http://www.destentor.nl/kampen/2329311/ ... e-pony.ece
destentor.nl
Dat de pony die hij in 2005 kocht niet helemaal gezond was, wist de 62-jarige L.V. uit Kampen wel.
Hij ontkende het dier niet goed te hebben verzorgd.
V. kocht de pony in 2005 van een vrouw die geen plek meer had voor het dier. Ze vertelde hem dat het beestje een wond aan haar achterbeen had en dat die wond open moest blijven, omdat ze er anders last van zou krijgen. Ook kon de pony niet goed lopen, doordat haar hoef was vergroeid. De Kampenaar had al meer pony's en wilde het dier best bij zijn andere paarden in de wei zetten.
Agenten die het dier in april in de wei in Doornspijk zagen staan, vonden niet dat het dier er goed uitzag. De pony had schimmel op haar hoofd en een wond aan haar been. Ook zagen ze dat de waterpomp niet goed werkte en dat de pony bovendien drachtig was. Ze vonden dit een typisch geval van verwaarlozing en lieten er ook een dierenarts naar kijken. Het dier hebben ze in overleg met V. laten inslapen.
V. vertelde vrijdag aan de politierechter in Zutphen dat hij een dag eerder had gezien dat de pomp op de nieuwe wei niet goed werkte. Hij had zijn pony's van een wei in Kampen naar Doornspijk gebracht, omdat dit beter was voor de dieren. Hij was juist op weg met een emmer water toen hij werd gebeld door de politie.
Ook de schimmelinfectie was hij al aan het behandelen, zei hij. "Ik wist bovendien niet dat het dier pijn leed. Anders had ik er wel een dierenarts bij gehaald. De vrouw die mij de pony verkocht, vertelde me dat ze al achttien jaar met het verminkte achterbeen rond loopt. Bij haar kwam ook jaarlijks een dierenarts om injecties te geven. Dan had hij het toch ook kunnen zien en er iets aan kunnen doen?"
De openbaar aanklaagster vond dat V. veel meer had moeten doen om het dier goed te verzorgen. Ze wilde wel geloven dat V. bezig was met het behandelen van de schimmelinfectie. Voor de andere verzorgingsfouten die hij volgens haar had gemaakt eiste ze 750 euro boete, waarvan 300 euro voorwaardelijk.
De politierechter in Zutphen wilde echter nog geen oordeel vellen over de zaak. Hij wil eerst de dierenarts ondervragen die de pony de laatste jaren heeft behandeld, omdat V. er van uitging dat de arts wel iets had gedaan als dat echt nodig was geweest. De dierenarts zal tijdens een volgende zitting als getuige worden gehoord.