Ezel niet dom, maar moedig en héél verstandig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ezel niet dom, maar moedig en héél verstandig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 11:49

http://www.ad.nl/utrecht/oost/article1900852.ece
ad.nl

Dom, koppig? ,,Nee hoor, ezels zijn juist moedig en vooral héél verstandig’’, zegt Vera Dekker, al vijftien jaar letterlijk dag en nacht in de weer met de Ezelsociëteit in Zeist.
Zo’n vijf- a zeshonderd zijn er intussen wel voor kortere of langere tijd geweest, schat ze.

De meeste dieren kwamen er binnen met een gebrek: verwaarloosd, ziek of afgedankt. Ondanks de inspanningen van de vrijwilligers van de soos en de ondersteuning van de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht, hoort afscheid nemen er ook geregeld bij. Zaterdag stond de Zeister Ezelsociëteit tijdens haar herinneringsdag stil bij de dieren die het uiteindelijk niet redden. Een rij waxinelichtjes op de grond en een reeks foto’s aan de wand van de stal geven de herinneringen een plekje. Dekker wijst op de foto van ’River’, haar favoriet, die overigens nooit op de sociëteit is geweest. ,,We kwamen hem tegen op Corfu, ondervoed en verwaarloosd. We hebben hem moeten laten inslapen.’’

De ezel wint aan populariteit, meent Dekker, Er zijn er naar schatting zo’n 8000 in Nederland en dat aantal groeit. ,,Veetranpsorteurs nemen er nog al wat mee retour na transport van paarden naar Italië. Die dieren komen dan niet allemaal even goed terecht’’, vertelt Dekker, terwijl nieuwsgierige ezels Dekker en de verslaggever besnuffelen.

Wat begon met twee eigen ezels Joop en Karel in de achtertuin is intussen en landelijk bekende ezelopvang voor meer dan vijftien dieren. Nog eens 160 ’pleegezels’, zoals Dekker ze aanduidt staan ondergebracht bij particulieren. Sinds zes jaar heeft de sociëteit erkenning en ondersteuning van de gemeente Zeist. Maar ideaal is de situatie nog altijd niet. Dekker zou graag de nieuwe dieren die vaak verzwakt door besmettelijke aandoeningen arriveren gescheiden opvangen van de vaste bewoners. Ze verhaalt van een ezel met ringworm dat in korte tijd diverse andere besmette. Dat was bij aparte opvang niet nodig geweest. ,,Misschien dat we aparte opvang dat in de toekomst nog eens kunnen realiseren’’, zegt Dekker hoopvol.

Blablabla11

Re: Ezel niet dom, maar moedig en héél verstandig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:45

goed werk Haha!.. alleen jammer dat er dit soort werk is.. Als iedereen zijn dieren nou gewoon goed behandelde...

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:25

Super!
echt heel goed werk doen jullie!

Hoop dat dit in de toekomst niet meer nodig is!

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:36

Ontzettend leuk!

Ezels zijn inderdaad helemaal niet dom, ze houden zich graag aan een bepaald patroon. Als je elke dag hetzelfde patroon met ze uitvoerd ( voeren, wandelen etc. ) zullen ze dit eventueel uit zichzelf ook willen. Wanneer je dit dan aan gaat passen worden ze pas koppig.

Succes aan de ezelsocieteit, echt ontzettend mooi dat dit bestaat.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:13

goed werk hoor

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:35

ik heb ezels nooit als koppig gezien(ik heb er toch meerdere gehad),mensen bestempelen dat zo omdat ezels niet als paarden vluchtgedrag hebben maar stagedrag bij angst.

vluchtdieren zijn makkelijk te beleren,ezels hebben 100€%vertrouvven nodig om iets te doen voor je.

met mijn ezel ROMEO kon ik lezen en schrijven,hij kon alles!!

dus goed vverk!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:42

idd zoals Casanova zegt,
dat heb ik alleen van horen zeggen dan, dat ezels blijven staan bij angst of twijfel, ipv te vluchten.
en dat zou ze voor kinderen ook betrouwbaardere rijdieren maken dan pony's.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:43

ezels zullen eerder aanvallen dan wegrennen Ja

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:12

Ezels zijn echte schatten, als ze je eenmaal vertrouwen doen ze alles voor je. Nono wordt ontzettend graag gekriebeld en komt je dat ook vragen door een poot te komen geven. Dit hebben we hem nooit geleerd maar daar is hij zelf mee begonnen.
Zelf heb ik nu 4 ezels in het weiland achter het huis. De laatste hebben we aangeboden gekregen omdat ze zwaar verwaarloosd en drachtig was. Nu 6 maanden later hebben we er een prachtige ezelin aan en een nog mooier veulen. Het is wel heel erg dat mensen een dier zover laten verkommeren dat het daar de rest van zijn leven last van heeft en zorg nodig heeft. De verwaarloosde ezelin heeft de gebreken van een ezel van 25 jaar terwijl ze aan het gebit te zien nog 10 jaar moet worden. Door wat ze allemaal heeft meegemaakt heeft ze toch wel een speciaal plekje in mijn hart.
Het begint bij ons echt op een boerderij te lijken, we hebben ook nog een grote kwpn ruin en een zwerfpoes die sinds kort besloten heeft met haar 3 kittens van 5 weken bij ons in huis te komen wonen. We hebben er onderhand een dagtaak aan om al deze dieren de aandacht te geven die ze verdienen maar we krijgen er 10 keer zoveel voor terug.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:44

Ik ben dol op ezels. Haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:44

Eindelijk! De drie schatten van mij zijn slimmer dan menig paard!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:39

Ezels zijn zalig Lachen.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:36

een van onze ezels is altijd heel stoer in de weide.. maar zodra je hem dan gaat aaien word het echt een engeltje Clown
Gaat helemaal tegen je aanstaan, desnoods duwen om nog meer geaaid te worden, ezels zijn prachtig Lachen

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 00:46

Na het afscheid van Roosje (ezel van 45 jaar), was hier geen gebalk meer te horen tot een goed jaar terug. Een vrouw, wie ik een paar keer geholpen had met problemen met paarden en haar ezeltjes bracht mij haar geschenk, Paco.
Paco, een cirkusezeltje, een schat, maar met mensen in het circus wilde hij niet voor clown spelen, liever de bengel en het schatje gaan uithangen dan kunstjes, niemand in het cirkus, hij heel lief en heel goed alles uitvoeren anders mocht hij niet mee tijdens de voorstelling en kon hij zich niet door het publiek laten verwennen.
Zo lief, zo deugniet, zo braaf als Steffie op hem rijdt als hij buiten gaat, meer een eerste kapoen in zijn doen, zo slim, zij hebben het hoofd en de oren voor te vertroetelen, en een blik om lief te hebben.
Ben altijd bedroefd als mensen zeggen dat ezels stom zijn, zij hebben dat, wat wij missen, geduld, doorzicht, verdraagzaamheid en veel liefde. Hun mooie snoet, hun lange oren, hun fijne staart, kortom wat doen zij verkeerd om mishandeld en uitgelachen te worden, tenslotte zijn zij in vele landen het enige vervoersmiddel en moeten zij hard werken voor een beetje eten.