Opschudding over jurylid tijdens Horse of the Year-show

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Opschudding over jurylid tijdens Horse of the Year-show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 17:32

http://www.horseandhound.co.uk/news/397/170407.html
horseandhound.co.uk

De organisatoren van de Horse of the Year show hebben voor opschudding gezorgd in de Arabische showpaardenwereld, door een niet-bevoegd jurylid voor Arabieren aan te stellen voor de show van volgend jaar.

De Arab Horse Society (AHS) klaagde bij de organisatoren, maar kreeg te horen dat wanneer de leden het er niet mee eens zijn, ze dan de keus hebben om te komen, of om weg te blijven.

Annette Dixon van de AHS: "Dit heeft voor nogal wat opschudding gezorgd in de showpaardenwereld. Het Arabische paard is nogal verschillend ten opzichte van andere rassen. Het heeft een ander type, en we sturen een aantal van onze beste voorbeelden naar de Horse of the Year show".

"De voorbrengers en eigenaren vinden deze show ieder jaar weer een van de hoogtepunten, dus er is nu zeer veel teleurstelling dat er geen speciaal jurylid is voor Arabieren."

Mark Wein van het Horse of the Year team vertelde echter: "Het is al jaren zo dat wij de juryleden kiezen voor alle showklasses. We krijgen altijd verzoeken binnen van de deelnemende rassenverenigingen, maar wij hebben het recht om de uiteindelijke keus te maken. Het jurylid is uitgenodigd en heeft de uitnodiging aangenomen, dus zo gaan we ook gewoon verder."

Volgens Wein kunnen de AHS-leden er voor kiezen om weg te blijven wanneer zij het er niet mee eens zijn. "Er zijn zoveel kampioensklasses die graag onderdeel willen zijn van onze Horse of the Year show, dat we een klasse die niet erg populair is gewoon kunnen vervangen door een rubriek die wel aan slaat."

Mahitri

Re: Opschudding over jurylid tijdens Horse of the Year-show

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:53

Goh dat is lekker klantvriendelijk zeg! Blijkbaar gaan we zo met mensen om Verward

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:59

Als dit jurylid niet alleen Arabieren, maar ook andere rassen moet beoordelen dan lijkt het me logisch dat het ieder jaar wisselt en er niet elk jaar een jury uit de Arabierenwereld staat.
Dat kan ik niet uit deze tekst halen en dus vind ik je opmerking over "klantvriendelijkheid" iets voorbarig.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:14

Nou de laatste opmerking is niet bepaald 'vriendelijk' te noemen lijkt mij. Als een klasse niet populair is (omdat ze wegblijven vanwege de jury) dan vervangen we die gewoon.
En de reactie dat ze dan maar weg moeten blijven getuigd ook van weinig vriendelijkheid. Ze hebben misschien wel gelijk maar dan kun je dat ook anders brengen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 09:59

horseyfries schreef:
Als dit jurylid niet alleen Arabieren, maar ook andere rassen moet beoordelen dan lijkt het me logisch dat het ieder jaar wisselt en er niet elk jaar een jury uit de Arabierenwereld staat.
Dat kan ik niet uit deze tekst halen en dus vind ik je opmerking over "klantvriendelijkheid" iets voorbarig.

Dat is inderdaad het geval Lachen De jury moet ook andere rassen beoordelen Lachen

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:33

Mahitri schreef:
Goh dat is lekker klantvriendelijk zeg! Blijkbaar gaan we zo met mensen om Verward

Dat is nu juist de hele doelstelling als je het bericht goed leest. Ze willen graag van de arabieren af zodat ze een andere klasse die populairder is de volgende keer kunnen inzetten. Zo doen organisaties dat...de een zijn dood.....
Het is wel opmerkelijk dat 1 jurylid alle showklassen moet beoordelen. Ik heb in Qatar gewerkt en daar hebben ze ook show Arabieren. Nou die wil je niet als rijpaard hebben. Ze zijn gefokt om mooi te zijn maar als rijpaard deugen ze totaal niet omdat ze dunne errrg dunne benen hebben die zeer wankel zijn. Het gaat puur om het uiterlijk. Als rijpaarden hadden we hele andere Arabische paarden en gewoon rijpaarden voor handen.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:48

Insider schreef:
Mahitri schreef:

Dat is nu juist de hele doelstelling als je het bericht goed leest. Ze willen graag van de arabieren af zodat ze een andere klasse die populairder is de volgende keer kunnen inzetten. Zo doen organisaties dat...de een zijn dood.....
Het is wel opmerkelijk dat 1 jurylid alle showklassen moet beoordelen. Ik heb in Qatar gewerkt en daar hebben ze ook show Arabieren. Nou die wil je niet als rijpaard hebben. Ze zijn gefokt om mooi te zijn maar als rijpaard deugen ze totaal niet omdat ze dunne errrg dunne benen hebben die zeer wankel zijn. Het gaat puur om het uiterlijk. Als rijpaarden hadden we hele andere Arabische paarden en gewoon rijpaarden voor handen.

No offence, maarre... Je weet duidelijk niet genoeg van Arabs af. Denk je dat die dieren vroeger in de woestijn hun benen braken ofzo? Die dunnen benen en kleine voeten hebben ze juist nodig om snel door zwaar zand te kunnen rennen. Een Arab heeft van oudsher helemaal geen zwaar beenwerk! Die dunne benen maken helemaal niets uit omdat hun botdichtheid veel beter is dan bij andere rassen. Dit is met het blote oog te zien als je een doorsnede maakt van een AV been en een normaal warmbloed paard. Die volbloeds in Qatar hebben de zelfde achtergrond als veel sportarabieren en hebben meestal ook renbloed. Misschien zijn ze niet de beste sportpaarden maar zoals jij het omschrijft klopt ook niet. Bovendien zijn de meeste paarden daar imports uit onze Europesche (en Amerikaanse)fokkerijen. Ik ken zat showpaarden die ook een sportcarriere hebben. Ik heb zelf een internationaal heel bekend showpaard maar ondertussen is hij wel vader van de Europees en Nederlands kampioene endurance. Zijn hardheid is ongekend. Maar mensen zoals jij denken dat hij niet sterk is omdat hij echte woestijnbenen heeft. Droog en hard maar wel dunner dan bijvoorbeeld een Pool met vreemd bloed er in. Misschien dat jij bij een slechte stal hebt gewerkt dan kan natuurlijk maar denk nou niet dat je met een showpaard niets kunt. Het zijn gewoon paarden alleen iets mooier dan de gemiddelde. Mooi betekend ook gebalanceerd. De meeste topshowers kunnen enorm bewegen. Het is inderdaad wel jammer dat sommige slechtere paarden door hun mooie hoofdje alsnog winnen en daar ligt ook zeker een gevaar voor het ras. Sommige juryleden zijn het doel van jureren helemaal kwijtgeraakt en dat klopt niet. Maar als eigenaar van een showpaard voel ik me toch enigzins aangesproken. Bloos Knipoog