29 tuigpaardhengsten en 2 Gelderse hengsten naar Den Bosch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

29 tuigpaardhengsten en 2 Gelderse hengsten naar Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 10:44

http://www.kwpn.nl/cms/index.jsp?lang=1
kwpn.nl

Vandaag werd in de IJsselhallen in Zwolle de eerste bezichtiging gehouden voor tuigpaardhengsten en de tweede bezichtiging voor de Gelderse hengsten. Het is en blijft een bijzondere dag waarbij zoveel mensen elkaar de beste wensen voor het nieuwe jaar toewensen.

De hengstenkeuringscommissie TP wees niet minder dan 29 hengsten aan voor de tweede bezichtiging. Voordat de hengsten zich kunnen presenteren in Den Bosch moeten zij overigens eerst nog wel voldoen aan de gestelde veterinaire eisen.

‘We zijn duidelijk enthousiaster over de jaargang dan vorig jaar’, zo omschreef voorzitter Henk Rootveld het algemene gevoel van de commissie.

‘In ‘IdS’ hebben we aangegeven dat we kansen wilden creëren voor nieuw bloed en daar bij ook hengsten als het ware ‘positief’ te discrimineren. Als sterwaardige hengsten op het gebied van bloedspreiding, het terugdringen van inteelt, een bijdrage kunnen leveren, maar in principe net niet aan de eisen voor de tweede bezichtiging voldoen, dan krijgen ze wel de kans in Den Bosch. Deze hengsten hebben als het ware bonuspunten gekregen. Bij de hengsten waar die bonuspunten geresulteerd hebben in een aanwijzing voor de tweede bezichtiging hebben we dit ook nadrukkelijk bij de bekendmaking aangegeven. In totaal was dit bij zes hengsten aan de orde.’

Met veel belangstelling werd uitgekeken naar het optreden van de twee achtjarige Hackney’s. Na de presentatie aan de hand kregen beiden een uitnodiging in tuig en de hengstenkeuringscommissie heeft beide hengsten uitgenodigd voor Den Bosch.

De voor de tweede bezichtiging aangewezen tuigpaardhengsten en de ster verklaarde tuigpaardhengsten treft u hier aan.

De hengstenkeuringscommissie Gelders Paard wees twee Gelderse hengsten aan voor Den Bosch.

Gelderse hengsten aangewezen voor 2e bezichtiging:
• Cat.nr. 881 – Elegant x Laurentz
• Cat.nr. 817 – Koss x Satelliet

eenitraM

Re: 29 tuigpaardhengsten en 2 Gelderse hengsten naar Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:30

Ik vraag me af. Zijn er ergens nog foto's te vinden van de 2 Gelderse hengsten?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:15

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:23

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:41

Hoorde dat Zethar nog voorgesteld werd onder het zadel. Is ie nog steeds zo knap?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:34

Zethar heb ik gezien,hij is zeker knap.Vond het wel allemaal spannend daar.

Vitens was er ook onder het zadel.Ook een heel knap paard en wat kan die strekken zeg. Kwijl

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:42

De 2 hackney hengsten vond ik niet echt geweldig.Jetsetter ging nog wel,in het tuig lied hij zich goed zien.Maar Field Marshall kon mij niet bekoren.Aan de hand helemaal niet,qua type is hij maar een ielig ding,wel een goede schouder en schoft maar een heel korte croupe.Aan de hand liet hij niets bijzonders zien en in het tuig vind ik hem te snel en pas toen hij wat rustiger werd verruimde hij zijn passen.
Voor mij geen aanwinst voor de verrijking van de tuigpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:03

Ik vond die bruine hackney nog nieteens zo raar. Maar die vos vond ik afgezien van zijn aparte kleur verschrikkelijk, zenuwachtige krabbelpony. Er zijn vast mensen die er mee gaan dekken en ik vraag me af wat hij dan vererft, maar ik zou het niet durven proberen.
En trouwens als je dan ziet hoe de nakomelingen het doen van een klassieke hengst als Uromast... Hoeveel hackney heb je nodig? Heb je het wel nodig?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:05

Die hackneys zijn er puur vanwege bloedspreiding.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:34

De bruine Hackney vond ik niet zo fout. Aan de hand liet hij zich goed zien en dat werd in het tuig nog eens bevestigd. Die andere vond ik behalve de kleur verder niet veel aan. Zou een willekeurige, niet bekende, hengstenhouder niet gewoon uitgelachen worden als hij met zo'n pony aan kwam?
Hoe zit het eigenlijk met de minimum eis voor de stokmaat ten aanzien van dit soort experimenten? Het werd éen keer gebruikt als argument om een paard niet door te verwijzen, maar bij deze pony's hoor je daar niets van.
Ik vind het trouwens behoorlijk eenzijdig om alleen naar de Hackney te kijken voor bloedverversing. Bij de Gelderse hengsten zijn volgens mij ook ongebruikte klassieke tuigpaardlijnen die veel beter aansluiten bij de tuigpaarden.
Ik zou bijvoorbeeld niet vies zijn van een beetje Welsh-cob bloed in de tuigpaarden. Volgens mij hou je dan een beter bruikbaar paard over dan met een Hackney.
Behalve de Talos en Nando nakomelingen vond ik het getoonde eigenlijk teleurstellend.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:33

De Talossen en Nando's sprongen er inderdaad uit ja en de Ulandro vond ik ook wel wat, maar die zal in Den Bosch wel niet door mogen denk ik.
De minimum stokmaat is 1.60 en die schijnen beide hackney's te hebben (ruim gemeten denk ik).
De bruine hackney vond ik een mooi type hebben maar in beweging niet geweldig. Die andere was helemaal niks, qua exterieur komt ie zeer zeker veel te kort.
Van die gelderse was de Koss wel heel gaaf vond ik.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:49

Jord schreef:
De minimum stokmaat is 1.60

Die is wel vaker losgelaten, o.a voor Plains Libarator die maar 1,58 meet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:50

Die vos kan nooit geen 1.60 zijn, ik denk eerder 1.50
Verder ben ik het met Albert eens

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:50

Ja daarom zei ik ook al ruim gemeten zeker. Die vos zal het zeker niet halen de bruine misschien nog wel.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:05

vond de beide hackney's ook niet bijzonder.Die bruine was inderdaad wel aardig maar die morocco f hoe die ook al weer heet was veelste heet.En druk.Achter vond ik hem ook niet goed genoeg .

Wij hadden 2 fokproduckten die meeliepen bij de 3 jarige tuigpaard hengsten.Allebei ster.Daardoor is de moeder van een nu preferent.Maar 1 is er door naar den bosch op de afstamming.Dus een van die 6.Ben benieuwd wat ze daar in den bosch mee doen.Want gewoon was hij kwa blijkelijk niet goed genoeg.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:12

hey meld me hier ook even.. en een van de 2jarige hengsten, die is van mijn vriend geweest, die heeft hem gefokt.. weet alleen niet hoe die heet.. weet wel dat hij doormag naar Den Bosch, dus daar zal ik eind jan te vinden zijn Lachen