Man ontkent ernstig verwaarlozen oude drachtige pony

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Man ontkent ernstig verwaarlozen oude drachtige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 09:44

http://www.destentor.nl/kampen/2329311/ ... e-pony.ece
destentor.nl

Dat de pony die hij in 2005 kocht niet helemaal gezond was, wist de 62-jarige L.V. uit Kampen wel.

Hij ontkende het dier niet goed te hebben verzorgd.

V. kocht de pony in 2005 van een vrouw die geen plek meer had voor het dier. Ze vertelde hem dat het beestje een wond aan haar achterbeen had en dat die wond open moest blijven, omdat ze er anders last van zou krijgen. Ook kon de pony niet goed lopen, doordat haar hoef was vergroeid. De Kampenaar had al meer pony's en wilde het dier best bij zijn andere paarden in de wei zetten.

Agenten die het dier in april in de wei in Doornspijk zagen staan, vonden niet dat het dier er goed uitzag. De pony had schimmel op haar hoofd en een wond aan haar been. Ook zagen ze dat de waterpomp niet goed werkte en dat de pony bovendien drachtig was. Ze vonden dit een typisch geval van verwaarlozing en lieten er ook een dierenarts naar kijken. Het dier hebben ze in overleg met V. laten inslapen.

V. vertelde vrijdag aan de politierechter in Zutphen dat hij een dag eerder had gezien dat de pomp op de nieuwe wei niet goed werkte. Hij had zijn pony's van een wei in Kampen naar Doornspijk gebracht, omdat dit beter was voor de dieren. Hij was juist op weg met een emmer water toen hij werd gebeld door de politie.

Ook de schimmelinfectie was hij al aan het behandelen, zei hij. "Ik wist bovendien niet dat het dier pijn leed. Anders had ik er wel een dierenarts bij gehaald. De vrouw die mij de pony verkocht, vertelde me dat ze al achttien jaar met het verminkte achterbeen rond loopt. Bij haar kwam ook jaarlijks een dierenarts om injecties te geven. Dan had hij het toch ook kunnen zien en er iets aan kunnen doen?"

De openbaar aanklaagster vond dat V. veel meer had moeten doen om het dier goed te verzorgen. Ze wilde wel geloven dat V. bezig was met het behandelen van de schimmelinfectie. Voor de andere verzorgingsfouten die hij volgens haar had gemaakt eiste ze 750 euro boete, waarvan 300 euro voorwaardelijk.

De politierechter in Zutphen wilde echter nog geen oordeel vellen over de zaak. Hij wil eerst de dierenarts ondervragen die de pony de laatste jaren heeft behandeld, omdat V. er van uitging dat de arts wel iets had gedaan als dat echt nodig was geweest. De dierenarts zal tijdens een volgende zitting als getuige worden gehoord.

Blablabla11

Re: Man ontkent ernstig verwaarlozen oude drachtige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:38

hoelang had hij die pony dan al... is een beetje een vaag verhaal.. maar als die pony altijd al zo geweest is en blijkt dat de man de waarheid spreekt vind ik dat die vrouw ook aan haar staart gevoelt moet worden

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:50

Haha wat een leuk nieuw spreekwoord...Aan haar staart gevoeld worden! Voorderest natuurlijk niet zulk grappig nieuws. Wel streng dat hij meteen zo'n hoge boete krijgt. Nu weet ik natuurlijk niet hoe de pony er aan toe was. Maar aangezien ze ingeslapen is (met veulen in haar buik) zal het wel heel ernstig geweest zijn. Als de man de waarheid spreekt vind ik inderdaad niet dat hij er volledig voor moet opdraaien.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:53

oeps Nagelbijten / Gniffelen hihi wist ff niet meer hoe die was heb er maar staart van gemaakt Clown

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:13

Als het verhaal van die man klopt vind ik dat ze die vrouw die boete moeten geven.En niet die man een boete moeten geven en voor moeten laten komen.Het is de omgekeerde wereld in nederland wat betreft Jusitie.Als je een verwaarloosde pony wil redden en hij ziet er slecht uit,krijg jij als eigenaar de schuld en de dierenpolitie op je dak.Heb het zelf ook mee gemaakt,belachelijk gewoon.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:45

Het stond al in de krant hier, vreselijk. Arme pony ik woon vlakbij Doornspijk maar dit is me nooit opgevallen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:07

Wat een triest verhaal. Ik vraag me af of er echt sprake is van mishandeling. Klinkt eerder als onwetendheid, hoewel dat natuurlijk ook slecht kan uitpakken...
Ik kan me goed indenken dat die man met de beste bedoelingen dat beestje nog een thuis wilde geven. Maar ja, als het dier duidelijk gewond is, had er weleens een veearts bij gehaald mogen worden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:04

WAAROM!!!!??? was deze pony nog in leven en Waarom moest hij weg bij zijn eigenaresse?

Stokoude kreupele en gewonde pony, moest ook nog even een veulen werpen..... Wat een heerlijke buiseness toch.....
BAH!!