Twee aanhoudingen na manege brand Hoogezand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Twee aanhoudingen na manege brand Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 20:13

http://www.112hoogezand.nl/index.php?su ... om=&ucat=&
112hoogezand.nl

Maandagavond is er op het terrein van een manege in Hoogezand een brand uitgebroken. Enkele hooibalen stonden in brand. Een getuige vertelde dat een paar jongens hiervoor mogelijk in aanmerking kwamen. De brandweer werd om 18.26 gealarmeerd voor een buitenbrand op de Van der duyn van maasdamweg. Al op grote afstand zag men het vuur. Al het blus water dat werd gebruikt kwam uit het Kieldiep. Het hooi was bedoelt voor de paarden. De paarden konden van deze bult een jaar eten. Omdat er mogelijk sprake was van brandstichting is ook de politie ingeschakeld.

Enkele paarden die op het terrein liepen zijn uit voorzorg uit de wind gehaald. Voor de overige paarden was er geen gevaar. De oorzaak van de brand is brandstichting.
Dríe shovels en 2 graafmachines hebben de bult uit elkaar getrokken zodat de brandweer mannen en vrouwen stukje bij stukje de brand konden blussen.
De brandweer was dinsdagochtend rond 09.00 klaar met het blussen van de brand.

De politie stelden een onderzoek in naar de identiteit van de jongens. Toen ze bij de woning van één van de twee 13-jarige jongens kwamen, bekende hij direct. Ook de andere jongen bekende. Na verhoor werden ze overgedragen aan hun ouders. De politie stelt een onderzoek in.

Klik hier voor foto's.
Vanavond zijn er op RTVNoord beelden te zien van de brand.

Verwante artikelen:
[VN] Grote hooibrand bij Manege Nieboer in Hoogezand

Lyonesse

Re: Twee aanhoudingen na manege brand Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:18

Overgedragen aan hun ouders. Ik vind dat ze er wel altijd makkelijk vanaf komen hoor... Nagelbijten / Gniffelen

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:29

Een taakstraf zou beter op zijn plaats zijn Nagelbijten / Gniffelen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 20:34

Bij het aanpassen van het bericht is de leeftijd weggevallen, de twee jongens zijn 13 jaar. = toegevoegd.

Overigs wil dit niet zeggen dat ze er nu vanaf zijn. Ze zullen zich wel moeten verantwoorden. Lachen

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:49

Zo jong en dan al zo gestoord jeetje, niet te filmen toch....

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:55

vraag me toch af zulke jonge kinderen zoiets in hun hoofd kunnen halen.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:14

ppfff , hoe haal je het in je hoofd om zoiets te doen ?
Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:28

Dat is toch niet normaal Boos! het was toch ook nog wel een aardig stapeltje hooi

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:31

Nou, flink laten dokken dus. Een jaar hooi betalen plus alle bijkomende kosten. En reken maar, dat het hooi om deze tijd van het jaar een stuk duurder is dan in de zomer. Dat wordt dus een stevige rekening. Ik vind, dat ze ook de brandweer zouden moeten betalen en de politie en iedereen die door hun acties extra werk en kosten heeft gehad. Dan laten ze het voortaan wel uit hun bol.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:35

Eens Ja

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:38

Waar gaat de jeugd toch heen

]alhoewel ik ook onder de'jeugd' val maar zeker niet zulke ideeen heb! Haha!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:07

Ongeveer 2 weken terug was er een jongen van een jaar of 13 die een wc in de trein in de brand had gestoken. Wat daar nou leuk aan is Verward ?
Hij werdt in ieder geval over een vol perron in de handboeien afgevoerd, dus die voelde zich op dat moment knap l*llig. En terrecht.
Paps en mams krijgen de rekening van het reparen van de wc, en de kosten van de uit dit geval voortvloeinde vertragingen, en dat tikt aardig door.
Ik heb het vermoeden dat de ouders van deze 2 jongens ook een leuke rekening gaan krijgen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:10

wat een idiotemn als dat mijn kind zou zijn zou ik zorgen dat ie ervoor moest betalen en vrijwillig elke dag moest helpen op de manege minstens een jaar lang.. afleren dat soort dingen er hadden vreselijke dingen kunnen gebeuren!!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 23:21

Inoterry schreef:
Ik heb het vermoeden dat de ouders van deze 2 jongens ook een leuke rekening gaan krijgen.

Dat weet ik wel zeker Ja (maar of je daar blij mee moet zijn als ouders zijnde )

Kosten van uitrukken brandweer
Kosten van de schade aan het materieel.
Vergoeding van het verlorengaande hooi e.d.

De ouders zijn verantwoordelijk, omdat de kinderen nog maar 13 jaar zijn. Maar ik vermoed dat deze voor de kinderrechter mogen komen.

Daar gaat je kerst. Ach gut

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:25

Hopelijk hebben de ouders een goede aanprakelijkheids verzekering.

Erg vervelend zulke knulletjes en ik vind het ook vervelend voor de ouders, je weet maar nooit in wat voor fianciele positie ze nu komen.
Uiteindelijk konden de ouders er ook niks aan doen.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:32

De nachtmerrie van stal- en manegehouders. Gelukkig is er niets ernstigs met de paarden! Helaas dat er zo'n slechte maatregel wordt getroffen!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:40

Volgens mij betaalt een verzekering niet uit bij criminele handelingen. Dat zou toch te gek zijn! En ook niet bij grove nalatigheid. Nu kan het hier de vraag zijn, in hoeverre de ouders grove nalatigheid verweten kan worden, nu ze niet goed op hun criminele nakomelingen gepast hebben.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:22

Echt te gek voor woorden. Zullen ze het overzien hebben vraag ik me af, dat het zo'n enorme brand zou worden? Want het waren geen enkele balen, maar wel een voorraad voor een heel jaar voor tientallen paarden. Gelukkig zijn de paarden en mensen ongedeerd.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:33

Sammie schreef:
http://www.112hoogezand.nl/index.php?su ... om=&ucat=&
112hoogezand.nl
Enkele hooibalen stonden in brand. Een getuige vertelde dat een paar jongens hiervoor mogelijk in aanmerking kwamen.

Hahahaha, kwamen de jongens in aanmerking om in brand te staan? Want dat word hier gesuggereerd!! Prachtige fout in de zinsopbouw!!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:47

tita schreef:
Hopelijk hebben de ouders een goede aanprakelijkheids verzekering.

Erg vervelend zulke knulletjes en ik vind het ook vervelend voor de ouders, je weet maar nooit in wat voor fianciele positie ze nu komen.
Uiteindelijk konden de ouders er ook niks aan doen.

Wat dacht je van je kinderen opvoeden???

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:42

Nou idd, als ze dit niet nog eens willen meemaken, moeten ze hun kinderen maar eens heel goed in de gaten gaan houden. Nagelbijten / Gniffelen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 17:38

PeppySan schreef:

Veelste kort door de bocht! Dit kun je nooit zo stellig zeggen zonder de kinderen, de ouders en de hele situatie te kennen.

Lys_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:00

okeej opvoeden is ook wat hoor. ik zit bij 1 van die jochies op school die het gedaan heeft echt de eerste keer dat ik hem weer zag had ik uitscheldneigingen met me vriendin. we waren er maandag bij gelukkig alleen het hooi. hopelijk word het vergoed

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:37

Sammie schreef:
PeppySan schreef:

Veelste kort door de bocht! Dit kun je nooit zo stellig zeggen zonder de kinderen, de ouders en de hele situatie te kennen.

Reageer je nog steeds zo als die rotjochies jouw hooi, of erger nog jouw paarden in de fik steken?

Ach, kunnen die kinderen niks aan doen, die hebben nooit geleerd dat ze geen fikkie mogen steken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 19:55

Je haalt nu 2 dingen door elkaar. 1. Dat die kinderen nooit geleerd zijn om geen fikkie te steken en daarmee dus dat ze niet opgevoed zijn. En 2 dat ze daarom geen verantwoording hebben.

Hoe ik zou reageren doet er helemaal niet toe. Je zegt stellig zonder de betreffende kinderen/ouders of hun leefsituatie te kennen dat die kinderen helemaal niet opgevoed zijn. Dat is nogal een uitspraak.

Heb jij alles gedaan wat je ouders je vroegen? Om 12 uur thuis zijn, was je dat ook? Hielp je altijd braaf met de afwas e.d.? Nooit voor 31 december vuurwerk afgestoken? Ieder kind (en volwassene) doet dingen tegen de wil/wens van een ouder in. Dat kun je helaas niet voorkomen, als ouder zijnde.

Ik vind het nogal wat om gelijk de ouders hier de schuld van te geven, wie zegt dat die ouders nooit hebben gezegd "brand stichten is gevaarlijk" of vul maar in.

Die kinderen zijn 13 jaar en ongeacht of de ouders wel of niet zoiets dergelijks gezegd hebben, zij zijn diegene die er zelf voor gekozen hebben om dit te doen. Ongeacht of ze het van huis uit wel/niet meehebben gekregen kan je op 13 jarige leeftijd zelf wel verzinnen dat zoiets gewoon gevaarlijk is en niet enkel 'leuk'. Die jongens deden stoer, nu mogen ze op de blaren zitten. Gelukkig voor hen is het enkel hooi geweest dat in vlammen opging en geen pony's/paarden. Voor de wet zijn de ouders nog verantwoordelijk, maar deze schade zal verhaalt worden en de kinderen zullen vermoedelijk wel voor de kinderrechter oid verschijnen.