Geheimen van kleuringen bij witte paarden ontrafeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Geheimen van kleuringen bij witte paarden ontrafeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 11:17

http://www.horsetalk.co.nz/news/2007/12/120.shtml
horsetalk.co.nz

Afbeelding

Een aantal verschillende mutaties met een specifiek gen zijn waarschijnlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een dominante witte kleuring bij verschillende moderne paardenrassen, hebben onderzoekers vandaag onthuld.

Onderzoekers vanuit Europa en de Verenigde Staten werken samen aan een studie over de witte vachtkleur bij paarden, iets wat de laatste 2000 jaar steeds vaker voor lijkt te komen.

Dominant wit is 1 van de verschillende fenotypes met depigmentatie bij paarden. Er is zeer veel variatie in; van oppervlaktes van 50% tot een complete witte vacht.

Bij het paard zijn er 4 verschillende fenotypes met depigmentatie: roan, sabino, tobiano en dominant wit. Dit wordt bijgedragen door het KIT gen.

Het KIT gen speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de kleur tijdens de embryo-fase, waardoor er een afwezigheid van melanocyten kan optreden op stukken van de huid met depigmentatie.

De onderzoekers onderzochten de veelvuldigheid en de genetische organisatie van het paarden KIT gen.
Daarna bestudeerden zij het KIT gen bij de witte Franches Montagnes paarden, en vonden een specifieke mutatie die verantwoordelijk is voor de witte kleuring.

Onderzoekers analyseerden het KIT gen bij paarden die als dominant wit worden bestempeld van andere rassen, en vonden 3 additionele mutaties met hetzelfde gen, dat ook verantwoordelijk was voor hun dominante witte kleuring.

3 bijna volledig witte arabieren droegen alle drie een verschillende mutatie in verschillende genen, terwijl 6 Camarillo witte paarden weer een mutatie in een totaal ander deel hadden. Vijf witte volbloeds werden gevonden met weer een andere mutatie verantwoordelijk voor hun kleuring.

"Onze resultaten laten zien dat de dominante witte kleur bij Franches Montagnes paarden wordt veroorzaakt door het KIT gen, en dat verschillende onafhankelijke mutaties door dit gen kunnen ontstaan, welke daardoor verantwoordelijk lijkt te zijn voor dominant wit bij verschillende andere moderne paardenrassen", aldus het verslag van de onderzoekers.

"Onze bevindingen zullen het mogelijk maken om genetische testen en een betere classificatie van de paarden met een witte vachtkleur mogelijk te maken."

Het studieteam legde uit dat, witte paarden bij de geboorte al een vacht hebben met depigmentatie en een huid met ditzelfde effect. Grijze paarden, die vooral steeds grijzer worden in de vacht, hebben dit niet.

Bij verschillende paardenrassen wordt melding gemaakt van volledig witte of bijna witte paarden welke worden geboren uit solid-gekleurde ouders. Sommige rassen hebben beperkingen opgelegd op witte paarden, of staan het niet toe deze te registreren.

Bij de Franches Montagnes paardenpopulatie, komen bijna uitsluitend witte paarden voor, die allemaal teruggaan op de witte merrie Cigale, die geboren werd in 1957 uit 2 bruine ouders.

De witte Camarillo paarden, die hetzelfde fenotype met depigmentatie dragen als de Franches Montagnes paarden, dragen een andere beroemde paardenlijn welke terug gaat naar de witte hengst Sultan, geboren in 1912.

"Volgens anekdotes van fokkers, kan het dominant witte fenotype bij verschillende volbloeds vandaan komen", aldus de onderzoekers. Volgens hen stammen alle levende witte Franches Montagnes paarden wel af van Cigale.

Bij paarden, komen alle 4 de fenotypes met depigmentatie (roan, sabino-1, tobiano en dominant wit) van Chromosoom 3 af, een chromosoom die het KIT gen draagt.

Bij de Sabino-1 patroon, wordt dat veroorzaakt door een "intronic mutatie" in het KIT gen. De tobiano kleuring wordt veroorzaakt door een grote inversie van de chromosomen dat een potentieel stabiel element in de KITgenen kan verstoren. In contrast tot sabino en tobiano, zijn er meldingen dat de mutaties voor roan en dominant wit, de dood kunnen veroorzaken in homozygote staat bij sommige paardenrassen.

Het studieteam selecteerde 4 witte, en 4 solid gekleurde Franches Montagnes paarden uit een familie van 3 generaties, voor een mutatie analyse.

Ze onderzochten ook het KIT gen in 16 andere witte en gedeeltelijk witte paarden van andere rassen (Arabier, Camarilla, Volbloed, Miniatuurpaard en de Shetland pony).

"Onze studie heeft hierbij een ander voorbeeld laten zien waarbij verschillende mutaties voorkomen bij gedomesticeerde dieren. Op dit moment is het nog niet zeker of gerapporteerde paarden wit zijn geworden door vooralsnog onbeschreven mutaties door het KIT gen, of dat mutaties in andere genen ook dit fenotype kunnen veroorzaken.

Het paarden KIT gen speelt een grote rol bij paardenpigmentatie, waarbij tenminste 4 bekende fenotypes herkend kunnen worden omdat zij gerelateerd zijn aan mutaties in dit gen.

Mutaties met depigmentatie kunnen bij sommige dieren voor gezondheidsproblemen zorgen, zoals slechte vruchtbaarheid of bloedarmoede. Er is echter geen bewijs dat dit ook kan gebeuren bij paarden.

"We denken op dit moment niet dat er extra gezondheidsproblemen kunnen voorkomen bij witte paarden. Tenminste 2 van de onderzochte volbloeds hebben met succes aan paardenrennen deelgenomen. De hengsten waren allebei zeer fit".

De paarden lijken ook geen last te hebben van vruchtbaarheidsproblemen. 1 van de Franches Montagnes hengsten wordt succesvol gebruikt voor kunstmatige inseminatie, en tijdens de routinecontrole bleek dat het sperma van het dier gezond was.

Met deze informatie lijkt het er op dat witte paarden minder last hebben van gezondheidsklachten dan witte muizen. Volgens het onderzoeksteam komt dit doordat de meeste witte paarden ook een mutatie dragen waardoor zij grijs worden naarmate zij ouder worden.

bterlaan

Re: Geheimen van kleuringen bij witte paarden ontrafeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:22

Er is wel een verschil tussen ee nwitte vacht en depigmentatie. In he tlaatste geval is de huid rose, terwijl bij een witte vacht de huid zwart kan zijn (normaal bij een wat oudere schimmel). Gaat het hier om depigmentatie van de huid? Die witte muizen zijn, neem ik aan, de gebruikelijke laboratorium-muizen. Dat zijn albino's, die helemaal geen pigment hebben. Ik denk niet, dat dat te vergelijken is met witte paarden. Overigens is er een gen voor wit (geen schimmel dus), W, dat, als het dubbel voorkomt, dodelijk is bij paarden.
Laatst bijgewerkt door bterlaan op 19-12-07 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 11:23

Het gaat hier volgens mij om beiden Ja

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:26

Beide wil zeggen dat het om depigmentatoie va nde huid gaat, want op een rose huid groeit alleen wit haar (aftekeningen). Op de foto zie je een gewone schimmel met zwarte huid met wat pigmentverlies rond de mond. Dit soort spikkels kan heel goed ook veroorzaakt worden door mineraalgebrek zoals koper. Het is dus de vraag of deze foto wel bij het onderzoek hoort.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:50

Volgens mij gaat het om depigmentatie van de huid, en hoort de foto niet specifiek bij dit bericht..
Wel erg interessant dit soort onderzoeken!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:51

Ik vind het een beetje een vaag artikel.
Citaat:
Onderzoekers analyseerden het KIT gen bij paarden die als dominant wit worden bestempeld van andere rassen, en vonden 3 additionele mutaties met hetzelfde gen, dat ook verantwoordelijk was voor hun dominante witte kleuring.

3 bijna volledig witte arabieren droegen alle drie een verschillende mutatie in verschillende genen, terwijl 6 Camarillo witte paarden weer een mutatie in een totaal ander deel hadden. Vijf witte volbloeds werden gevonden met weer een andere mutatie verantwoordelijk voor hun kleuring.

Voornamelijk door dit stuk, heb ik het idee dat ze niet verder komen als:
Sabino, Roan, Tabiano en Wit, wordt veroorzaakt door het KIT-gen. Het KIT gen zit op Chromosoom 3, kan muteren op verschillende manieren.

En dat komt op mij over alsof ze eigenlijk zeggen: We weten het nog steeds niet... Nagelbijten / Gniffelen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 11:53

De foto hoort inderdaad niet specifiek bij het bericht Lachen
Wanneer je op de link klinkt bovenaan het artikel, kom je wel bij paarden uit die hebben meegewerkt aan dit onderzoek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:21

Ik vind het ook een vaag bericht.

Als ze Roan zien als depigmentatie moet ze ook het grey-gen hierin meenemen (zeker als er een foto van een grijs paard bij getoond wordt : ) , want het Rn-gen is IMO sterk gerelateerd aan het G-gen.

en dit
Citaat:
In contrast tot sabino en tobiano, zijn er meldingen dat de mutaties voor roan en dominant wit, de dood kunnen veroorzaken in homozygote staat bij sommige paardenrassen.
is ook niet bepaald nieuw Haha!
Overigens is er -volgens mij- nog nooit een WW paard gevonden (ook niet dood-geboren) en is zelfs de heterozygote vorm (W) nog niet aangetoond.

Als Sabino genoemd wordt mag ook Splash niet vergeten worden en als bont-vorm naast Tobiano bestaat ook het Frame-Overo nog.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:32

Citaat:
En dat komt op mij over alsof ze eigenlijk zeggen: We weten het nog steeds niet...

denk dat dit sowieso het geval is Bloos maar goed het is wellicht een begin.

ook apart dat het bij een shetlandpony gebeurd is, naar mijn weten bestaat er geen volledig witte shet, niet bij het stamboek iig, of er moet een geval in het buitenland zijn.

en albino muizen zijn ook weer geen echte albino's geloof ik. staat me iets van bij dat dit er zo in gefokt is dat het wel zo lijkt maar niet is. weet niet meer precies hoe dat nou zat Bloos

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:47

En dan de appaloosa's; die komen in het hele verhaal niet voor.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:07

allemachtig, dat sommige mensen dit snappen he Bloos

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:49

Sisco4life schreef:

Ja inderdaad, vandaar even een stipje dan kan ik het op een ander tijdstip even rustig nalezen. Vork

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:51

Wel een interresant onderzoek, ondanks dat er wat vaagheden in het verhaal zitten. Wie weet worden die ook, in een later stadium, minder vaag.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:52

Ik denk al goh wat een bekende foto op de hoofdpagina op bokt Tong uitsteken

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:57

Inderdaad interessant, al is nog niet alles duidelijk, het is een goed begin.

En Sisco en Yvotje: het is inderdaad lastige stof, misschien hebben jullie nog biologieboeken waar je de stof weer een beetje op kan halen?

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:47

Ik vind het een interessant artikel.
Ben me de laatste tijd aan het verdiepen in de paardengenetica, vind het dan ook interessant dit te lezen.
Hopelijk helpt dit het onderzoek en komt er een succesvol vervolg op.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:54

yvotje14 schreef:
Sisco4life schreef:

Ja inderdaad, vandaar even een stipje dan kan ik het op een ander tijdstip even rustig nalezen. Vork

Ik ook Vork Ik vind het heel interessant maar ik moet weer verder met mijn hw Scheve mond

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:58

Heel verhaal...interessant onderzoek
Maar volgens mij als je het samenvat zijn ze indd precies één stap verder...precies weten ze het nog niet helemaal volgens mij. Wel leuk dat ze het toch echt uitzoeken Haha!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:20

intressant onderzoekje weer. Ik zal het zo wel even opnieuw moeten lezen om het 100 % te begrijpen Clown

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:17

Het gaat hier over haar kleur depigmentatie ... NIET huid!

Ik denk de verwarring zit in de vertaling van 'pigmentation' ... de meeste denken dan meteen aan huid terwijl deze onderzoek over haar kleur gaat.

Heel simplitisch gezegt ... ze hebben de 'bron' van de witte verkleuring van de haren gevonden. Deze zou veroorzaakt worden door mutaties op de KIT gen; er zijn verschillende mutaties op de KIT gen die 'het wit worden' kunnen veroorzaken en deze zijn verbonden aan de fenotypen: roan, sabino (denk aan stekelharig), tobiano en geheel wit geboren paarden. Met leeftijd kunnen deze fenotypen veranderen naar volledige wit gekleurde paarden.
Deze ontdekking zal helpen bij de specifieke vastlegging van verder genetische markers en op termijn zal leiden tot specifieke kleur DNA testen.

In feite is niets 'nieuws' ontdekt ... het bestaan van wit was/is bekend ... alleen hebben ze nu de locatie in de genome vastgelegt en getoont dat mutaties op een bepaald gen, KIT, oorzaak kan zijn van de expressie van verschillende fenotypes. Let wel ... de mutaties op KIT spelen mee maar de aanwezigheid van de 'patroon' (sabino, tobiano, roan) wordt nog bepaald door de aanwezigheid van die specifieke 'patroon' genen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:24

Ik wilde al zeggen... je kunt de witte huid van een Tobiano toch niet los zien van de kleur van de haren Haha!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:00

Lang verhaal maar wel interessant Lachen Toevallig heb ik vandaag net een proefwerk biologie over Erfelijkheid gehad, dus over genen, recessieve/dominante allelen etc. Dus nu snap er wel iets van Haha!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:06

gheghe, heb net genetica, dus dit is best interesant. en idd, ze hebben gevonden welk gen precies verantwoordelijk is voor de witte "kleur" van de haren.
op dat ene gen, zorgen verschillende mutaties, voor verschillende soorten wit in feite. vergelijk het met een hele lange weg. een ongeluk kan op verschillende plekken op de weg gebeuren(een mutatie). dat ongeluk zorg dan voor een file (witte kleuring, doordat het gen het niet goed meer doet). maar het maakt uit waar de file staat tenopzichte van opritten of afritten, files op verschillende plekken kunnen in mindere of meerdere mate chaos op de weg veroorzaken. bv, een file op een kruispunt, geeft veel meer chaos, dan een file ergens in het midden van een rechte weg. daarom maakt het uit waar op het gen een mutatie plaats vind, op verschillende plekken, heeft de mutatie verschillende manieren van wit worden tot gevolg.

(warrig verhaal, sorry, net wakker Tong uitsteken )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:08

Mijn paard heeft dus op een hoop kruispunten file veroorzaakt Clown

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:37

OK dan! Leuk! Haha! Dat is mijn AV hengst Milak 'AA' op de foto! Een goed voorbeeld van het schimmelgen hoor. Spierwit is ie. Knipoog In Duitsland noemen ze dit een Atlas-schimmel. Naar de Atlas-zijde omdat het haar doorschijnend en heel glad is. En tja, heel vaak komt er dan op latere leeftijd depigmentatie van de huid bij. Meneer is 19 jaar op de foto en hij heeft inderdaad allemaal schattige roze vlekjes op zijn zwarte huid. Als hij nat is lijkt hij meer op een Appaloosa (qua huidskleur dan he Knipoog ). Maar gelukkig heeft hij zulke grote ogen dat hij niets aan uitstraling verliest. Milak is dominant schimmel. Hij en zijn zus Dahra konden alleen schimmels voortbrengen. Een generatie verder met inbrenging van genoeg kleur kan dat weer wel. Oh ja, nog een weetje; hij heeft wel 1 sproet waaraan je zelfs nu nog kan zien dat hij ooit vos geboren werd.

Cheers! Pling

Amber

Voor de liefhebbers; check mijn fotosite voor meer Arabische schimmeltjes! Go jij! Go jij!