstand tussen de weiden waar onze paarden staan en de huizen van de buren, dat wordt het grootste probleem," zegt Isabel Folmer, secretaris van de Fok- en Menvereniging.

Folmer geeft haar eigen situatie als voorbeeld. "Wij hebben al meer dan tien jaar paarden achter het huis. Problemen met de buren hebben we nooit gehad. Maar volgens dit besluit ligt ons weiland verkeerd. Dat grenst namelijk aan het huis van de buren. Nu zal er wel een gedoogbeleid komen. Maar hoe lang is dat geldig? En hoe gaat het als we ons huis zouden verkopen?"

Volgens Folmer is de vereniging niet van plan het besluit aan te vechten. "De gemeente wil overlast kunnen aanpakken. Ik denk ook niet dat we dit kunnen tegenhouden. We willen advies geven over de details. Dat was ook de bedoeling, maar door een communicatiefout is dat mislukt. Nu voelen we ons toch voor een voldongen feit geplaatst. Maar inmiddels zijn we alsnog uitgenodigd voor een gesprek."

nickyu

Re: Verbod op dieren in gemeente Schouwen-Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:50

Citaat:
Ontheffing wordt verleend als de dierenbezitter kan aantonen dat zijn dieren geen overlast veroorzaken.

hoe kan je dit nu aantonen ?

briefje vd buren ?
en dan krijg je nieuwe buren met een puber zoon en brommer
welke geluidsoverlast geeft , omdat deze 3 uur snachts staat te gassen onder je raam
waar je overklaagt bv en vervolgens zeggen deze buren bji de gemeente dat ze last hebben
van je dieren ..

hoe gaan ze wat checken ??

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:01

Vorig jaar kreeg van dezelfde gemeente een buurman een paar 100 meter verderop nog een vergunning voor een paardenstal. Woont middenin de bebouwde kom!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:07

Bij ons gingen deze plannen ook op. Kennissen zouden dan geen pony's meer kunnnen houden bij hun huis waar 3 ha land bij hoort omdat ze binnen de bebouwde kom wonen. Andere kennissen hadden ook problemen omdat zij en de buren paarden hebben en de stallen zoveel meter van het woongedeelte van de buren af moest liggen. Beide zouden dan een onverkoopbaar huis hebben met 2 ha grond.
Spreek mensen die overlast veroorzaken er op aan en maak niet van deze algemene regels. In Rotterdam lijkt het me logisch dat er geen paard in een flat gehouden kan worden maar vaak zijn er huizen met genoeg grond binnen de bebouwde kom. Bewaar juist het karakter van deze huizen door ze te gebruiken waar ze ooit voor bedoeld zijn, kleinschalige dierenhouderij.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:07

@nickyu: daar ben ik ook benieuwd naar jah.
En inderdaad, motoren, brommers en auto's van zogenaamde 'straatrace'-wannabe's geven inderdaad minimaal net zo veel herrie. Worden die dan ook verboden?

@DendroFleur: algemene regels gaan mij ook te ver. We gaan toch ook niet overal auto's verbieden omdat er wel eens te hard wordt gereden of door het rode licht wordt gereden?!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:15

Cayenne schreef:
Het besluit geldt voor varkens, zwijnen, runderen, paarden, pony's, ezels, geiten, schapen, herten, lama's kangoeroes, struisvogels en emoes. Ook pluimvee en pelsdieren vallen onder de regeling als de eigenaar er daar tien of meer van heeft.

Gelukkig mogen ze wel olifanten houden Koe

Nee, ff serieus... En bijv. Mevrouw Janssen dan, met haar irritante, niet opgevoede west hight land whit terriër die langs het hek staat te razen en te blaffen, waardoor de dobbermann van de overburen aanslaat die dan samen met de herder van 3 deuren verderop een offencief begind tegen die kleine witte... Geven die geen geluidsoverlast?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:18

Wat betuttelend zeg, bah. En idd erg veel mensen worden onnodig benadeeld

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:25

loeckie schreef:
Cayenne schreef:

Nee, ff serieus... En bijv. Mevrouw Janssen dan, met haar irritante, niet opgevoede west hight land whit terriër die langs het hek staat te razen en te blaffen, waardoor de dobbermann van de overburen aanslaat die dan samen met de herder van 3 deuren verderop een offencief begind tegen die kleine witte... Geven die geen geluidsoverlast?

ROFL woon je bij mij in de straat Haha! ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:27

Bah, het word steeds idioter met die regeltjes. Vreselijk

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:32

loeckie schreef:
Cayenne schreef:

Zelfde probleem hier.
Mogen ze katten ook wel verbieden, wij zijn de enigste in de buurt zonder kat, maar onze tuin word wel als kattenbak gebruikt.

En wat dacht je van de brulkikkers van de achterburen? Dat noem ik dan ook overlast hoor.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar draaien we niet door? Komop, hoeveel overlast geeft een geit? Ik hoop wel op een gedoogbeleid voor mensen die geen overlast geven, anders word het helemaal van de zotten.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:37

Nederland slaat echt kompleet door in de regelgeving
Als of er geen belangrijkere zaken te verzinnen zijn...
Om gek van te worden Frusty

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:44

als jouw dieren geen overlast veroorzaken dan krijg je ontheffing en dat vind ik een prima zaak. Ik wil ook niet in de stank van de buren zitten, maar ook niet dat ze in mijn stank zitten.
Hadden ze hier geen goed beleid ?

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:14

Voor nu vallen pony`s en paarden voor de wet onder huisdieren. Aangezien er geen wetswijziging hiervoor wordt doorgevoerd lijkt mij uitsluiting van paarden en pony`s van dit voorstel een voldongen feit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:17

Cayenne schreef:
Het bedrijfsmatig houden van dieren valt buiten de nieuwe regels.

Dit is echt weer Nederland op zijn smalst, en ronduit belachelijk. De hobbyboer met drie kippen mag niet meer, een kippenfarm met duizenden weer wel?

Het rechtssysteem in Nederland is heel erg krom.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:19

Cassidy schreef:
Cayenne schreef:
Het bedrijfsmatig houden van dieren valt buiten de nieuwe regels.

Dit is echt weer Nederland op zijn smalst, en ronduit belachelijk. De hobbyboer met drie kippen mag niet meer, een kippenfarm met duizenden weer wel?

Dat betekend dus ook dat ik een manege mag beginnen in mijn achtertuin? Duivel

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:21

kom op zeg waar gaat het heen! Als je geen overlast wilt hebben van dieren ga dan zo hoog mogelijk in een flat wonen in hartje stad! Naar mijn idee heb je veel meer overlast van die uitlaatloze scootertjes dan van 2 geitjes die even beginnen als ze een voerbak zien!

Ik weet trouwens niet hoe het daar zit, maar hier ligt de kinderboerderij vlak bij een woonwijk! Worden die dan daar ook verboden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:23

Als de manege opnieuw opgestart moet worden denk ik zomaar dat je nog met andere regels te maken krijgt. Maar mensen met 2 paarden zijn de klos, een manege met 40 paarden niet...Haha!

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:24

en ik dacht dat we in nederland toe waren aan de regulering?!? daar lijkt mij dit niet het voorbeeld van!!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:25

Cayenne schreef:

Het rechtssysteem in Nederland is heel erg krom.[/quote]

Dat betekend dus ook dat ik een manege mag beginnen in mijn achtertuin? Duivel[/quote]

Je mag zelfs je paard achter in je tuin stallen als jij dit wilt, niemand die er iets tegen kan doen, mits je de mest niet opruimd natuurlijk.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:26

Cassidy schreef:
Als de manege opnieuw opgestart moet worden denk ik zomaar dat je nog met andere regels te maken krijgt. Maar mensen met 2 paarden zijn de klos, een manege met 40 paarden niet...Haha!

Ja maar stel je noemt die 2 shetten een manege? Clown

@ Nannes, in zierikzee is ook een kinderboerderij, dacht dat die niet in de bebouwde kom licht, maar het zou best wel banketstaaf zijn als zo'n kinderboerderij nu weg moest.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:00

hilden1971 schreef:
Cayenne schreef:

Dat betekend dus ook dat ik een manege mag beginnen in mijn achtertuin? Duivel[/quote]

Je mag zelfs je paard achter in je tuin stallen als jij dit wilt, niemand die er iets tegen kan doen, mits je de mest niet opruimd natuurlijk.[/quote]

dan zouden toch wel wat meer mensen een paard in de achtertuin hebben, ik heb het ook maar met dank aan mijn buren die 100 m verder wonen en nergens last van hebben en ik enorme begroeiingen om ons perceel heb staan, anders kon ik ze toch echt elders stallen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:01

Miss_Malfoy schreef:
@ Nannes, in zierikzee is ook een kinderboerderij, dacht dat die niet in de bebouwde kom licht, maar het zou best wel banketstaaf zijn als zo'n kinderboerderij nu weg moest.

Kinderboerderij'en vallen onder bedrijven. Tenminste ze moeten zich aan de regels voor bedrijven houden. Dus dat zullen ze daar dan ook wel hanteren.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:02

oja, dat is waar ja.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:13

Nederland ten top weer hoor... hoe halen ze het in hun hoofd?? Leuk dat ze overlast willen aanpakken, maar dit lijkt me toch niet de juiste manier..

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:13

De stal waar ik eerst stond ligt in de uiterwaarden met 14 hectare eigen land er omheen en lag buiten de bebouwde kom. Tijdje geleden hebben ze dat bord verplaatst zodat het nu ín de bebouwde kom ligt Clown zodat de snelheid op de weg aangepast kon worden van 80 naar 50 ofzo.
Gelukkig geldt die regel (nog) niet hier Schijnheilig anders konden ze opdoeken want tis geen echt bedrijf, maar hebben 12 pensionpaarden waar niemand last van kán hebben, immers buren wonen honderden meters verderop. Erg kromme regel!