Resistente bacteriën komen ook voor bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Resistente bacteriën komen ook voor bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 13:39

http://www.levendehave.nl
levendehave.nl

Gerda Verburg: ‘’Gebruik antibiotica mag geen standaardbehandeling zijn’’

Ook bij paarden en andere gezelschapsdieren is een toename te zien van het aantal besmettingen met resistente bacteriën. Dat schrijft minister Gerda Verburg in een brief aan de Tweede Kamer over antibioticaresistentie in de dierhouderij, zo meldt de website http://www.levendehave.nl.

In de brief wordt een duidelijke samenhang verondersteld tussen antibioticagebruik en een verspreiding van resistente bacteriën, die vooral voor zieke mensen bedreigend zijn. Verburg noemt deze resistentie ''een dreigend gevaar'' voor de volksgezondheid.

De afgelopen tien jaar is het antibioticagebruik met meer dan de helft toegenomen. Deze toename valt, aldus Verburg, niet te verklaren uit een toename van de veestapel in deze periode. Onderzoek in ziekenhuizen laat een sterke toename zien van patienten die een diergerelateerde MRSA-besmetting onder de leden hebben. Daar waar drie jaar geleden deze typen nog niet gevonden werden, is nu in sommige ziekenhuizen buiten de randstad meer dan de helft van de gevonden MRSA van een type dat aan dieren is gerelateerd.

''Ik vind dat de dierhouder alles in het werk moet stellen om dieren te houden en groot te brengen zonder gebruik te maken van antibiotica. Alleen in geval van ziekte moeten antibiotica gebruikt worden, maar het mag niet een standaardbehandeling zijn'', aldus Verburg. Ze heeft daarbij nie t alleen de intensieve veehouderij op het ook, maar ook andere vormen van dierhouderij. Over de omvang van het probleem bij paarden en gezelschapsdieren laat ze zich in de brief niet uit. Volgens veterinair microbioloog Dirk Houwers gaat het nog om kleine aantallen, maar er is wel sprake van een toename. ‘’Waar het vandaan komt weten we niet’’, zegt hij. ‘’Het lijkt erop dat het varken de bron is’’, zo meldt de website levendehave.nl

bterlaan

Re: Resistente bacteriën komen ook voor bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:20

Wie geef ter nou antibiotica aan zijn dier (of neemt ze zelf) in geval van niet-ziekte? Lijkt me toch, dat we in dat verband naar de vleesindustrie moeten kijken. De paardenliefhebbenr heeft daar noch de centen voor, noch de noodzaak.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:46

Mijn paard is bijna onderdoor gegaan aan een resistente bacterie. Opgedaan tijdens behandeling in een kliniek. Uiteindelijk is hij erboven opgekomen door speciale antibiotica rechtstreeks in de ader te spuiten gedurende een week. Dat is een 'paardenmiddel'. Maar anders was hij er niet meer geweest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:41

bterlaan schreef:
Wie geef ter nou antibiotica aan zijn dier (of neemt ze zelf) in geval van niet-ziekte? Lijkt me toch, dat we in dat verband naar de vleesindustrie moeten kijken. De paardenliefhebbenr heeft daar noch de centen voor, noch de noodzaak.

Helaas zijn er veel DA die bij elke verkoudheid of hechtinkje antibiotica spuiten of voorschrijven. Bij (kleine) verwondingen e.d. vermeld ik er altijd expliciet bij dat ik geen antibiotica in mijn paard wil. Ik hou het zelf prima in de gaten of een wond gaat ontsteken. In dat geval kun je altijd nog antibiotica halen, maar meestal blijkt het totaal onnodig. Mijn DA respecteerd dat en moedigt dat ook aan. Wel zegt hij dan altijd dat ik direct de ochtend na de verwonding moet gaan kijken of het paard geen koorts heeft en dat doeik dan ook altijd.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:37

Hèhè eindelijk begint er iets door te dringen over antibiotica gebruik..... OK dan!
Met juist gebruik niks mis mee, maar klakkeloos toedienen wat nog teveel gebeurt bij elk wissewasje

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:00

Het risico is wél dat er ook 'terughoudend' wordt omgesprongen met toedienen als het eigenlijk wel nodig is.

Bijvoorbeeld: ik heb chronische lyme. Dit als direct gevolg van het terughoudende antibiotica beleid van Nederland. Toen ze eenmaal grote hoeveelheden langdurig gingen toedienen, was het voor mij te laat.

En zo zal een eigenaar met een paard dat eronderdoor gaat vanwege een stevige secundaire infectie bovenop een virus ook niet happy zijn met terughoudend beleid.

het heeft vaak zo de neiging door te slaan.

En echt als ik had moeten kiezen tussen wellicht resistent voor een bacterie of mijn leven door met chronische lyme dan had ik het risico van de bacterie genomen. De lyme bacterie is nl. niet zomaar dood te krijgen. En niet omdat ie resistent is, maar omdat ie van vorm verandert en in je niet doorbloede weefsels gaat zitten...

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:16

Hmmz. Er zijn heel veel varianten van MRSA. SA is een doodnormale bacterie, aanwezig op onze huid, en die van dieren. M is een veel gebruikt antibiotica, en de R geeft de resistentie aan.
Voor zover ik weet is er een varkensvariant, ziekenhuisvariant, honden/kattenvariant en een paardenvariant.

MRSA drager zijn is niet erg, omdat 't geen schadelijke bacterie is - totdat 't immuunsysteem verzwakt is (ziekenhuisbezoek, operatie). Dan veroorzaakt SA een gemene infectie.

Lastig, omdat normaal bij infectie een antibiotica wordt gebruikt, waar MRSA dus resistent voor is.

Gezonde Dieren waarschuwt vooral voor de varkensvariant, mij lijkt de honden/kattenvariant veel gevaarlijker, omdat honden en katten veel meer verspreid zijn door 't land. De paardenvariant heeft vooralsnog niet tot ernstige ziekte geleid, meen ik.