Hengstencompetitie klasse M, Johnson weer aan de leiding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Hengstencompetitie klasse M, Johnson weer aan de leiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 17:56

http://www.bokt.nl/
nieuwsredactie

In de klasse M van de hengstencompetitie vond ook weer een herhaling plaats. Net als in Weert, won de hengst Johnson (v. Jazz). Met Hans Peter Minderhoud in het zadel behaalden zij 86 punten, dit keer op Indoor Veendam. Zowel Vivaldi als Hunter Douglas Voice bleven afwezig, waardoor Johnson vrij baan had. Achter hem eindigde Citango gereden door Nars Gottmer. Juryvoorzitter Johan Hamminga benadrukte Johnson zijn mooie zelfhouding en de vele buiging in de gewrichten. Hij stond heel fijn aan de hulpen en voerde exact de gevraagde oefeningen uit.

krackertje

Re: Hengstencompetitie klasse M, Johnson weer aan de leiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:26

Weinig tot geen concurentie dus voor Johnson en Citango wat dus qua klassering erg weinig zegt over deze hengsten.

Tikfout.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:41

Johnson 86 punten, Citango 82 punten, Valdez 76 punten en Velazquez 72,5 punten.

Waarbij ik Velasquez het fijnste voorgesteld vond worden. Volgens mij wint HPM het zelfs als hij achterstevoren op het paard zit Verward Vond het vrij onrustig ogen net als Citango. Qua rijden vond ik Velazquez het fijnst.

Idem met de Z, daar vond ik Ufo een hele fijne en ongedwongen verschijning. Decor Dreamcatcher wat onrustig net als United. Bij United heb ik een paar keer weg gekeken, hij was zo eng in zijn hoofd/halsverbinding.

Een amazone in de L kreeg als opmerking van Hamminga dat ze moest werken aan de nek het hoogste punt en het neusje op de loodlijn, erg vreemd. United liep veel erger achter de loodlijn en had de nek absoluut niet op het hoogste punt en kreeg daar helemaal geen kritiek over.

Ik zou niet op de uitslagen af gaan. Vond de punten soms erg vreemd en met bijna geen deelnemers....

hendrik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:55

Velazquez had moeten winnen.. Slapen

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:55

Wie rijdt Velazquez op dit moment, en hoe was hij kwalitatief?

Dat onrustige van Johnson en Citango heb ik al meer gehoord, enig idee of dat dit met de manier van rijden te maken heeft?
Laatst bijgewerkt door krackertje op 27-12-07 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

hendrik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:57

Sabine van Ruiterbeek, Slapen Slapen Slapen

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:59

Ja ik vind de paarden die op die manier gereden worden veel onrustiger en ook veel meer schrikken tijdens een applaus. Een aantal hengsten was gewoon heerlijk relaxed aan het rondlopen.

Wat ik ook bij een aantal mis, was de tact in de oefeningen. Een aantal hengsten werd 'over de kop' gereden. Veel te gehaast zodat de achterbenen niet mee kwamen.

hendrik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:06

Wat voor manier?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:47

hendrik2 schreef:
Velazquez had moeten winnen.. Slapen

Gezien de smiley ga ik ervan uit dat je dit niet serieus meent Knipoog

hendrik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:50

Was veruit de beste!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:06

Ik vond dat hij fijn werd voorgesteld Haha! Veruit de beste zijn niet mijn woorden Verward

En de manier, tja een hoofdhouding met de nek niet als hoogste punt, neusje er niet fijn uit en heel onrustig door de hele proef heen. Het geeft imo niet het beeld van makkelijk, ontspannen en ongedwongen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:10

LuvdaTossa schreef:
Ik vond dat hij fijn werd voorgesteld Haha! Veruit de beste zijn niet mijn woorden Verward

En de manier, tja een hoofdhouding met de nek niet als hoogste punt, neusje er niet fijn uit en heel onrustig door de hele proef heen. Het geeft imo niet het beeld van makkelijk, ontspannen en ongedwongen.

Trek ik zelf maar aan de hand van bovenstaande mijn conclusie en wel dat ligt aan het gereden zijn.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:14

Hij werd inderdaad vriendelijk gereden en correct voorgesteld maar daarmee is in mijn ogen ook alles gezegd Bloos

dunemole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:19

waar is een hengstencompitie goed voor.ik denk voor de fokkers ,die kijken toch met andere ogen naar een hengst dan hoe!!!hij gereden wordt,dat is bijzaak,spelen zoveel factoren mee,in zo,n wedstrijd,wie zou je gebruiken als vaderpaard?Johnson of velasquez??dat is verschil van smaak en bloedvoering

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:00

Hoe een hengst gereden wordt is toch wel van belang om hem fatsoenlijk te kunnen beoordelen.

Soms worden de hengsten zodanig gereden dat de natuurlijke aanleg of natuurlijke tekortkomingen daarin niet meer te beoordelen zijn.

Bovenstaande is de reden dat wij nogal eens geneigd zijn om een hengst alleen aan een touwtje op de harde te willen zien lopen, eerlijker beeld en beter te beoordelen en dan met name de jongere hengsten.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:32

dikkieverdui schreef:
waar is een hengstencompitie goed voor.ik denk voor de fokkers ,die kijken toch met andere ogen naar een hengst dan hoe!!!hij gereden wordt,dat is bijzaak,spelen zoveel factoren mee,in zo,n wedstrijd,wie zou je gebruiken als vaderpaard?Johnson of velasquez??dat is verschil van smaak en bloedvoering

De hengsten werden hier op de proef beoordeeld, niet of ze goed zijn voor de fok. Puur een dresuurproef dat gereden wordt, dus dan kijk je er toch op die manier naar? In een dressuurwedstrijd wint toch ook niet het mooiste paard? Maar het paard wat het netst de proef door komt?

Bij de PAVO kijk je weer naar andere dingen erbij. Dat werd er ook duidelijk bij vermeld gisteren, dat een eventueel winnende hengst niet op elke merrie past. En niet in de fokkerij perse de beste hengst zal zijn.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:56

Maar als er dan naar de proef (en dus de kwaliteit van de hengst als sportpaard) gekeken werd, waarom won United dan het Z niet??? En waarom was het verschil tussen Johnson en Citango dan geen 10 punten? En tussen Westpoint en Wynton geen 5 punten (of meer...)??

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:52

Sorry maar vonden jullie serieus dat velasquez fijn gereden werd?
Deze amazone zat iedere pas haar paard in de weg, zat achter te beweging te butsen had haar handen geen seconde stil.... Spijt me zeer maar het is een leuk sportpaard maar toch geen vaderdier!?
De wijze van rijden van HP en Ed ben ik ook absoluut geen fan van. Ik vond het meisje van Holkenbrink die Rock Forever reed het netjes doen. Paard was fijn aan de hulpen, misschien weinig spektakel maar wel correcte voorstelling en een fijn paard.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:07

vond velazquez toch wel zo ongeveer de minste hengst van alle dressuurhengsten. matig lopen, slecht gereden, ufo vond ik ook niet echt fijn voorgesteld, Kirsten zat heel onrustig in het zadel te schuiven. daartegenover staat dat ik de hengsten onder HP en edward ook niet echt fijn gereden vond worden, evenals de paarden waar emmelie opzat, die vond ik er allemaal erg hoog en kort in lopen. Rock forever vond ik het meest correct voorgesteld, ongedwongen, makkelijk en met veel souplesse.