Prijs voor inpassen paardenhouderij in landschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Prijs voor inpassen paardenhouderij in landschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 10:36

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=1687
dehoefslag.nl

De Vereniging Nederlands Cultuurlandschap reikte op 18 december op kasteel Mookerheide in Molenhoek vier Gouden Mispels uit aan mensen die zich op een bijzondere wijze inzetten voor het Nederlandse cultuurlandschap. Twee van hen zijn paardenhouders.

De Gouden Mispelwinnaars tonen aan dat de paardenhouderij ook een waardevolle toevoeging aan het landschap kan zijn. Theo Janssen uit Rheden heeft bij de bouw van het woonhuis en springstal van De Hoge Oorsprong de streekeigenheid tot in detail doorgevoerd en rond het perceel singels van bomen en heggen aangelegd.

Op zijn landgoed De Kruishorst gaat Janssen de historische opzet reconstrueren en verdwenen landschapselementen als heggen en knotbomen aanplanten. Klaas de Ruiter uit Heerde heeft op zijn landgoed De Bonenburg/stoeterij De Horsthoekhoeve circa 1,5 kilometer bomenrij en 6,5 km heg aangelegd, waarvan een groot deel is gevlochten. Door de heggencirkels met bomen kunnen de paarden bij felle zon en regen in de luwte staan.

Zeeuwtje68

Re: Prijs voor inpassen paardenhouderij in landschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:26

Dat is wel heel mooi gedacht Knipoog Maar helaas door maar weinig mensen uit te voeren denk ik! Dan heb je echt de ruimte wel nodig om alles aan te kunnen planten. Maar opzich vind ik het een hele goede instelling Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:33

Zeeuwtje68 schreef:
Dat is wel heel mooi gedacht Knipoog Maar helaas door maar weinig mensen uit te voeren denk ik! Dan heb je echt de ruimte wel nodig om alles aan te kunnen planten. Maar opzich vind ik het een hele goede instelling Knipoog

Als je geen ruimte hebt, kan je dan wel paarden houden?

Er is trouwens al sinds 1973 een opzet om ethologisch verantwoord paard te houden in NL: in Natuurpark Lelystad. Let wel, níet de Ootsvaardersplassen, maar het Natuurpark.

Verder uiteraard gewoon terecht dat deze paardhouder beloond wordt.

hc

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:36

Als je geen ruimte hebt, kan je dan wel paarden houden?

Dan moet je niet aan paarden beginnen!
Helaas gebeurd het nog te vaak dat paarden amper per dag de stal uit komen! Daar ben ik zeer op tegen! Vandaar dat we ook weidegang aan willen bieden voor die paardjes Knipoog

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:22

Super, moeten meer mensen doen!
En dit geldt natuurlijk niet alleen voor de paardenhouderij, maar ook voor andere veehouderijen.

Als er nog meer mensen geinterreseerd zijn in een landschappelijke inpassing van hun bedrijf.... Bloos Haha!
Mijn PB-box staat open..