Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
potverdikkie schreef:ZO ver heb ik begrepen gaan ze dat inderdaad doen, daar de merries een zeer grote invloed schijnen te hebben op het hele OC verhaal. Om OC uit te kunnen bannen willen ze dus de merries eerst verplicht laten prokken. (geloof ik)
Pipo schreef:potverdikkie schreef:ZO ver heb ik begrepen gaan ze dat inderdaad doen, daar de merries een zeer grote invloed schijnen te hebben op het hele OC verhaal. Om OC uit te kunnen bannen willen ze dus de merries eerst verplicht laten prokken. (geloof ik)
En wie gaat dat betalen?
hilden1971 schreef:Het idee is goed alleen geheel onhaalbaar. Wanneer je dit verplicht invoert kiezen de kopers denk ik bewuster voor een ander stamboek gezien de aankomende prijsstijgingen van paarden. Veel mensen willen een paard, van welke financiele klasse dan ook. De meesten kopen een paard voor de sport/recreatie en wanneer de merrie ouder wordt om er één of meerdere veulens mee te fokken. Wanneer je een paard rond de 4500 euro neemt, mooi beestje, en je hebt de keuze tussen kwpn papier of een oldenburger papier wat ook erkend is en je hebt meteen al een prijsverschil van zeg eens 650 euro sta je als verkoper van kwpn paarden al snel achter de lijn. Iedereen let toch op de centjes en vor 650 eurie koop je leuke dingen voor het nieuwe paard.
Hoe zit het dan met erkende stamboeken? Wanneer ik een merrie koop. Hannoveraans gefokt, kwpn erkend, beestje haal ik naar Nederland. Stuur het papier op naar het KWPN en vraag een KWPN papier en paspoort aan. Op het Hannoveraans stamboekpapier staat elite merrie blablabla enz. KWPN neemt dit zo over omdat het erkend is, sta je toch je eigen fokkers te besodemieteren want die moeten dan Prokken en via een omweg heb je een in het KWPN stamboek ingeschreven merrie met elite predikaat zonder een Prokkie. Nee geen waterdicht plan, jammer voor Knaap maar deze vlieger gaat niet op.
Katja schreef:Ik heb altijd gefokt met paarden die 100% goed zijn op de foto en de kosten tussen keuren en prokken verschillen nou niet dusdanig dat ik het daarvoor zou laten.
Verbaas me nog altijd dat mensen zomaar een merrie laten dekken zonder te weten wat daar binnenin zit.
Katja schreef:Ik heb altijd gefokt met paarden die 100% goed zijn op de foto en de kosten tussen keuren en prokken verschillen nou niet dusdanig dat ik het daarvoor zou laten.
Verbaas me nog altijd dat mensen zomaar een merrie laten dekken zonder te weten wat daar binnenin zit.