Drachtig ex-renpaard doodgeschoten in België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Drachtig ex-renpaard doodgeschoten in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 13:26

http://www.hetvolk.be/Article/Detail.as ... D=9U1M3QO9
hetvolk.be

Celia Du Gazeau, een drachtige merrie van 15 jaar oud, werd doodgeschoten in een weide in Zele. 'Dit kan alleen maar gebeurd zijn door een verdwaalde kogel van een jager of een stroper', zegt eigenaar Jan Certijn.

Voor veehouder Jan Certijn uit de Stokstraat in Zele is het jaar allesbehalve goed begonnen. Toen hij op tweede nieuwjaarsdag zijn dieren ging voederen, vond hij zijn lievelingspaard Celia De Gazeau dood in de weide. De vijftienjarige drachtige merrie kreeg een kogel in het hoofd. Die drong langs het oog naar binnen en doorboorde de schedel.

'Volgens mij kan dit alleen maar gebeurd zijn door een verdwaalde kogel van een jager of een stroper', zegt Certijn. 'Ik zou niet weten wie er enige reden zou hebben om dit paard dood te schieten.'

Er zitten vaak hazen in de weide in de Stokstraat. 'Er komen regelmatig stropers op die dieren jagen', zegt Certijn. 'Ik denk dat deze keer een van hun kogels op een betonnen paaltje afgeschampt is en zo Celia in het hoofd geraakt heeft.' De dood van het paard is een financiële aderlating voor de veehouder. Hij kocht het dier drie jaar geleden voor behoorlijk wat geld met de bedoeling er nog één veulen mee te kweken. Omdat dit maar niet wou lukken, probeerde hij heel wat kwekers en instituten in binnen en buitenland. 'Ik heb er drie jaar na elkaar meer dan duizend euro aan veeartskosten voor uitgegeven', aldus Certijn. 'Daar is het geld voor het eten en het onderhoud van Celia Du Gazeau nog niet eens inbegrepen.'

In augustus was het dan eindelijk zover. De merrie bleek drachtig na een dekbeurt door een superhengst, die de eigenaar ook nog eens 2.500 euro kostte. Weggegooid geld, zo blijkt nu.

Celia Du Gazeau is in paardenrenmiddens een heel gekend dier. Het liep tot haar negende jaar voor ruim 30 miljoen Belgische frank aan prijzen bij elkaar. Toen het niet meer mocht lopen, werd het verkocht aan een Franse kweker, die erin slaagde er vier veulens mee te kweken die nu op hun beurt furore maken op de paardenrennen in Frankrijk. De grote droom van Certijn, om nog één veulen te kweken, is niet uitgekomen.

CaPrIoLe`79

Re: Drachtig ex-renpaard doodgeschoten in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:31

Bloos! Heftig! Het wordt steeds gekker!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:33

jeetje....
erg lullig voor de eigenaar en het paard.
heb je zoveel verdient op de drafbaan,je hebt veulens gebracht en dan kom je zo aan je eind,heel sneu voor de eigenaar.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:44

wat erg voor het paard..
en die eigenaar, het paard had zo'n mooi leven kunnen hebben en dat het dan zo om zijn leven moet komen

ontzettend veel sterkte!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:56

En verdwaalde kogel die toevallig in het hoofd landt en haar daarbij ook nog doodt? Lijkt me sterk! Scheve mond Maar goed, stel nog dat het zo is en het allemaal een "ongeval" was: kogels behoren niet te verdwalen. Voor hetzelfde geld was het een kind of een hond of zo geweest. Boos!

nobless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:02

Echt niet normaal! bij mijn paard is precies hetzelfde gebeurt stond in de wei en werd geraakt door een verdwaalde kogel maar deze kwam in ze flank terecht kogel zit er nog wel in zit ingekapseld, maar hij was verschrikkelijk kreupel ervan! en we konden er niks tegen doen want ze zeiden dat hun daar mochten jagen!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:09

Allemachtig! Dat is toch te zot voor woorden dat dit kan gebeuren! Jeetje mocht iemand de eigenaar kennen, heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:12

Dit is de zelfde buurt als waar die paarden de snelweg zijn opgeraakt?Rare dingen gebeuren daar.Vreselijk voor die eigenaar je zak je paard maar zo vinden.

Hoewel ik moet zeggen dat wei bij een boer hebben gestaan en daar de kogels van de jagers tot op het dak vlogen van de stal.

De boer is zover moeten gaan o; jacht op zijn terein te verbieden want luisteren konden de jagers niet.En toen kwamen de kogels nog aan de overkant uit het bos Boos! Levensgevaarlijk ze schoten zo de weg en het fietspad over.

Flashiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:24

oh m'n god... en das niet zo ver van bij mij vandaan... Zo erg
Nou had ze zoon goede naam, komt ze zo aan haar einde, moet ze pijn gehad hebben...Boos!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:28

Jemig, wat erg. Niet normaal zeg

misty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:59

echt niet te geloven.. :S
zoveel er om gedaan om de merrie drachtig te maken en dan krijg je dit.. :S
niet normaal meer...

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:03

Wat een reeks toevalligheden zeg, zet hier toch vraagtekens bij ..
Verdwaalde kogels mijn neus! Van wat ik hier zo lees moet ik toch niet zo'n jager tegenkomen!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:08

Wel een erg nuchtere reactie van de eigenaar vooral na al die moeite. Wellicht is het paard goed verzekerd. Vind het een apart verhaal

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:46

pasdedeux schreef:
Wel een erg nuchtere reactie van de eigenaar vooral na al die moeite. Wellicht is het paard goed verzekerd. Vind het een apart verhaal

Dat vind ik wel erg insinueren hoor Haha!
Wat moeten ze dan schrijven: de eigenaar lag urenlang snikkend over zijn paard en is daarna onder kalmerende middelen afgevoerd naar het eveneens diepbedroefde thuisfront. In België is twee weken algehele rouw afgekondigd. Clown

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:11

Kan me voorstellen dat als je paard goed verzekerd is, de klap toch wat minder hard aankomt dan als dat niet zo is. Vandaar dat hij wellicht zo nuchter is. ik bedoel hier niet mee te zeggen dat hij zelf zijn paard neer heeft geschoten (dat heeft hij dan natuurlijk in opdracht laten doen Extreme duivel hahaha) En zonder verzekering had ik toch minstens een week algehele rouw in Belgie verwacht ROFL

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:20

Ik heb een gruwelijk hekel aan jagers. Jaren geleden liepen mijn paarden ook op een zondagmorgen in de wei. Er waren jagers in de buurt ook op konijnen aan het jagen, waren die idioten bijna op een konijnen aan het schieten dat over onze wei wegvluchtte voor hen. Mijn vader heeft onze waakhond erop afgestuurd. Schijnheilig Toen ik mijn wei 3 jaar geleden kochten wilden jagers ook toestemming vragen om erop te mogen jagen. Heb dat pertinent geweigerd met de uitleg dat ze toch schieten op de konijnen ook al zitten er andere in. Zij beweerden wel van niet maar goed ik heb hen uitgelegd dat de goeden het meestal voor de slechten moeten bekopen en dat ik geen risico's neem. Ik heb zelfs zo'n vermoeden dat er op de omliggende landerijen helemaal geen jachtoestemming is van de eigenaren of de huurders van die weides en stukken land.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:23

pasdedeux schreef:
Kan me voorstellen dat als je paard goed verzekerd is, de klap toch wat minder hard aankomt dan als dat niet zo is. Vandaar dat hij wellicht zo nuchter is. ik bedoel hier niet mee te zeggen dat hij zelf zijn paard neer heeft geschoten (dat heeft hij dan natuurlijk in opdracht laten doen Extreme duivel hahaha) En zonder verzekering had ik toch minstens een week algehele rouw in Belgie verwacht ROFL

Paarden van dat kaliber en kwaliteit zijn niet te verzekeren. En als er een verzekering is die dat nog verzekerd is de premie gigantisch. Mijn beste fokmerrie is ook niet meer verzekerd. Enkel het paard dat mee op wedstrijd gaat is verzekerd bij ons. voor hetzelfde geld heeft ze morgen een zware koliekaanval en ben ik haar ook kwijt.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:27

dan moet je toch opgesloten worden,

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:41

Hazen en ander klein wild worden met hagel geschoten. Reeën en zwijnen komen volgens mij zo vlak onder Antwerpen niet voor. Dat het paard doodgeschoten is is schandalig, maar ga nu niet als een kip zonder kop stemming lopen maken en jagers de schuld geven.
Een afgeketste kogel dan?
Hoe groot is de kans dat een verdwaalde kogel een paard in het hoofd treft en heb je wel eens de schedel van een paard gezien; je moet echt heel goed richten om er doorheen te schieten, dat kàn bijna niet per ongeluk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:46

Zele ligt niet onder antwerpen maar is nog Oost-Vlaanderen. Ligt een ten oosten van Gent.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:51

Midden tussen Antwerpen en Gent, jij je zin.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:09

Albert schreef:
Hoe groot is de kans dat een verdwaalde kogel een paard in het hoofd treft en heb je wel eens de schedel van een paard gezien; je moet echt heel goed richten om er doorheen te schieten, dat kàn bijna niet per ongeluk.

Kijk, en dàt bedoelde ik dus ook. Het lijkt mij erg sterk dat dit toeval is.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:37

soesita schreef:
En verdwaalde kogel die toevallig in het hoofd landt en haar daarbij ook nog doodt? Lijkt me sterk! Scheve mond Maar goed, stel nog dat het zo is en het allemaal een "ongeval" was: kogels behoren niet te verdwalen. Voor hetzelfde geld was het een kind of een hond of zo geweest. Boos!

Dit dacht ik ook al jah....

Maarja, verschrikkelijk, hoe dan ook.
Ik mag hopen dat het geen opzet was, maar helaas weet je dat in deze tijde nooit. Verdrietig

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:42

Jesus het zal je paard maar wezen. Vreselijk is dit zeg! Hier komen ook wel eens jagers. Maar die kijken altijd goed uit voor de paarden!

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:43

dat moet dan wel een groot konijn zijn geweest als het paard de kogel in het hoofd kreeg.
Laatst bijgewerkt door hilly200 op 04-01-08 18:52, in het totaal 2 keer bewerkt