Uitbraak paardenziekte rhino lijkt over hoogtepunt heen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Uitbraak paardenziekte rhino lijkt over hoogtepunt heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 20:44

http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/reg ... 935412.ece
leidschdagblad.nl

De uitbraak van de paardenziekte rhinopheunomie in Oud Ade lijkt beperkt te blijven. Bij pensionstal en fokkerij Nieuwendijk hoeve is één paard ernstig ziek geworden en hebben een aantal paarden mildere vormen van de in potentie dodelijke ziekte opgelopen. Buiten het bedrijf zijn geen paarden besmet geraakt.

De uitbraak heeft wel tot onrust geleid. Direct na het bekend worden van de besmetting werd bij manege de Ripse Ruiters in Rijpwetering besloten om alle dieren voorlopig binnen te houden. ,,Toen ik het hoorde, heb ik meteen de deur dicht gedaan'', vertelt eigenaar Huub Duivenvoorden. ,,Want ik vind het wel eng. Kijk, ik ben ervan overtuigd dat er geen gevaar is wanneer iedereen goed oplet. Maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.''

Bij de Nieuwendijk hoeve heeft één paar bijna letterlijk aan een zijden draadje gehangen. ,,Hij kreeg verlammingsverschijnselen en kon niet meer op zijn eigen benen staan'', vertelt Petra van den Nieuwendijk. ,,Ja, en dan is het gauw bekeken voor een dier van 500 kilo. Hij heeft een tijdje in een soort hangmat gehangen. Maar hij lijkt weer op te knappen. Dat hadden we eigenlijk niet meer verwacht, maar hij kan al weer op zijn benen staan.''

Bij de dieren die later ziek werden, heeft het rhino-virus minder hard toegeslagen. ,,Vijf of zes paarden hebben wel koorts gehad, maar zijn er verder goed doorheen gekomen. De laatste die koorts had, kreeg dat deze week. Al het nu twee weken rustig is, dan is de ziekte in principe weg. De incubatietijd is twee weken.''

Verwante artikelen:
[VN] Pony overleden aan besmettelijk paardenvirus
[VN] Geen nieuwe aanval virus op manege Kennemergaarde
[VN] Ziekte paarden inderdaad veroorzaakt door rhino-virus
[VN] Rhinovirus op boerderij in Oud Ade
[VN] Maneges verlichten rhino-regime

nexthorse

Re: Uitbraak paardenziekte rhino lijkt over hoogtepunt heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:04

Ik hoop dat het inderdaad beperkt blijft, alhoewel dit natuurlijk al verschrikkelijk is!
Hopelijk gaat het nu voorbij in deze regio en kunnen alle paardeneigenaren weer rustig slapen.
Voor de komende tijd: heel veel sterkte voor de eigenaren van de zieke paarden!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:08

gelukkig maar voor elke paardenbezitter.

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:10

Hij = zij Knipoog en gaat idd goed met mn meisje! gister zijn de kabels en de hele stellage weg gehaald en is ze zelfs heel even buiten dr stal geweest!! Met alle andere paardjes gaat het ook goed!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:37

Missmar schreef:
Hij = zij Knipoog en gaat idd goed met mn meisje! gister zijn de kabels en de hele stellage weg gehaald en is ze zelfs heel even buiten dr stal geweest!! Met alle andere paardjes gaat het ook goed!

Ik heb net je blog doorgelezen, wat een verschrikkelijk heftige tijd voor jullie! Gelukkig gaat het de goede kant op. OK dan! Ze zal het wel leuk hebben gevonden buiten haar stal? Knipoog

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:30

Ze vond het idd heerlijk om weer even buiten te kunnen zijn, ze wilde niet meer dr stal in gewoon!! Vandaag was ze ook helemaal druk en wilde weer dr stal uit... Nog even wachten een paar dagen en dan mag ik met dr gaan stappen voorzichtig van de da.. nog even wat sterker worden in dr achterbenen.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:39

Dat klinkt erg goed allemaal! En komt ze hier ook weer helemaal over heen en houdt zo'n paard er verder niets aan over?

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:52

Dat is idd de vraag.. dat kan je pas later zien, wat ze er evt aan over gaat houden.. Nu is ze al ruim 17 en ik rij geen wedstrijden oid dus kunnen we lekker rustig aan gaan doen.. Als ik alleen al kan stappen op dr ben ik al blij Knipoog

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 02:03

Zeker voorlopig niet op gaan zitten, de rugspieren zijn verlamd geweest en moeten herstellen. Veel longeren en losgooien zodat deze spieren weer kunnen herstellen en het paard zijn evenwicht weer goed kan vinden.
Ik heb 10 jaar geleden hetzelfde gehad met mijn paard van 19 jaar. Die heeft 3 maanden in een broek gehangen voordat hij weer kon staan op zijn eigen benen. Ben eerst zijn conditie weer gaan opbouwen door veel met hem aan de hand te gaan stappen en voorzichtig te gaan longeren. Hier ben ik 3 maanden mee bezig geweest. Daarna ben ik er pas weer op gaan zitten. Ondanks al deze voorzorgen heeft hij altijd last van zijn rug gehouden en is uiteindelijk 31 jaar geworden in verder goede gezondheid. Dus voorzichtigheid en geduld is geboden!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:14

Jeetje joh 3 maanden in die broek gehangen.. pfffff ik vond 2 weken al lang! Ik heb zeker geduld met dr! Ik bedoelde meer dat ik al blij zou zijn als ik in de toekomst alleen maar op dr kon zitten en stappen.. Ga t zeker rustig opbouwen met dr, heb je nog tips voor me?? heb jij bv een fysio erbij gehaald??

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:33

Ik heb een paar vraagjes voor je.
Heeft je paard lang niet kunnen staan?
Kan hij nu uit zichzelf makkelijk opstaan als hij gelegen heeft?
Loopt hij weer zoals hij vroeger liep?

Ik heb er destijds geen fysio bij gehad omdat men nog nooit een paard met Rhino had weten op te knappen en er dus eigenlijk niets van wist. Ik ben in kontakt geweest met een proffesor in Utrecht die ik elke week op de hoogte hielt van mijn vorderingen aangezien ook zij geen ervaring hadden met het herstel van een Rhino paard. Op mijn stal werd ik in het begin uitgemaakt voor dierenbeul omdat het er in het begin niet uitzag zoals hij liep. We liepen er naast met 4 man om hem overeind te houden. Als ik het zo lees is dat bij jou niet het geval dus de vooruitzichten zijn aanmerkelijk beter.
Ik wil je best advieseren als je dat denkt nodig te hebben.
Stuur mij dan even een E-mail. (Zie profile)

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:40

het gaat gelukkig goed met Mystic, maar oude jaars dag had Goofy (mijn verzorgpony) ook ineens 40,1 graden...
hij heeft toen koortsremmers gekregen en het daalde nu heeft hij geen koortsremmers meer en z'n tempratuur is telkens wel redelijk eergister had hij 38,6 (valt nog mee) gister had hij 37,8 dus geen koorts meer gelukkig maar z'n tempratuur verschilt nog wel telkens.. maar het is niet meer overdreven hoog meer..
aan z'n gedrag is het totaal niet te merken hij is vrolijk en wil graag z'n stal uit maar dat kan nu even niet.. als je binnenkomt loopt hij naar je te hinnikken van 'haal me er nu uit' en hij begrijpt er niets van dat we hem nu niet kunnen knuffellen want ik heb ook nog een ander verzorgpony.. maar de eigenares heeft nu een "knuffeljas" opgehangen in z'n kast dat je hem toch nog even kan knuffellen Haha!

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:49

rkvdh schreef:
Ik heb een paar vraagjes voor je.
Heeft je paard lang niet kunnen staan?
Kan hij nu uit zichzelf makkelijk opstaan als hij gelegen heeft?
Loopt hij weer zoals hij vroeger liep?

Ik heb er destijds geen fysio bij gehad omdat men nog nooit een paard met Rhino had weten op te knappen en er dus eigenlijk niets van wist. Ik ben in kontakt geweest met een proffesor in Utrecht die ik elke week op de hoogte hielt van mijn vorderingen aangezien ook zij geen ervaring hadden met het herstel van een Rhino paard. Op mijn stal werd ik in het begin uitgemaakt voor dierenbeul omdat het er in het begin niet uitzag zoals hij liep. We liepen er naast met 4 man om hem overeind te houden. Als ik het zo lees is dat bij jou niet het geval dus de vooruitzichten zijn aanmerkelijk beter.
Ik wil je best advieseren als je dat denkt nodig te hebben.
Stuur mij dan even een E-mail. (Zie profile)

Super! ik zal je vandaag of morgen wel even een mail sturen! Je zou evt Mys dr verhaal op mn blog kunnen lezen ( www.missmar.hyves.nl)dan heb je alvast een idee hoe en wat! Van8 heeft ze voor het eerst weer gelegen!! Alvast bedankt voor je hulp namens Mys en mij!!!

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:41

Heb je verhaal gelezen, herken dit helemaal.
Maar het komt wel weer goed!!!!!!!! Ik heb ook nog vele jaren lekker kunnen rijden op mijn Rhino paard!
Wacht je e-mail af! Clown

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:49

Gelukkig maar! Haha!

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:56

Bedankt voor je mail, heb er één terug gestuurd.
Nog even ter aanvulling, vitamines is altijd goed en ik gaf hem elke avond een slobber van Fibber-p en zemelen voor de goede doorstroming van maag en darmen.

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:23

Jij ook bedankt voor de mail! Wat een enorm heftig verhaal zeg!!! Geeft me goede hoop voor de toekomst Haha!
Ze krijgt idd vitamines (vooral vit b12) en slobber krijgt ze ook 1x per dag met een scheut olie voor dr darmpjes. Morgen of overmorgen ga ik voor t eerst met dr een stukje stappen Haha! Haha!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:04

missmar: wat super om te horen Haha! Het gaat helemaal goed komen! Ik wilde je even 'feliciteren' met het feit dat Mys zo goed gaat. Heel veel succes, maar vooral ook weer plezier de komende tijd!

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:50

nexthorse schreef:
missmar: wat super om te horen Haha! Het gaat helemaal goed komen! Ik wilde je even 'feliciteren' met het feit dat Mys zo goed gaat. Heel veel succes, maar vooral ook weer plezier de komende tijd!

Super bedankt Pling !!!!!!! Ga zeker nog meer genieten van mn bikkeltje!!

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:03

Missmar: ben erg beniewd hoe de eerste stappen van je paardje waren. Ging alles goed?

Clown Kijk even in je mail.

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:46

Hai!

Ik zal je binnenkort een mail sturen maar het stappen gaat super goed met dr! Ze is heel blij om weer buiten te zijn en heeft erg veel haast met lopen. Moet dr constant terug halen omdat ik echt alleen maar met dr wil stappen al denkt mn pony er heel anders over. Oren naar voren en de wind in dr snuit en gaan Knipoog Ze stapt erg goed alleen soms in de bochten is het even wat moeilijker met dr coordinatie.. Nee heb er vol vertrouwen in dat het goed gaat komen! Gelukkig!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:01

Oooo dat is fijn om te horen! Zodra de patiënt lastig wordt gaat het goed. Knipoog
Natuurlijk is er nog best een weg te gaan, maar voor nu ben ik superblij voor je!

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 02:03

Goed om te horen dat ze zo'n zin heeft om te lopen. Geeft inderdaad vertrouwen in de toekomst!!!!!!!

Clown Haha!

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:16

Hoe gaat het nu bij jullie, Missmar? En jouw paard? Ik zag vanmorgen heel toevallig de Rendac voorbij komen Scheve mond (hoeft natuurlijk niets met Rhino te maken hebben)

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:11

hey!

Nee die had idd niks met de rhino te maken. Was een veulen ingeslapen omdat ie volledig blind bleek te zijn
Mn paardje gaat goed! heb gister een stukje lopen draven met dr. ze gaat echt goed vooruit! alles gaat verder goed op stal en hopen vlg week officieel rhino vrij verklaard te worden door de da!