IJspeerd is momenteel beste te paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

IJspeerd is momenteel beste te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 13:23

http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... -paard.ece
www.destentor.nl

Ze was niet te stuiten. Het begon donderdag met een overwinning in de Z-dressuur en eindigde gisteren met twee overwinningen in de klasse ZZ-licht. Tussendoor verkoos de jury én het publiek de amazone uit Emmeloord nog tot winnares van de kür op muziek om de Luxform Dressuurcup. "Het kan gewoon niet op", reageert de 27-jarige amazone uit Emmeloord een beetje beduusd. "Dat ik de ZZ-lichtproeven in de subtop won, was echt een grote verrassing."

De Subtop-wedstrijden volgen op de basiswedstrijden van de KNHS, die lopen van de klasse B tot en met Z2. In de subtop wordt gestart met de ZZ-licht en is de Grand Prix de hoogste dressuurklasse. "Ik heb nu twee keer eerder ZZ-licht gereden, maar de vorige keren haalde ik in die klasse nog niet eens zestig procent (een winstpunt, red.). Deze overwinningen kwamen dus echt onverwacht. Mijn paard, Luxform's Trippel liep gewoon heel erg fijn." De jury beloonde de proeven van IJspeerd met ruim 64 en bijna 63 procent. Ze is gewoon in bloedvorm. "Tja, dat blijkt."

Voordat de professionele amazone en instructrice op het niveau van Trippels volle broer Nimbly is aangekomen, is er nog een lange weg te gaan. Nimbly en zijn berijder Alex van Silfhout werden onlangs door bondscoach Sjef Janssen opgenomen in het team dat met elkaar de strijd aangaat voor de vier teamplaatsen voor de Olympische Spelen. "Luxform's Trippel komt uit een zeer succesvolle stam", vertelt Corien IJspeerd. "Hij heeft in Popeye en Olympus nog meer bekende broers. Trippel lijkt zelf ook over die aanleg te beschikken. Maar het duurt natuurlijk een tijd voordat dat eruit komt. De meeste paarden beginnen als vierjarige op concoursen in de lagere klassen en lopen pas rond hun elfde jaar in de Grand Prix. In de tussentijd doorloop je de basiswedstrijdsport en de subtop. Dat is een lange weg", weet IJspeerd, die nu pas aan het begin van haar subtopcarrière staat met de achtjarige Trippel.

Dat ze een zeer succesvolle basistijd heeft doorlopen, werd ook zaterdagavond weer eens bewezen toen ze in een druk Ruitersportcentrum Emmeloord de finale van de Luxform Dressuurcup won. IJspeerd denkt niet dat ze voordeel heeft gehad bij het feit dat haar persoonlijke sponsor ook de sponsor van de Cup is. "Dat mag ik toch hopen van niet. Er zitten gelukkig drie onafhankelijke juryleden."

Sanne Verholt uit Wezep werd met Urbain vierde in de finale. Joyce ten Hove uit Kampen viste net achter het net van de Luxform Dressuurcup in de klasse M en werd vierde. Ook Crebas uit Bant won de vierde prijs.

unfearlover

Re: IJspeerd is momenteel beste te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:32

he wat grappig!
van haar had een toen een hengst '''gekocht''
dat is toen helaas niet door gegaan!