Kamervragen risico’s en regelgeving binnen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kamervragen risico’s en regelgeving binnen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 10:20

Huertecilla

Re: Kamervragen risico’s en regelgeving binnen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:45

Erg goed dat die vragen gesteld worden. Helaas non-antwoorden.

´De KNHS heeft een cursus en een boek gemaakt en...´ is dat info door de hoofdstroom welke de huidige situatie heeft doen ontstaan Gestoord

Etcetera.

Tijd voor een volgend rondje vragen.

hc

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:41

hmm, ik zou het erg jammer vinden als de KNHS een monopoliepositie krijgt toebedeeld in of iemand gekwalificeerd genoeg is een paard te mogen rijden of verzorgen... Dat zou ik een zeer slechte ontwikkeling vinden met gedwongen winkelnering (bijv. verplicht stellen cursus "(van) paarden houden" of alleen met ruiterbewijs/koetsiersbewijs op openbare weg. Ik krijg de kriebels van de Nederlandse regelbehoefte...

Ben natuurlijk wel voor diervriendelijke verzorging en training. Maar daarin is de KNHS niet enige partij die zich daar voor in kan/wil zetten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:16

Tja, ik heb het nog niet gelezen en een monopolie voor het knhs lijkt me ook niks, maar het verplicht stellen van een ruiter/koetsiersbewijs lijkt me een super idee!
Er gebeuren 2100 ongelukken per jaar waar paarden bij betrokken zijn. Nou zullen ze niet allemaal verkomen kunnen worden door het verplicht stellen, maar ik mag hopen wel een deel.

EN ik vind dat in het gewone rijbewijs ook meer aandacht besteed moet worden aan paarden in het verkeer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:17

ik vind de regels van het ruiterbewijs maar zozo. Je mag niet van je paard stappen als je denkt dat dat verstandiger is gezien de situatie en je moet met een dressuurpaard (dat niet kan springen) 60 cm kunnen springen, maar als westernruiter hoef je ineens maar 40cm? Vreemde regels. Als ik al bomen in het bos tegenkom dan zitten die zo vol takken of liggen zo vreemd met kapotte grond er omheen dat het helemaal niet verantwoord is om te springen... Regelmatig kun je er niet eens omheen en moet je een stuk terug rijden...
Laten ze dat ruiterbewijs dan ook gewoon als verkeerstest zien en er niet allerlei dingen omheen verzinnen...
Stap, draf en galop in de baan, dan buitenritje waarin het gedrag in het verkeer getest kan worden.

Maar er zijn ook genoeg mensen die alleen in de natuurgebieden rijden met hun paard en zich niet te veel langs de drukke wegen wagen. mogen die dan niet meer naar buiten?
Is een ruiterbewijs ruitergebonden of combinatiegebonden? Dat maakt ook veel verschil. Het is per paard verschillend hoe vertrouwd het is om een buitenrit te maken.

Maar goed, is een hele andere discussie.
Een paard is een levend wezen en je dient er goed voor te zorgen. Alleen is "goed" niet 1 bepaalde manier. En daar moeten we voor uitkijken. Dat we niet die 1e manier verplicht door onze keel geschoven krijgen!

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:14

moet alles verboden worden ofzo