dehoefslag.nl

Bondscoach Sjef Jansen had hem er al voor gewaarschuwd; Starten in Duitsland is vragen om problemen. Na afloop van zijn verreden Grand Prix schoten de woorden van Jansen door zijn hoofd. Laurens van Lieren reed in Frankfurt een proef waar hij super tevreden over was, maar zag dit tot zijn verbijstering totaal niet terug in de score, die met 68,9 % een stuk onder de 70 dook. Van Lieren: ‘Dit was echt schandalig. Ik werd vijfde achter Nadine Capellmann en Isabel Werth, die beide een proef vol fouten reden. Ik dacht nog: ‘Zou Sjef dan toch gelijk hebben?’
Het resultaat in de Kür bracht zijn gevoel voor rechtvaardigheid echter terug. ‘Ik heb in de Kür de opmerking van de jury, dat ik Ollright meer op lengte moest rijden, meegenomen en heb voor mijn gevoel een nog betere proef gereden dan in de GP’, aldus de nog jonge Zeeuw.
Bij de wat herstelde combinatie Werth en Warum Nicht (79,25%) kwam Van Lieren niet in de buurt, Silvia Iklé wist hij wel het vuur na aan de schenen te leggen. De Zwitserse kwam met haar passage/piaffe machine Salieri op de tweede plaats terecht (76,7%), maar dit was geen unanieme jurybeslissing. Het Engelse jurylid plaatste Van Lieren op plaats twee. De Nederlander moest het uiteindelijk met 75,0% en de derde plaats in deze wereldbekerkwalificatie doen. Spijtig genoeg wisten de twee Duitse juryleden hun doorwrochte nationalisme opnieuw niet opzij te zetten. Zij plaatsten landgenote en Duits kaderlid Nadine Capellmann met Elvis, ondanks een dosis fouten, op plaats drie. De overige juryleden waren minder geïmponeerd, waardoor Capellmann terecht achter Van Lieren uitkwam.
Een resultaat dat telt voor de Nederlandse kanshebber op een Olympisch ticket. Van Lieren: ‘Dit is inderdaad een opsteker, toch behaald in het hol van de leeuw. Ik wil nu nog de wereldbekerwedstrijden in Mechelen en Amsterdam rijden en mocht ik dan genoeg punten hebben voor de finale is het wel de bedoeling dat ik daar start. Ik wil het allemaal niet te gek maken dit indoorseizoen en zorgen dat we buiten weer scherp voor de dag komen.’
Verwante artikels:
[VN] Monica Theodorescu wint Grand Prix wereldbeker
[VN] Laurens van Lieren derde in kür tijdens WB-Frankfurt