Alom lof voor paardenredder Margot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Alom lof voor paardenredder Margot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 10:03

http://www.bndestem.nl/breda/2398997/Al ... Margot.ece
bndestem.n

De Bredase Margot Janssen, die ervoor zorgde dat de Landelijke Inspectiedienst (LID) vorige week een verwaarloosd paard uit een wei in Princenhage haalde, heeft veel lof geoogst met haar actie.

Op de website van BN/DeStem waren reacties te lezen als 'dapper', 'diep respect' en 'een grote pluim voor deze vrouw'.

Margot zelf is zichtbaar opgelucht. Na een maandenlange strijd om het dier van een wisse dood te redden, haalde de LID samen met de politie het paard weg van de eigenaar en bracht het naar een veilige plaats. Eindelijk heeft Janssen nu rust.

,,Ik heb me enorm zorgen gemaakt om Andel en zou graag even gaan kijken hoe het nu met hem gaat, maar ik mag niet naar hem toe", verzucht de 42-jarige Janssen.

Andel, een Friese hengst, is ondergebracht in een 'blijf-van-mijn-lijfhuis' voor dieren, dat zich op een geheime locatie bevindt.

Drie maanden geleden liep Janssen met haar hond langs de wei van het paard en ze schrok van wat ze zag. ,,Zijn vacht was dof en hij liep kreupel. Ook was hij erg mager, hij had wormen en plekken over zijn hele lijf."

Margot, die niet op de foto wil, schakelde de LID in. En voor die instantie bleek de eigenaar al jaren een bekende te zijn. Meerdere malen stuurde de dierenbescherming hem een boete, maar het paard in beslag nemen was niet mogelijk. Een dierenarts constateerde namelijk dat het beest er inderdaad slecht uitzag, maar nog nét genoeg vet had om te kunnen overleven.

Gedurende deze maanden reed Janssen minstens twee keer per dag langs het paard om het wat aandacht en eten te geven. Niet te veel, want anders zou het nooit lukken om het dier bij de eigenaar weg te halen.

,,Het is twintig minuten rijden naar de wei waar Andel stond. Vaak ging ik er voor mijn werk even langs en gooide ik wat schone kleren in de auto. Je wordt toch een beetje vies van zo'n paard. Na werktijd ging ik weer terug, met een baal hooi die ik ergens op de kop tikte bij een boer. Al mijn vrije uurtjes stak ik erin en ik was zo'n zestig euro per maand aan voer en hooi kwijt. Gelukkig gaven voorbijgangers ook wel eens een appeltje aan Andel."

Al die tijd bleef Janssen in contact met de LID. Die stuurde er vorige week nogmaals een dierenarts op af. Deze arts concludeerde dat de hengst in zijn toestand niet langer dan twee dagen in leven zou kunnen blijven. Er werd niet langer geaarzeld: de politie en de landelijke inspectiedienst kregen toestemming om Andel uit het weiland te halen en op een veilig adres onder te brengen.

Dit uiteraard tot grote vreugde van Margot Janssen, die wel vindt dat er veel eerder opgetreden had moeten worden.

,,Het is triest dat sommige mensen een dier nog altijd als gebruiksvoorwerp zien. Het duurde ook maanden voordat Andel eindelijk weggehaald werd. Dierenwelzijn wordt blijkbaar nog altijd niet serieus genomen."

Hoe het verder met Andel afloopt, is afwachten. Het paard valt nu onder Justitie en eind januari wordt besloten wat er met het dier gaat gebeuren.

Margot zou het paard het liefst willen kopen. ,,Ik zal dan natuurlijk wel stallingsruimte nodig hebben. Maar ja, voor hetzelfde geld gaat Andel weer terug naar de eigenaar", zo vreest de Bredase.

Verwant artikel:

[VN] Hengst Andel van wisse dood gered

Pensionnetje

Re: Alom lof voor paardenredder Margot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:13

Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat in Nederland nog steeds zulke schrijndende gevallen zich kunnen voordoen? En dat onder het toeziend oog van de instanties? Te goed om in te grijpen? En pas als je toekomst nog slechts 2 dagen bedraagd grijpt men in?

Te schandalig voor woorden!

Moedig van de betreffende dame! Chapeau! Zonder haar was het vast en zeker fout gelopen.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:16

Nou petje af hoor Margot! Ik hoop dat je het paard toegewezen krijgt. Ook denk ik dat een stalletje dan niet lang op zich laat wachten. Eerst mar zien dat Andel er bovenop komt.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:28

In de buurt van Breda was dit toch? Dan heb ik altijd wel een stalletje vrij vlakbij. Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:10

hoe ver MAG je in nederland gaan voor zoiets.... Boos! pas als de DA constateert dat het dier op deze wijze nog maar 2 dagen te leven heeft dus!! Boos! schandalig toch...

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:35

Fijn dat dit dier tenminste is gered.

Minstens zo erg, of eigenlijk nog erger is het dier waar wij mee bezig zijn.Ik weet niet of ik het hier mag posten dus zet ik een link naar het hele verhaal met foto's op onze site,helaas zijn we nog aan het wachten op antwoord van de AID.

http://www.haboshof.nl/nieuws/dierenmis ... index.html

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:07

Gelukkig voor Andel komt hij iemand als Margot tegen Ach gut . Voor alle mensen op deze site durf ik mijn hand in het vuur te steken dat zij het niet zover zouden laten komen.
Ikzelf heb ook regelmatig de LID/dierenbescherming gebeld voor misstanden.
Helaas moet ik ook constateren dat wij in een grote minderheid zijn Huilen .
In de huidige harde, egoïsitische maatschappij kijken mensen liever een andere kant op dan de moeite te nemen om een mens of dier te helpen. Dat is makkelijker en slokt niets van je kostbare tijd op.

Ik vind dat dit soort positieve berichtgevingen veel meer in het nieuws moeten komen. Dit is misschien een prikkeling voor mensen om beter om zich heen te kijken. We horen al genoeg narigheid. En wie weet breng je mensen op een idee.
Als ik een schaap op zijn rug zie liggen ga ik het land in. Ook in mijn mantelpakje als het moet of ik zoek de boer.
Dat iemand een paard zo kan verwaarlozen/mishandelen gaat er bij mij al helemaal niet in, maar het is de realiteit. En helaas niet alleen waar het de 1e levensbehoeften betreft. Als ik wel eens om mij heen kijk bij rijverenigingen, sportevenenementen of hobbymatige bezigheden draait mijn maag ook wel eens om. Voorbeeldje: een bit is zo scherp of zacht als de hand van de ruiter. Ditzelfde geldt voor sporen, zwepen en andere hulpmiddelen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:24

haboshof schreef:
Fijn dat dit dier tenminste is gered.

Minstens zo erg, of eigenlijk nog erger is het dier waar wij mee bezig zijn.Ik weet niet of ik het hier mag posten dus zet ik een link naar het hele verhaal met foto's op onze site,helaas zijn we nog aan het wachten op antwoord van de AID.

http://www.haboshof.nl/nieuws/dierenmis ... index.html

idd geweldig dat dit paard gered is.
super van deze vrouw.

maar wat walgelijk is deze zaak zeg.
en dan zijn er mensen verbaasd als ik zeg dat ik niet van die diereninstanties hou.
ze doen simpelweg niet wat ze moeten doen.
verschrikkelijk om zo'n merrie te zien en dan nog een veulen ook.
bah.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:12

hoera voor margot, wat is het toch droevig gesteld hier in nederland

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:15

gekvanfleur schreef:
maar wat walgelijk is deze zaak zeg.
en dan zijn er mensen verbaasd als ik zeg dat ik niet van die diereninstanties hou.
ze doen simpelweg niet wat ze moeten doen.

even anders geformuleerd, ze mogen niet doen waar ze voor zijn
geloof me dat dergelijk organisaties , db, lid etc dat dier al erg l;ang hadden willen meenemen, maar ze mogen het simpelweg niet volgens de wet ,(en stiekem ben ik het deels wel met je eens, maar weer om andere redenen Knipoog )

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:25

Geweldig werk Margot! Het is toch te zot voor woorden, dat dit beestje onder deze omstandigheden het nog 2 dagen kon volhouden..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:57

Heel mooi dat Margot zich heeft ingezet voor dit dier, maar ik vraag me wel af of het ook zo lang had geduurd als ze het paard niet had gevoerd. Dan had de LID het paard misschien al na een paar dagen weg kunnen halen. Nu duurde het maanden.
Of waren er nog meer juridische bezwaren dan alleen de conditie van het paard? Ik kan me voorstellen dat de LID verplicht is om de eigenaar een kans te geven om zijn leven te beteren. In dat geval is het goed dat Margot het paard heeft bijgevoerd. Maar zoals ik het nu lees is het een onnodige verlenging van het lijden geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:36

Nu hopen dat het voor dit paard goed afloopt.

Haboshof ,jouw verhaal is nog afschuwlijker.Knap dat julie je er zo voor inzetten. OK dan!

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:51

ik vind dit goed! woon zelf ook in de buurt van Princehage. Mijn verzorgshet was daar naartoe verkocht en ik zocht haar op. Het zag er niet goed uit ze stond in een wei met weinig gras met 13 andere paarden heb toen ook de politie ingeschakeld

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:44

RESPECT VOOR MAGOT.