Ierse eventingamazone daagt teamveterinair voor rechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ierse eventingamazone daagt teamveterinair voor rechter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 14:36

http://www.horseandhound.co.uk/news/397/169178.html
horseandhound.co.uk

De Ierse eventingamazone Jayne Doherty wil compensatie nadat zij 186,000 pond voor haar paard betaalde, welke nu nog maar 1,000 pond waard zou zijn.

Het paard Glenn Coran blijkt een hartruis te hebben, en ook nog eens kreupel te zijn aan alle vier de benen.

Jayne en Paul Doherty dagen de Britse teamveterinair Jenny Hall voor de rechter voor compensatie, omdat zij in gebreke zou zijn gebleven

Internationale eventingruiter Rodney Powell had het paard in 2003 aanbevolen bij de Dohertys. Volgens de ruiter zou teamveterinair Jenny Hall het paard kunnen keuren voor aankoop, en kunnen bekijken of het paard geschikt zou zijn voor drie- en vier-sterren evenementen.

Hall onderzocht Glenn Corran op 22 Oktober 2003, en kwam erachter dat het paard flink overbelast was, kreupel liep en een hartruis had.

Zes dagen later werden de benen op de foto gezet, en werden de pezen en ligamenten onderzocht met ultrasound. Volgens Hall was het paard kreupel vanwege overbelasting, en ze stelde voor dat ze het paard later nog eens zou onderzoeken.

Het paard werd maar liefst drie keer onderzocht in November van dat jaar, en daaruit bleek dat het paard kreupel was aan zijn rechterachterbeen, en daarna aan zijn linkervoorbeen.

De Dohertys kochten het paard toendertijd niet, maar vroeger Hall om het paard nog eens te onderzoeken in Februari 2004. Het paard werd op alle punten goedgekeurd. Ook zou het paard eventing-evenementen op drie- en vier-sterren nivo aankunnen.

Het paard werd aangekocht voor een bedrag van 186,000 pond op 20 Maart 2004.

Tijdens het drie-sterren evenement in Kreutn in Oktober 2004 eindigde Doherty als tweede met het paard, maar vlak na deze prestatie werd er door verschillende veterinairen vastgesteld dat het paard permanent kreupel liep aan alle vier de benen, en zeer ongeschikt zou zijn voor presteren op het hoogste nivo.

De Dohertys konden geen geld van de verzekering terug vorderen, omdat de verzekeraar geen medische problemen terug kon vinden uit het verleden van het paard.

De zaak komt een dezer dagen voor de rechter.

Abercrombie

Re: Ierse eventingamazone daagt teamveterinair voor rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:03

Ik snap niet dat je een paard koopt voor zo'n bedrag als het eerst al een aantal keer afgekeurd is Verward

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:26

Raar bericht. Je laat het paard wat eerder continu gebreken bleek te hebben dan toch ook controleren door andere artsen. Niet te verstaan dat er voor zulke bedragen wel meer geschikte kandidaten zijn. Beetje naief van de koper en denk ook dat elke rechter zo gaat oordelen. Komt ook nog eens bij dat het tijdsverschil tussen aankoop en constatering van de beperkingen te groot is (maart - oktober) meer dan 6 maanden. Elke handelaar/verkoper van zijn of haar paard kan tot een 6 maanden na verkoop een geschil bij de rechter of advocaat uitwerken maar denk dat deze vlieger voor deze mensen niet op gaat.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:33

CielitoLindo schreef:
Ik snap niet dat je een paard koopt voor zo'n bedrag als het eerst al een aantal keer afgekeurd is Verward

Nou, precies mijn gedachte!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:28

ten eerste snap ik niet dat iemand een paard koopt voor een dergelijk bedrag als het al van alles mankeerde voorheen.. het doel was immers flinke wedstrijden rijden!

ik snap ook niet hoe iemand een 3* cross kan uitrijden, 2e kan worden en daarna van dierenartsen moet horen dat het paard aan alle vier (!!!) de benen kreupel is...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:29

Ik denk omdat aan 4 benen kreupel zijn lastiger is te zien als aan 1 of 2.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:37

Needje: dat is ook wel zo, maar van een 3* ruiter verwacht ik wel dusdanige "feeling" dat hij/zij voelt dat er "iets niet goed is"....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:38

Wie weet is dat dier al de tijd dat ze m had wel aan die 4 benen kreupel geweest en weet ze niet beter. Clown Ze hefet m tenslotte als "goed" gekocht".

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:41

Moet je nagaan wat het zegt over het karakter van het paard Ach gut

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:43

Naief, paard had toch hartruis in 2003 en dat was bekend bij de Doherty's? Waarom heeft ze hem dan alsnog gekocht?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:45

Misschien is de hartruis geen probleem voor de zware sport?

Ik heb overleg gehad met DE professore op dit gebied van Utrecht en wat blijkt, 70% van de paardenstapel heeft een hartruis en een deel van de paarden die op zwaar niveau lopen blijkt dit dus ook te hebben.

De hartruis is denk ik dus ook geen probleem, het paard zal wel onderzocht zijn hierop en licht op groen hebben gekregen ( hier hebben ze specifieke onderzoeken voor )

Het is maar goed dat de meeste niet weten dat hun paard een hartruis heeft en dan niet te vergeten de mensen die zelf rondlopen met zo´n ruis en alles gewoon doen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 04:51

Ik neem aan dat je bij een röntgenkeuring niet een filmpje van het hart erbij krijgt? Paard was dan aan de benen en rug goed, dus daar zal het dan op goedgekeurd zijn neem ik aan..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 05:01

vreemd verhaal,
er zal wel meer aan de hand zijn als alleen dit,vaak zijn persberichten erg uit hun verband gerukt.

als het wel klopt, dan vind ik het eigen schuld,
ik zou nog geen paard van 1000 euro kopen wat al meerdere keren is afgekeurd.
zeker als het om een eventing paard gaat, overbelasting is ook iets wat terug kan komen, of waar een paard erg gevoelig voor kan zijn.
en dat hartruis was bekend, dus daar hoeft ze niet over te gaan liggen mauwen ...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 06:52

Er werd tijdens de eerste keuring al flinke hartruis geconstateerd.
Als het nou een klein onschuldig ruisje was.. maar een flinke hartruis lijkt me toch wel duidelijk.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:53

CielitoLindo schreef:

Dat zijn mijn gedachten ook alleen mensen die op het hoogste niveau rijden denken daar heel vaak toch ook anders over. Je wilt trouwens niet weten hoeveel toppaarden niet in orde zijn op rontgenfoto's als je die allemaal uit de sport zou halen zou nauwelijks de helft nog overblijven.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:51

Natuurlijk zijn er veel toppaarden die je niet op de foto wilt hebben omdat ze niet in orde zijn.. Maar die zijn dan niet kreupel..

Dit paard was al afgekeurd omdat het niet goed liep en een hartruis heeft.. Dan ga ik voor dat bedrag toch echt op zoek naar wat beters..

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:32

CielitoLindo schreef:
Natuurlijk zijn er veel toppaarden die je niet op de foto wilt hebben omdat ze niet in orde zijn.. Maar die zijn dan niet kreupel..

Ehhhmmm er is toch een heel legertje aan spring/eventing paarden waar jij niet graag op zou rijden omdat je er uit ellende en met pijn in je rug van af zou stappen. Als je gaat draven weet je helemaal niet meer waar je het zoeken moet en het enige wat je kunt doen is nog beginnen met galoperen om daarna te proberen of de draf iets regelmatiger wil zijn.
Heb in m'n leven al zoveel springpaarden de veterinaire keuring zien passeren waarvan ik ze nooit zou durven voorbrengen. Het is maar goed dat een springparcours geen drafonderdelen vereist.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:50

Springpaarden zijn ook niet gemaakt om te draven maar om te springen Clown

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:36

Haha!