http://www.bndestem.nl/sportbrabant/230 ... tpaard.ece
bndestem.nl
Het verloop van de strijd maakte dat Wil Schellekens in Hulten niet eens een echte routinier nodig had om de Z-ZZ-finale springen naar zijn hand te kunnen zetten. Een paard in opleiding volstond. Dat was de grote merrie Stapp's Sharmeta (1.74 meter).
In de pittige barrage had Schellekens eerst zijn verkenningsrondje met Shinelli E. Meteen daarna bracht Leon Kuypers het spel op de wagen met de snelste rit. Een foutje op oxer 3A wierp hem met de schimmel Cumban-Chero Z terug naar de derde stek. "Toch hadden we de goede afstand. Een schijtfout noemen ze zoiets."
En toen zat Anoek van der Pluym weer eerste rang. Met grote wappers, mooi in het ritme, leek ze na winst met Argus in de M-barrage met Silvy op een nieuwe zege af te stevenen. Ze strandde echter op het laatste obstakel.
Vervolgens rook Nick van der Graaf (16) een fantastische kans. De Rucphenaar deed precies wat hij moest doen met zijn Ojé. De nul vasthouden zonder doldrieste toeren uit te halen. De tijd bleek achteraf te royaal om de eerste Z-zege in het West-Brabantse binnen te halen. Van der Graaf werd met drie tellen verschil geklopt door Schellekens. Die zag ook Dominique Greeve (ZZ) nog afvallen voor de zege vanwege een foutje met Broere Pacific.
"Kort en vlug door de wending hoort ook bij de opleiding", legde Schellekens uit. "Als je het maar op een nette manier doet. En Sharmeta heeft natuurlijk een grote galop."
De international zit met jonge paarden in de opbouwfase. "Daarmee moet ik nu thuis de kost verdienen. Internationaal rijden we weer als ik ook echt iets te zoeken heb in het buitenland. Als ik een opvolger voor Aerobic heb. Dat kan deze Sharmeta worden. Echt een toekomstpaard. Een echte meewerker. Ook heel veel bloed voor zo'n groot paard. Je hoeft bijna niks te doen. Alleen maar stilzitten. Ze vecht vaak té gedreven mee."