http://www.bndestem.nl/oosterhout/23749 ... -braaf.ece
bndestem.nl
Secretaresse, koetsier, minister, journalist. Wat doen die mensen eigenlijk de hele dag en waarom? Elke week komt er iemand aan het woord over zijn/haar beroep. Deze week: hoefsmid Erik Verloo.
- Waarom bent u hoefsmid geworden?
"Ik werk graag met paarden en ik vind het een heel mooi beroep. Je bent eigen ondernemer en bepaalt dus zelf je werkuren. Ik ben altijd al gek geweest op paarden en heb nu van mijn hobby mijn beroep kunnen maken."
- Wilde u altijd al hoefsmid worden?
"Ik wilde wel altijd al iets met paarden doen maar dat ik uiteindelijk hoefsmid zou worden, had ik niet verwacht. Ik dacht dat het een heel zwaar beroep zou zijn maar dat valt erg mee. Ik wilde vroeger eigenlijk manegehouder worden, maar ik had een paard met erg zwakke voeten. Ik kwam dus vaak bij de hoefsmid en hij heeft mij op het idee gebracht om toch hoefsmid te worden."
- Wat zijn de leukste dingen aan uw beroep?
"Sowieso het contact met de dieren, maar vooral het weer op gang helpen van een paard."
- Wat is het minst leuke aan uw beroep?
"Als het slecht weer is moet je ook naar buiten om te werken. En niet alle paarden zijn even braaf, soms is het best gevaarlijk."
- Wat zijn uw werktijden?
"Van negen tot negen. Dat is lang, maar ik doe het graag."
- Hoe kijken anderen tegen uw functie aan?
"Heel wisselend eigenlijk. Ik krijg vaak reacties als: 'Dat dat beroep nog bestaat joh!' En mensen vragen zich vaak af of er eigenlijk wel werk is in die branche. Mensen in de paardenwereld reageren heel anders, Zij weten wat het inhoudt."
- In wiens beroepsschoenen zou u wel eens willen staan?
"Ik ben eigenlijk heel tevreden met wat ik nu doe, maar als ik voor een dag iets anders zou mogen doen dan zou ik wel een dag safarileider willen zijn. Dan ben ik ook in de natuur en het is ook een apart beroep."