Foutparkeren paard valt duur uit...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Foutparkeren paard valt duur uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 15:03

Citaat:
Gisterenmiddag arriveerde Osvaldo Marques op zijn bruine Lusitano merrie "Galega" bij het gerechtshof van Lagos (Algarve, Portugal), om te weten te komen welke straf hem te wachten stond voor ongehoorzaamheid, toen hij het dier in mei 2004 bij een huis in Barão de S. João "parkeerde".

“Ik ben met ‘Galega’ naar het café Tasquinha in het centrum van de nederzetting gegaan. Ze bleef op me wachten naast een huis, maar dat stond de eigenaar niet aan en die belde de GNR, die me opdroeg haar weg te halen. Ik vroeg aan een van de militairen waarom, omdat de merrie daar geen kwaad kon. Hij antwoorde :"Omdat ik het zeg." Ik heb haar laten staan en ben toen opgepakt voor ongehoorzaamheid", verklaarde de ruiter, die niet snapt hoe "zoiets simpels zo moeilijk gemaakt kan worden." Daarom "als het vandaag gebeurde, zou ik de merrie meteen weghalen", garandeert Osvaldo Marques, die toendertijd 100 euro boete betaalde aan de brandweer van Vila do Bispo, op orde van het gerechtshof als straf voor de ongehoorzaamheid. " Ik heb het op tijd betaald, maar was te laat met het inleveren van bewijs ervan op het gerecht. Daarom moet ik nu voorkomen."
Hij hoorde de juri hem een boete opleggen van 400 euros, plus de kosten van het proces (505,92 euros), in totaal 905,92 euros, waarvoor Osvaldo Marques, 39 anos, zager, gisteren van Barão de S. João tot Lagos, een afstand van 12 kilometer, door zeer slecht weer reed in 75 minuten. hoewel hij soms in geleende voertuigen rijdt, is de merrie "zijn enige transportmiddel" dat hij bezit.

Terwijl haar ruiter werd veroordeeld in de rechtszaal, bleef ‘Galega’, van 14 jaar weer op hem wachten, "geparkeerd" buiten het gebouw (gebonden aan de stam van een palm) nat tot op de botten, maar vol geduld om met de problemen om te gaan...van de mensen.

Afbeelding

Citaat:
REGELS BETREFFENDE DIERENVERKEER

Het gerecht van Lagos ziet het als bewezen dat " de merrie voor de deur en op het trottoir stond" en dat haar eigenaar "niet gehoorzaamde aan de order van de GNR" om haar daar weg te halen.
hoe legaal het was om haar daar te parkeren is niet mee genomen, omdat de Verkeersregels daar geen uitsluitsel over geven.
De verkeersregels zeggen nl dat "alle dieren die zich op de openbare weg bewegen een "chauffeur" (lees leidinggevende) moeten hebben, die moet voorkomen dat er veiligheidsproblemen op de weg ontstaan" (in het geval van een paard is het bv gevaarlijk om het toe te staan te steigeren). De boetes gaan van 60 tot 300 euros. Beginnen en stoppen van beweging moet worden aangegeven. De dieren moeten rechts lopen, zo dicht mogelijk bij de berm. Het is verboden om in tegen de verkeers richting te gaan. Bruggen, tunnels en spoorwegovergangen moeten in stap gepasseerd. Bij alles wat niet voorzien is in de verkeersregels, zijn de dieren die zich in het verkeer bewegen, overgeleverd aan plaatselijke reglementen.

Originele bericht: http://www.correiomanha.pt/noticia.asp? ... l=10&p=200