Het KWPN gaat met OC verhaal de boer op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Het KWPN gaat met OC verhaal de boer op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 13:38

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=1657
dehoefslag.nl

Foktechnisch medewerker van het KWPN Hans van Tartwijk is op dit moment bezig met een ronde door het land, waarbij hij iedere provincie aandoet. De reden van de regiobezoekjes vormen de presentatie van de resultaten van het afgeronde onderzoek naar OC(D) in de huidige KWPN populatie en het peilen van de stemming onder de leden van het stamboek en de Bond van Hengstenhouders om zo het vervolgtraject -met als streven: een stevige afname van OC bij KWPN paarden- op te starten.

Ondanks de duidelijke presentatie en de goede bedoelingen van Van Tartwijk bleek na afloop van het bezoek in Brabant de boodschap niet bij alle fokkers over te zijn gekomen. Het zwart-wit beeld van wel of niet OC (waar het KWPN met de + en – beoordeling voor OC op röntgenfoto’s overigens zelf aan mee heeft gewerkt) blijkt bij velen nog vastgeroest in het hoofd te zitten.

Van Tartwijk maakte duidelijk dat voor erfelijke aanleg voor OC hetzelfde geldt als voor bijvoorbeeld springaanleg. Het is niet zo dat een paard óf super springaanleg heeft óf helemaal geen aanleg. Dit zijn de twee uitersten, met daar tussenin een breed spectrum.

Voor het uiteindelijke ontstaan van OC bij een paard blijkt daarbij de aanleg 25% voor zijn rekening te nemen en de milieu-invloeden (zoals groeisnelheid, voeding en huisvesting) 75%.

Het plan ligt er nu om vanaf komend jaar de nakomelingen van pas gekeurde hengsten steekproefsgewijs te gaan röntgenen en zo fokwaarden op te stellen die de vererving van OC van de desbetreffende hengsten weergeven. Dit plan, jaarlijks beraamd op 140.000 euro, sprak de aanwezige leden aan en de vraag van Van Tartwijk of het nog dit jaar opgestart moest worden, werd door veruit de meesten positief beantwoord.

Anoniem

Re: Het KWPN gaat met OC verhaal de boer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:44

Ik was er ook bij gister avond..

Maar ze weten nog niet waar ze die 140000 vandaan moeten halen. Dus zo snel kunnen ze imo niet beginnen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:45

Ik heb hem gehoord op een vergadering van de KWPN, en heb heb begrepen dat ze zelfs de merries verplicht willen gaan laten prokken om OC uit te gaan sluiten.
Het was zo'n lang en ingewikkeld verhaal wat ook nog eens 20 jaar ging duren eer het zover was (dus 40 jaar) dat ik nu langzamerhand niets meer van snap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:46

De moeders van de veulens die ze gaan testen?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:49

ZO ver heb ik begrepen gaan ze dat inderdaad doen, daar de merries een zeer grote invloed schijnen te hebben op het hele OC verhaal. Om OC uit te kunnen bannen willen ze dus de merries eerst verplicht laten prokken. (geloof ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:51

potverdikkie schreef:
ZO ver heb ik begrepen gaan ze dat inderdaad doen, daar de merries een zeer grote invloed schijnen te hebben op het hele OC verhaal. Om OC uit te kunnen bannen willen ze dus de merries eerst verplicht laten prokken. (geloof ik)

En wie gaat dat betalen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:57

Lijkt me heel verstandig als merries uitsluitend met een prokcertificaat nog in het stamboek kunnen komen alleen op die manier zal de erfelijkheid van ocd goed in kaart gebracht kunnen worden.
De kosten lijken me voor de eigenaar van de merrie en indirect voor de kopers van de gefokte veulens.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:57

Pipo schreef:
potverdikkie schreef:

En wie gaat dat betalen?

Wij als fokkers

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:29

wie gaat mij verplichten een gewone stamboek merrie te laten prokken.. Het is fokken met hun visie, moet je wel willen. Het ene jaar fok je misschien wel KWPN en het volgende jaar misschien wel een heel ander stamboek... Denk niet dat het zo op deze manier gaat werken, strijken ze heel veel mensen tegen de haren in! Misschien komen ze de fokker wel te gemoed... lijkt mij beter, denk dat er dan wel veel meer mensen mee willen werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:51

Als ze de fokker "te gemoed" willen komen, word de contributie verhoogd...lijkt me ook niet al te fair..

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:19

ik denk dat de merrie,s dan aardig uitgeroeid gaan worden.De merrie,s die dan niet prok zijn ,zijn dus eigenlijk alleen nog maar voor de sport. gaat lekker zo.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:04

Het idee is goed alleen geheel onhaalbaar. Wanneer je dit verplicht invoert kiezen de kopers denk ik bewuster voor een ander stamboek gezien de aankomende prijsstijgingen van paarden. Veel mensen willen een paard, van welke financiele klasse dan ook. De meesten kopen een paard voor de sport/recreatie en wanneer de merrie ouder wordt om er één of meerdere veulens mee te fokken. Wanneer je een paard rond de 4500 euro neemt, mooi beestje, en je hebt de keuze tussen kwpn papier of een oldenburger papier wat ook erkend is en je hebt meteen al een prijsverschil van zeg eens 650 euro sta je als verkoper van kwpn paarden al snel achter de lijn. Iedereen let toch op de centjes en vor 650 eurie koop je leuke dingen voor het nieuwe paard.
Hoe zit het dan met erkende stamboeken? Wanneer ik een merrie koop. Hannoveraans gefokt, kwpn erkend, beestje haal ik naar Nederland. Stuur het papier op naar het KWPN en vraag een KWPN papier en paspoort aan. Op het Hannoveraans stamboekpapier staat elite merrie blablabla enz. KWPN neemt dit zo over omdat het erkend is, sta je toch je eigen fokkers te besodemieteren want die moeten dan Prokken en via een omweg heb je een in het KWPN stamboek ingeschreven merrie met elite predikaat zonder een Prokkie. Nee geen waterdicht plan, jammer voor Knaap maar deze vlieger gaat niet op.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:34

hilden1971 schreef:
Het idee is goed alleen geheel onhaalbaar. Wanneer je dit verplicht invoert kiezen de kopers denk ik bewuster voor een ander stamboek gezien de aankomende prijsstijgingen van paarden. Veel mensen willen een paard, van welke financiele klasse dan ook. De meesten kopen een paard voor de sport/recreatie en wanneer de merrie ouder wordt om er één of meerdere veulens mee te fokken. Wanneer je een paard rond de 4500 euro neemt, mooi beestje, en je hebt de keuze tussen kwpn papier of een oldenburger papier wat ook erkend is en je hebt meteen al een prijsverschil van zeg eens 650 euro sta je als verkoper van kwpn paarden al snel achter de lijn. Iedereen let toch op de centjes en vor 650 eurie koop je leuke dingen voor het nieuwe paard.
Hoe zit het dan met erkende stamboeken? Wanneer ik een merrie koop. Hannoveraans gefokt, kwpn erkend, beestje haal ik naar Nederland. Stuur het papier op naar het KWPN en vraag een KWPN papier en paspoort aan. Op het Hannoveraans stamboekpapier staat elite merrie blablabla enz. KWPN neemt dit zo over omdat het erkend is, sta je toch je eigen fokkers te besodemieteren want die moeten dan Prokken en via een omweg heb je een in het KWPN stamboek ingeschreven merrie met elite predikaat zonder een Prokkie. Nee geen waterdicht plan, jammer voor Knaap maar deze vlieger gaat niet op.

En zo denk ik er ook over!

Daarbij komt ook eigenlijk nog dat het KWPN stamboek en behoorlijk hoog percentage heeft met goedgekeurde hengsten die bijna hoofdzakelijk uit Holsteiners bestaan, nu ook weer in de 1e keuring.
Maar ja, ik denk niet dat dit gaat lukken.
Daarbij kwam ook nog het aspect naar voren dat wanneer een jaarling, enter of twenter ten val kwam of een rake mep kreeg tijdens de opfok, de foto's niet het verschil kunnen laten zien tussen een OC, of een beschadiging ten gevolgen van.

Dat zouden ze dan via DNA kunnen gaan doen waren de woorden.
Ik heb zeer mijn twijfels.
Maar goed, dan krijgen we zeker straks ook merriekeuringen ipv aleen hengstenkeuringen.
Wordt een drukke bedoening voor het KWPN

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:40

Dan zet je gewoon de hengst van de buurman weer op je merrie als je een leuk veulentje wilt. Dat ga je dan krijgen. Ik vind fokken zowieso al duur, maar als ik m'n merrie verplicht moet prokken, dan stap ik over. En dat is puur en alleen om de centen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:45

en ik denk dat een hoop anderen dat ook gaan doen.
Ik weet niet wat wij zouden doen.........

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 08:52

Ik heb altijd gefokt met paarden die 100% goed zijn op de foto en de kosten tussen keuren en prokken verschillen nou niet dusdanig dat ik het daarvoor zou laten.
Verbaas me nog altijd dat mensen zomaar een merrie laten dekken zonder te weten wat daar binnenin zit.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:11

Katja schreef:
Ik heb altijd gefokt met paarden die 100% goed zijn op de foto en de kosten tussen keuren en prokken verschillen nou niet dusdanig dat ik het daarvoor zou laten.
Verbaas me nog altijd dat mensen zomaar een merrie laten dekken zonder te weten wat daar binnenin zit.

helemaal mee eens.
ik vrees dat het niet haalbaar zal zijn, maar vind het een goede zaak, wellicht dat ze in moeten voeren dat bij de ibop of merrietest een relatief goedkope prokkeuring kan worden toegevoegd,
maar ik vind het zeer zeker een goede zaak dat ze het probleem zo willen gaan aanpakken.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 17:58

het zou mooi zijn als de fokkers zich meer bewust worden van de huisvesting van de veulens.
Helaas zie ik nog heel veel veulens op stal staan en die komen een uurtje buiten om te spelen, vaak ook nog alleen, bang dat er wat mee gebeurd tijdens het spelen.
Kun je nog zulke goede ouders hebben, de kans op OC is dan vele malen groter.
Veulen moeten gewoon dag en nacht buiten lopen (met loopstal, schuilmogelijkheden) met andere paarden, zou eigenlijk voor alle paarden wel heerlijk zijn toch?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:49

Blijkbaar waren de meesten hier er niet bij: we gaan de merrie's niet verplicht prokken. Dat is in Berkel Enschot duidelijk gezegd, het gaat om de nakomelingen van de hengsten. Dus alle reacties hierboven over het verplicht prokken van merries zijn niet van toepassing.

Verder gaat het KWPN paard juist wel heel populair worden: het wordt nl. het gezondste paard ter wereld. Daar kan straks geen stamboek aan tippen. En voor de mensen die suggereren dat ze de hengst van de buurman gaan nemen (wat trouwens bij de wet verboden is): we hebben het hier over fokken, niet over vermeerderen.

Milieuinvloeden op het onstaan van OCD zijn er wel, maar dat is voor het fokprogramma totaal niet van belang: het gaat om de genen die de hengst doorgeeft. Als de aanleg voor OCD daar niet bij zit, dan leidt zelfs een "slechte" opfok niet tot OCD. Dus we gaan samen op den duur (90% over 15 jaar) OCD vrije paarden fokken mbv nakomelingenonderzoek. Zolang we nog wel OCD hebben is het aan de individuele opfokker om de opfok zo gezond mogelijk te doen verlopen. Maar daar ging deze avond niet over.

Iedereen op de Brabantse avond was voor het plan nakomelingenonderzoek: er is nl. gestemd.

Worden we daarmee een exclusief stamboek: JA, gelukkig maar.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:42

Katja schreef:

uhm... De merries worden bij ons (en bij de meeste fokkers) gekeurd, en dan is het verhaal uit.
Maar zoals KWPN het wil straks is dat dit om de zoveel tijd moet gebeuren, en dat vertik ik.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:48

Waar staat dan dat het om de zoveel tijd moet gebeuren? Lijkt me ook niet nuttig aangezien OC op latere leeftijd niet meer ontstaat. Hoogstens door trauma maar dat lijkt me niet relevant.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:21

Het gaat erom dat ze via DNA het OC willen aanpakken. Dus ben je verplicht buiten de keurings en foto's ook nog eens een DNA test af te leggen.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:02

En voor de mensen die suggereren dat ze de hengst van de buurman gaan nemen (wat trouwens bij de wet verboden is): we hebben het hier over fokken, niet over vermeerderen.

even tussen door. Wie zegt dat dit bij de wet verboden is?je mag zelf weten met wie en waar en wanneer en hoe je dekt.Als het maar niet met de BUURMAN is maar met zijn paard Haha!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:05

dus ik mag niet meer naar mijn buurman, maar wel naar zijn paard? Auwie..... Bloos

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:04

Meredith, even offtopic: bepaalde rassen zijn juist ontstaan door experimenten van bepaalde mensen die buiten stamboeken om zijn gaan fokken. De eguidenberger bijvoorbeeld. (schrijf ik het goed?).
En hoe kan het dat er nog zoveel paarden zonder afstamming geboren worden? En wat gebeurt er bij Friezen die geboren worden met witte haartjes? Die gaan opeens als Onbekend X Onbekend door het leven.
Tja, en mijn paard is inderdaad drachtig van de hengst van de buurman. Ik heb dit absoluut niet gewild, maar toen ik vermoedens kreeg was het te laat. Het wordt dus een B-registerveulen. Wie zegt mij dat dit veulen geen goed veulen kan zijn? Mijn paard is niet geprokt, heb haar bij aanschaf niet laten keuren, dat heeft niet veel nut bij een jaarling. Maar ik weet nu door het geintje met de hengst wel dat ze op de foto's goed is, had alleen geen zin om nog meer kosten te maken (ik vond 650 euro aan veeartskosten wel genoeg en straks komen de kosten van het veulen er ook nog bij, als alles dan maar goedgaat). Denk dat heel wat fokkers die zelf opfokken niet laten keuren.