Uitspraak in rechtzaak Trachsler versus Coby van Baalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Uitspraak in rechtzaak Trachsler versus Coby van Baalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 08:59

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=1718
dehoefslag.nl

In de civiele procedure van de heer Ferdinand Trachsler versus de dames Coby van Baalen en Linda van Doorn is, na twee keer uitstel, vlak voor de kerstdagen uitspraak gedaan. Het betreft de Z2-dressuurpony Kirby die mevrouw Van Doorn aan mevrouw Van Baalen in consignatie had gegeven en door mevrouw Van Baalen is verkocht aan de heer Trachsler.

Kirby bleek achteraf niet aan de toekomstverwachtingen van de koper te voldoen, want niet goed te berijden door zijn dochter Tara. Trachsler ging tijdens de zitting op 2 oktober niet in op het aanbod van de verkopers, om de tienjarige door hem op pensioen gestelde Kirby terug te verkopen voor € 10.000, zijnde de helft van de oorspronkelijke verkoopprijs. De rechter beschouwt in zijn uitspraak mevrouw Van Doorn niet als verkoper en wijst de vordering tegen haar af.

De relatie tussen mevrouw Van Doorn en mevrouw Van Baalen behoeft nader onderzoek maar de rechter heeft wèl al vastgesteld dat hier geen sprake is van bemiddeling. Nu beide dames naar het oordeel van de rechtbank de stellingen van de heer Trachsler over de vermeende gebreken afdoende ontzenuwd hebben, ligt de bewijslast geheel bij de heer Trachsler. Indien hij de zaak doorzet, zal hij dus moeten bewijzen dat Kirby aan een verborgen gebrek leed op het moment van verkoop.

Suzanne F.

Re: Uitspraak in rechtzaak Trachsler versus Coby van Baalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:58

Oke dus...
Linda van Doorn had een pony Kirby, die ze voor verkoop bij Coby had gezet? Coby verkoopt de pony maar de pony bevalt niet? Trachsler wil zn geld terug en de pony teruggeven?

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:01

ja zoiets dacht ik ook al te lezen ja... Tong uitsteken ingewikkeld...

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:06

Jeetje, Coby is wel in het "nieuws" zeg!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:35

als je voor 20.000 euro een pony koopt dan neem ik aan dat je toch uitvoerig 'test' of het de juiste pony is voor je dochter..

Ik lees dat hij niet tevreden was want zijn kind kon er niet op rijden..

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:36

CarolineP schreef:
Jeetje, Coby is wel in het "nieuws" zeg!

zeg dat wel ja!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:40

Volgens mij wil deze meneer zijn geld terug, maar wil hij niet de pony teruggeven.
Dat staat hier ook al een beetje aangegeven, want zij hebben de pony "met pensioen" gestuurd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:44

Ja dat zou mooi zijn, wel de 20.000 terug maar de pony houden?
Dat zal toch wel niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:48

Ik lees dat stukje niet zo dat hij de pony niet terug wil geven.
Maar dat hij het gewoon niet doet voor 10.000 euro

Als het niet klikt lijkt mij toch een probleem voor de koper, niet voor de verkoper. Ik neem aan dat deze pony gezien de prijs, zich bij een andere ruiter wel heeft bewezen.
Dat de dochter het dan niet kan...jammer zou ik zeggen, het zijn nu eenmaal geen automaten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:50

CielitoLindo schreef:
als je voor 20.000 euro een pony koopt dan neem ik aan dat je toch uitvoerig 'test' of het de juiste pony is voor je dochter..

Ik lees dat hij niet tevreden was want zijn kind kon er niet op rijden..

Tja, dat hoor je vaker. Ouders die dure pony's kopen voor hun kroost, dat niet kan rijden... beetje zielig zit... mss had die meneer gewoon iets beter na moeten denken.

@ RK: helemaal mee eens!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:51

Ik haal het trouwens ook niet uit dit stukje letterlijk, maar daar staat mij iets van bij van een ander artikel wat ik gelezen heb.

Volgens mij uit de Paard en Sport, misschien heeft iemand ze nog liggen? Pling

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:56

runningkawa schreef:
Ik lees dat stukje niet zo dat hij de pony niet terug wil geven.
Maar dat hij het gewoon niet doet voor 10.000 euro

Als het niet klikt lijkt mij toch een probleem voor de koper, niet voor de verkoper. Ik neem aan dat deze pony gezien de prijs, zich bij een andere ruiter wel heeft bewezen.
Dat de dochter het dan niet kan...jammer zou ik zeggen, het zijn nu eenmaal geen automaten Lachen

Een handelaar (neem aan dat Coby onder handelaar valt) hoort te zien of het klikt of niet.
Als het niet goed gaat, dan had de handelaar dat van te voren moeten zien kunnen gebeuren en de pony dus niet als Z pony mogen verkopen. Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:58

Vergeet niet dat een beginner vaak de eertse paar weken nog wel lekker kan rijden.
Maar dan begint het paard te ontdekken van als ik nu dit doe, wat doet de ruiter dan? Ow niks...mooi.
En als ik dan ook dat en dat doe?
Ow ik word nog steeds niet gecorrigeerd Lachen
En dan begint de lol Haha!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:00

hoho, of het klikt of niet heeft werkelijk niets te maken met of de pony wel of niet een Z pony is en als zodanig verkocht kan worden!
Ken een paard dat verkocht werd, super springen maar het klikte niet. Dier terug naar vorige eigenaar en loopt vooraan in het 1.50 enz. Paard is dus wel degelijk nationaal/internationaal niveau waardig, maar de combinatie destijds niet.
Hier ook het geval. En soms zijn de verhalen van kopers groter dan het werkelijke kunnen, daar kan een verkoper niet altijd wat aan doen.
Hoe het hier precies zit weet ik niet, dus wil ik verder ook niet over oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:02

runningkawa schreef:
Vergeet niet dat een beginner vaak de eertse paar weken nog wel lekker kan rijden.
Maar dan begint het paard te ontdekken van als ik nu dit doe, wat doet de ruiter dan? Ow niks...mooi.
En als ik dan ook dat en dat doe?
Ow ik word nog steeds niet gecorrigeerd Lachen
En dan begint de lol Haha!
Klopt.
Denk dat een brave manegepony een betere keus was geweest voor dat meisje....

Het is imo net zoiets als dat mijn pa Salinero voor me zou kopen, en dan zou gaan klagen omdat ik er niets mee kan....

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:05

Noukie schreef:
hoho, of het klikt of niet heeft werkelijk niets te maken met of de pony wel of niet een Z pony is en als zodanig verkocht kan worden!
Ken een paard dat verkocht werd, super springen maar het klikte niet. Dier terug naar vorige eigenaar en loopt vooraan in het 1.50 enz. Paard is dus wel degelijk nationaal/internationaal niveau waardig, maar de combinatie destijds niet.
Hier ook het geval. En soms zijn de verhalen van kopers groter dan het werkelijke kunnen, daar kan een verkoper niet altijd wat aan doen.
Hoe het hier precies zit weet ik niet, dus wil ik verder ook niet over oordelen.

Dus voor die combinatie (waar het niet mee klikte) is het geen nationaal/internationaal niveau waardig Knipoog
Dat moet de verkoper (handelaar) dus kunnen beoordelen.

Dat het met een andere ruiter wel een super combi is, dat kan natuurlijk!
Het gaat ook om de combinatie, niet om alleen het paard.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:09

Helaas gebeurt het te vaak dat de ruiter als de verkoper erbij staat keurig aan het rijden is, netjes stil zit, paard de kans geeft goed te zijn.
Verkoper ziet dat een aantal keer, en neemt aan dat de ruiter blijkbaar zo kan rijden, dus dan zal het goed zitten.
Vervolgens staat paard thuis, komt maar 3x per week onder het zadel (al heeft verkoper gezegd dat het dier wel gewoon veel werk moet hebben), wordt dan even rond gegaloppeert en moet meteen springen, terwijl ruiter in kwestie toch wat onzeker is, in mond gaat plukken (want die dure trainer waarvan aan verkoper beloofd is dat hij erbij zou zijn kon die dag niet en meisje wil perse springen), paard een paar keer beroerd bij de sprong brengt, paard onzeker wordt.... En nooit meer naar een hindernis loopt onder die ruiter.

Daar kan de handelaar weinig aan doen, die heeft eerlijk alles verteld, maar je kan natuurlijk niet een paard verkopen en elke dag gaan checken of koper zijn beloftes wel nakomt.

Wederom: dit is een ander geval, waarmee ik wil aangeven dat fout niet bij de handelaar hoeft te liggen. Hoe het bij Coby enz zit weet ik niet, daar was ik niet bij.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:10

Dat meisje rijdt nu toch Z2 met Davinci? Dus ze kan het blijkbaar wel Knipoog.

Volgens mij ken ik de betreffende pony wel, ik vond het altijd een heel leuk dier Ja! Ging spectaculair over de benen iig..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:13

Ctal schreef:
Dat meisje rijdt nu toch Z2 met Davinci? Dus ze kan het blijkbaar wel Knipoog.

sja, als alle paarden zich hetzelfde zouden laten rijden zou de wereld een stuk simpeler zijn.
Ik denk dat ik (bij wijze van spreken he Clown) ook eerder redelijk zou kunnen weg rijden op Rubiquil dan op zeg Jazz of Salinero.. Zegt alleen helemaal niets over de kwaliteiten van Salinero Knipoog

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:16

Het is gewoon zo, Hoe duurder je ze verkoopt,hoe meer problemen als het niet bevalt.
Zo'n paard/pony moet dan echt voldoen aan wat de verkoper beloofd en gezegt heeft.
Is dit niet, dan komen ze vaak heel simpel retour
We weten niet wat Coby deze mensen beloofd heeft,dus misschien staat deze meneer wel in zijn goed recht. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:17

Cayenne schreef:
om de tienjarige door hem op pensioen gestelde Kirby

Klinkt meer alsof er met de pony fysiek iets mis is waardoor hij niet meer te rijden zou zijn.
Waarom zet je anders een tienjarige pony op pensioen?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:21

Er heeft al eerder een stuk van in de hoefslag gestaan. En volgens mij stond daar in dat ze hem pension gaven, omdat de kleindochter er niet goed mee kon rijden, niet omdat de pony iets mankeerde. Maar weet het allemaal niet meer precies.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:27

Dit zelfde kind zit nu op Da Vincy die voorheen in het A-kader zat. Regelmatig worden scores van nog geen 60% behaald.
Je kunt je afvragen of het wel echt aan de pony lag of dat het kind gewoon niet goed genoeg kan rijden.
Maar dat laatste zien de meeste ouders niet in.

Als ze zo verstandig waren geweest om bij Coby te blijven trainen voor een periode dan hadden ze kunnen zien of het inderdaad een goede combinatie had kunnen worden.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:29

Tara zit volgens mij zelf ook op bokt, zij zal zelf wel weten hoe het zit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:31

asjemenou schreef:
Er heeft al eerder een stuk van in de hoefslag gestaan. En volgens mij stond daar in dat ze hem pension gaven, omdat de kleindochter er niet goed mee kon rijden, niet omdat de pony iets mankeerde. Maar weet het allemaal niet meer precies.

Raar. Kunnen ze hem toch beter de verkoop indoen? Een tienjarige Z2-pony is prima te verkopen.