Wereldkampioen minipaard Redis Westernboy afgekeurd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Wereldkampioen minipaard Redis Westernboy afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 15:15

http://www.bokt.nl
Nieuwsredactie

Wereldkampioen bij de minipaarden, SHM Redis Westernboy, is afgekeurd tijdens de hengstenkeuring van het Belgisch Stamboek voor het Minipaard. De hengst werd daar afgelopen zondag aangeboden, maar wegens veterinaire redenen afgekeurd.

Redis Westernboy werd begin Oktober tot wereldkampioen uitgeroepen tijdens de World Shows voor Miniatuurpaarden in Dallas, Amerika. De hengst was toen de eerste niet-Amerikaanse wereldkampioen, en het eerste paardje dat vanuit Europa is overgevlogen voor deelname aan de World Shows.

Verwant artikel:

[VN] Boekelse minihengst wereldkampioen

Libiris

Re: Wereldkampioen minipaard Redis Westernboy afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:25

dus zo ben je nog wereldkampioen en dan ben je 2 maanden later opeens afgekeurd....Echt zielig....zal een flinke teleurstelling zijn...

Jammer is echt een heeeeel mooi beestje....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:35

Erg jammer, ben benieuwd wat de reden was en of er nog wat aan te doen is .

Maar gezondheid gaat voor schoonheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:35

Is er nog bij gezegd waarom hij precies is afgekeurd?

Ik denk dat er, ondanks dat hij voor het Belgische Stamboek is afgekeurd, genoeg dekkingen blijven komen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:40

Dan vraag ik mij toch echt af wat er mis is. Iets dat in Amerika nog niet zo was? Of hebben ze er daar niet naar gekeken?
Dus wie weet wat er aan de hand is met dit mooie paardje?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 15:47

In ieder geval om veterinaire reden, maar dat kunnen er natuurlijk zoveel zijn.
Misschien dat dit bekend is bij de minipaardenliefhebbers Lachen

clau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:53

Wat is de bron van dit nieuwsbericht??

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 15:54

NaSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:56

Wel apart dat hij in Amerika kampioen wordt en in België afgekeurd wordt. Het zal wel een reden hebben. Ik vind het een heel mooi paardje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:24

zo raar is dat niet. Om een paardje te showen (waarmee hij kampioen is geworden) hoef je niet langs de VET, iedereen kan zijn of haar AMHA paardje showen. Voor een keuring werkt dat echter anders... Dan moeten ze vet ggk worden.
Ben ook benieuwd waar hij op afgekeurd is.
Ondanks dat hij afgekeurd is zal de hengst in kwestie ongetwijfeld voorgesteld worden op een eventuele nakeuring (afhankelijk dus waarom afgekeurd) en er zal ook zeker mee gedekt worden.
Nakomelingen daarvan kunnen naar mijn weten (uit AMHA merrie) gewoon bij het AMHA ingeschreven worden

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:38

ja gruwlijk toch ,STEL dat ie losse knieen of een over/onderbeet heef,dat fokt ie geheid door.
Daar wil je toch niet mee dekken of ben ik gek?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 20:02

De hengst had maar 1 bal Lachen

Dus geen losse knieen of onderbeet oid.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:04

Het paardje is nog jong, hij heeft maar 1 bal, maar naarmate met het ouder worden kan zijn andere bal nog indalen. Anders blijft hij een klophengst. In Amerika kijken ze deze dingen niet na, wat ik eigenlijk toch een nadeel vind. Ze keuren er meestal alleen op type, hier in Europa zijn ze tenminste strenger wat voordeliger is voor het ras, in de toekomst.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:06

Maar hij is pas 2(en een half, ga ik van uit) dus die tweede bal kan nog te voorschijn komen. Als hij er maar 1 had had ik hem (nog) niet voor gesteld op de keuring.
Dus niet meteen een rede om hem te laten staan, maar wel eerst even aan kijken voordat je er wat mee ga dekken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:21

vanneke: In amerika was ook geen keuring maar een show, dus dan hoeft daar niet naar gekeken te worden. Shows van het MHCE/ICAHM wordt daar ook niet naar gekeken

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:28

stef schreef:
zo raar is dat niet. Om een paardje te showen (waarmee hij kampioen is geworden) hoef je niet langs de VET, iedereen kan zijn of haar AMHA paardje showen. Voor een keuring werkt dat echter anders... Dan moeten ze vet ggk worden.
Ben ook benieuwd waar hij op afgekeurd is.
Ondanks dat hij afgekeurd is zal de hengst in kwestie ongetwijfeld voorgesteld worden op een eventuele nakeuring (afhankelijk dus waarom afgekeurd) en er zal ook zeker mee gedekt worden.
Nakomelingen daarvan kunnen naar mijn weten (uit AMHA merrie) gewoon bij het AMHA ingeschreven worden

Een ongezond paard vliegen ze echt niet over hoor! Het paardje heeft in Amerika ik weet niet hoe lang in quarantaine gestaan. (ik ben bij deze fokker op bezoek geweest tijdens een weekend met de studievereniging waarbij we allerlei bedrijven bezochten, het paard is in totaal een jaar van huis geweest waaronder enkele maanden quarantaine.... helaas helaas een paar weekjes te vroeg gegaan om het paardje in werkelijkheid te bewonderen.)

dus misschien voor de show niet veterinair gekeurd, maar voor de vlucht naar nederland zeker wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:30

shiloh, ik zeg ook nergens dat het paardje ongezond is. Een paard met onder/overbeet of losse knieen, of in dit geval een missende bal kan gewoon in quarantaine en gewoon overgevlogen worden.
Zo'n paardje kan ook gewoon geshowed worden

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:37

stef schreef:
vanneke: In amerika was ook geen keuring maar een show, dus dan hoeft daar niet naar gekeken te worden. Shows van het MHCE/ICAHM wordt daar ook niet naar gekeken

Dat klopt het was een show maar zelfs dan nog, bij de Amerikaanse minipaarden kan je elke hengst laten dekken zonder dat ze een veterinaire keuring hebben ondergaan, dacht ik toch?

Ik moet er bijvertellen, ik heb Westernboy gezien, al enkele keren zelfs. En het is wel een mooi paardje.
Knipoog

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:00

Hengsten moeten in amerika als ze volwassen zijn wel een verklaring hebben dat 2 ballen aanwezig waren, áls ze willen showen. Knipoog
Dit paardje was alleen een tweejarige toen, dus nog niet nodig.
Dus hopen dat die 2de bal idd snel indaald. Knipoog

Dekkingen kan hij idd wel voor AMHA doen, maarja je krijgt dan geen afstamming in het europese paspoort aan vaders kant dus voor niet-AMHA dieren is hij dan nu niet interresant.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:17

Meavey schreef:
Dekkingen kan hij idd wel voor AMHA doen, maarja je krijgt dan geen afstamming in het europese paspoort aan vaders kant dus voor niet-AMHA dieren is hij dan nu niet interresant.

Maar er zijn mensen zat die het alleen met AMHA papieren wel willen doen. Het is net of die papieren het meeste waard zijn, ze zouden juist het omgekeerde moeten denken, als je er goed over nadenkt.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:48

Het nadeel is dan dat je een grote groep geïnterreseerden en potentiele kopers gaat missen, de meeste hebben tenslotte niet alleen AMHA dieren maar willen ze ook kruizen met Europese paardjes.
En zonder afstamming zou ik daar dus geen interesse in hebben. Knipoog

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:52

Meavey schreef:
Het nadeel is dan dat je een grote groep geïnterreseerden en potentiele kopers gaat missen, de meeste hebben tenslotte niet alleen AMHA dieren maar willen ze ook kruizen met Europese paardjes.
En zonder afstamming zou ik daar dus geen interesse in hebben. Knipoog

Same here, maar we gaan off-topic geloof ik. Knipoog

hazelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:33

Als eigenaar en fokker van Westernboy kan ik hierop misschien het beste een antwoord geven.
Allereerst zou het aardiger geweest zijn om eerst te informeren alvorens in het wilde weg een dergelijk bericht de wereld in te helpen. Zoals nu blijkt geeft dit erg veel redenen tot speculeren en ik denk dat daar niemand op zit te wachten.
Westernboy heeft geen onderbeet of losse knieën, maar de veearts die de veterinaire keuring verzorgde kon de tweede bal niet traceren.
Ik was daarover niet in paniek omdat op het moment dat Westernboy naar Amerika vertrok het paard volledig gekeurd is en daarbij ook gecontroleerd is op zijn testikels. Alles was toen in orde.
Deze week ben ik vervolgens naar een dieren kliniek gegaan en daar is Westernboy nogmaals gecheckt en bleek een bal wat omhoog te zitten, maar was duidelijk traceerbaar.
Als argument voor dit ongemak werd opgegeven de flinke veranderingen in omgeving en temperatuur en de verschrikkelijk lange reis ( door omstandigheden heeft hij 30 uur aan een stuk moeten reizen danwel wachten vanwege vertragingen)
Het was erg jammer dat een en ander zo gelopen is. Ik had hem wat meer rust moeten gunnen na deze slopende reis en niet slechts een week na thuis komst weer op de volgende show moeten laten uitkomen. Een Wereld Kampioen verdient een respectabelere behandeling.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 08:07

Fijn dat u even opheldering heeft gegeven. Lachen

clau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 08:21

Ik ben het met de eigenaar eens dat er eerst eens geinformeerd moet worden voordat men een dergelijk nieuwsbericht plaatst....ik vroeg ook eerder al naar de bron van het nieuwsbericht.

Nu werd gespeculeerd dat westernboy van allerlei dingen makeerde, en bij sommige mensen blijft dit toch hangen, terwijl het een supergezond paardje is, dat alleen zijn ene bal even niet liet zien..Met alle respect voor iedereen, maar ik vind dat we er trots op moeten zijn dat een nederlands fokprodukt zo een goede resultaten haalt in het buitenland, en zeker het land van oorsprong betreft de AMHA paardjes..

Groetjes Claudia
( Minipaarden liefhebber)