Amerika, doe wat juist is en stop de paardenslacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Amerika, doe wat juist is en stop de paardenslacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 00:09

http://www.horsetalk.co.nz/news/2007/12/077.shtml
horsetalk.co.nz

Amerika kan het zich veroorloven om te doen wat juist is. Echter, Amerika kiest ervoor om een onethische industrie te promoten die de dood van onze paarden uitbuit.

Om hun heersende marktpositie te behouden, gebruiken de Amerikaanse industries agressieve en gevoelloze slachtmethodes. Paardenminnende Amerikanen veroordelen andere culturen om paardenvlees te eten, maar zijn tolerant tegenover de onmenselijke slachting in de VS. Waarom? Er moet iets mis zijn met de manier waarom Amerika hun vlees verwerkt. Waarom hebben Amerikanen alleen een voorkeur voor bepaalde dieren? Als natie kiest de VS ervoor om de onmenselijke behandeling van boerderijdieren in stand te houden door vlees van de vleesindustrie af te nemen zonder vragen te stellen. Het is Amerika’s skelet in de kast.

Kleine familieboerderijen worden vervangen door grote fabrieksmatige boerderijen. Met de tijd zijn de verwerkingstechnieken in de vleesindustrie gevoellozer, oneerbaar en immoreel geworden, allemaal in de naam van de concurrentie en de wil van de consument. Vleesindustrie medewerkers verwerken de mishandeling van de dieren door net te doen alsof het dier geen pijn en lijdensweg kent.

Paarden hebben het label dat het veedieren zijn, maar in werkelijkheid zijn ze huisdieren. Huisdieren zijn vermenselijkt en verwend met merkvoedsel, speelgoed, sierraden en veel aandacht. Amerikanen behandelen huisdieren als goede vrienden en veedieren als werkslaven. Veedieren zouden zogezegd niet dezelfde vermogens hebben als huisdieren om pijn te voelen. Zij krijgen geen sympathie.

Het is niet verkeerd om vlees te eten. Proteïnen zijn goed voor onze gezondheid. Als dieren niet gedomesticeerd waren voor agricultuur en consumptie, dan zou onze natie niet zo gegroeid zijn als nu. Boerderijdieren tonen hun nut aan in de agriculturele productie en voldoen onze voedingsbenodigdheden.

Maar het is verkeerd om hen misbruiken die pijn kunnen voelen. Toch worden paarden niet gerespecteerd als zij eenmaal dood zijn of gaan in de VS. Zij zijn een last voor veel paardeneigenaren. De kosten om een paard op een waarde manier te verwerken liggen tussen de $200 en $250. De meeste paardeneigenaren betalen dit liever niet en kiezen eerder voor alternatieve verwerkingsmethodes. De verwaarloosde en ziekte paarden worden meestal verkocht op veilingen, waarbij zij in de handen komen van voorstanders van de brutere paardenslacht. Winst is dan belangrijker dan menselijk handelen. Paardenmishandeling naar en bij het slachthuis is onacceptabel, maar wordt vaak vergeten. Paarden zijn dusdanig verzwakt dat zij niet meer kunnen staan. Ze staan op een gepakt in de trailer, zonder de mogelijkheid om te kunnen bewegen en eten. Ze krijgen wonden, gebroken botten en zweren die niet kunnen genezen. Het kost de paardenhandelaren enkel meer geld om de wonden te behandelen en voer en water te geven, daarom worden ze behandeld alsof ze al dood zijn.

Daarom is het verkeerd om de Amerikaanse paarden te laten slachten. Niet omdat je geen vlees mag eten, maar omdat het onethisch is en slechte gedrag voortbrengt. Paardenvlees wordt niet gegeten in dit land. Varkens, kippen, koeien en vis hebben de voorkeur en zijn de traditionele proteïnen verschaffers.

De Amerikaanse paardenslachthuizen exporten hun paardenvlees naar Kazakstan en Frankrijk. De immorele en onnodige methodes en gedrag zijn in tegen alles waar Amerika voor staat. Met onze normen en waarden wordt de spot gedreven door hen die in de vleesindustrie werken wanneer zij de paarden zo verwaarlozen, mishandelen en traumatiseren.

Er is economische voordeel wanneer het vlees wordt geëxporteerd, maar weegt dit voordeel op tegen de sociale kosten. Hoe kunnen we zulk slecht gedrag blijven accepteren omdat het geld oplevert? Het is bloedgeld. Amerikanen doen alsof hun neus bloedt omdat het slachten van paarden banen creëert en omdat een makkelijke en goedkope manier is om van een eens geliefd paard af te komen. Als deze slechte ethiek wordt getolereerd, zullen andere industrieën snel volgen met het verborgen dierenleed. Een gevolg van de oneerlijke behandeling zal zijn dat deze industrieën hun eigen alternatieve methodes verzinnen. De kwaliteit van deze industriële service, productie methodes en personeelsbeleid zal verminderen om kosten om laag te krijgen, zodat de winstmarge groter wordt waardoor zij kunnen concurreren met de onethische bedrijven.

Er is bewijs dat de eens veelvuldig voorkomende mustangs die vrij rondliepen in Amerika worden geadopteerd door de slachtindustrie. Deze wilde paarden worden uitgebuit en niemand die dit tegenhoudt. Deze wilde paarden zullen snel geen onderdeel meer zijn van het Amerikaanse landschap.

De VS zijn gezegend en vervloekt met overvloed. Hebzucht zorgt ervoor dat we meer willen en goedkoper. Het uitbuiten van anderen zorgt ervoor dat we dat krijgen. Amerikaanse bedrijven domineren de wereldmarkt met concurrerende prijzen en producten. Om leider op de wereldmarkt te blijven moeten bedrijven efficiënt en met massaproductie werken. De Amerikaanse burgers denken dat paarden slachten moreel verkeerd is door de manier waarop de dieren worden behandeld. Echter, alle slachtdieren worden op deze manier behandeld. Het is walgelijk. We verliezen onze focus van wat correct en verkeerd is en verliezen ons in een relativering om dit gedrag goed te praten.

We zullen een stap terug moeten doen en onze mogelijkheden evalueren. De huidige methodes zijn onethisch niet enkel tegenover de paarden, maar ook tegenover diegene die er direct en indirect mee te maken hebben. Het is makkelijk om te vergeten dat onze bronnen niet oneindig zijn. Met overvloed en rijkdom komt de mogelijkheid om de natuurlijke bronnen achteloos te gebruiken.

De VS moet haar verantwoording nemen wat betreft het uitbuiten en behandelen van paarden.

Dit artikel, van Erica Nichols (Virginua’s Randolph-Macon College), is speciaal voor de Amerikanen die de paardenslacht niet serieus nemen. “De typische Amerikaan vraagt niet waarom hun vleesproducten zo goedkoop en in overvloed aanwezig zijn. Het antwoord is efficiëntie. De onmenselijke methode slachtdieren wordt getolereerd. Maar niet voor het paard, het paard is voor de Amerikaan een huisdier. Het paard heeft wel gevoel en is van waarde. De behandeling van paarden bij de slacht is een opening naar de groeiende onverantwoordelijkheid en het immorele gedrag van Amerika. Amerika moet de behandeling, uitbuiting, mishandeling en verwaarlozing van andere slachtdieren onder de loep nemen. Ik schrijf hierover omdat dit onderwerp gevoelig ligt bij het publiek. De onwetendheid is de groot. Zolang de mishandeling niet aan het licht komt, zal het niet stoppen. Amerikanen moeten doen wat juist is. Vrijheid en gelijkwaardigheid zijn er niet voor de veedieren die uitgebuit worden. Dit is verkeerd en zij hebben een stem nodig in dit vrije land. Niet dat vlees eten verkeerd is, maar Amerika moet verantwoording tonen tegenover de onethische behandeling van dieren.”

Verwant artikel: [VN] Dierenartsen in US verbaast over misverstanden slachterij
[VN] Zelfs de beste paarden eindigen soms bij de slacht

wjerbo_en_ik

Re: Amerika, doe wat juist is en stop de paardenslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:28

wow wat een stuk, ik ben het er geheel mee Eens! Ik ben zowiezo tegen de slacht in Italie, Spanje en Amerika (en nog wel meer landen hoor). gewoonweg omdat er zo respectloos met de paarden wordt omgegaan.

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:32

Dan mogen de Amerikanen ook eens gaan nadenken wat ze gaan doen met alle amerikaanse paarden die nu duizende kilometers in erbarmelijke toestanden naar Mexico vervoert worden om daar op barbaarse wijze te worden afgeslacht (afgemaakt is nog een te mooi woord). Daar mag hun neus wel bloeden ? Amerika verplaatst het probleem. Er mag dan wel niet meer in hun land geslacht worden, er blijven tienduizenden amerikaanse paarden vervoerd worden naar het buitenland, om dan maar dààr geslacht te worden. Hypocriet. Er bestaat een hele grote slachtpaardenbusiness in Amerika, die nu gewoon al die paarden naar het buitenland vervoeren. Ofwel verbied je het vervoer van slachtpaardenpaarden over de grens (maar dat wil men niet want dan zit men met een immens paardenoverschot waar men niet vanaf kan en een hele industrie die instort) ofwel richt je zo diervriendelijk mogelijke slachterijen op.

Amerika koos voor geen van beide. Voor het amerikaanse publiek lijkt het nu of het probleem is opgelost. In mijn ogen is het enkel maar verslechterd voor die paarden die sowiso voor de slacht bestemd waren.

De "feedlots" blijven bestaan, zowat dagelijks lees je op de Amerikaanse paardenfora noodoproepen van mensen die weet hebben van tientallen paarden die opgekocht werden door slagers, en die paarden alsnog willen redden, voor ze de laatste dagen van hun al erbarmelijke leven ook nog eens de lijdensweg moeten ondergaan van duizenden kilomters transport naar Mexico.

Het probleem zit 'm dus niet enkel in die slagerijen, maar ook in het massale overaanbod aan paarden. Een oplossing op lange termijn ? Mensen zouden minder paarden moeten gaan fokken, zodat er ook geen overaanbod meer is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:39

wat is er toch zo moeilijk aan het doden van een paard of om het even welk ander dier, door een pin?
zodat het zeker weten in 1 klap weg is?
het is me nog steeds een raadsel wat er in Italië precies gebeurd, maar van Amerika heb ik wel filmpjes gezien, lukraak schieten en de paarden verdoofd of niet verwerken, vreselijk! Boos!
écht vreselijk Boos!
maar hoe bestaat het dat zoiets gehandhaafd blijft??

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 02:28

Hoe oud is dit artikel? Momenteel zijn er in de VS geen paardenslachthuizen meer .... wat natuurlijk niet wil zeggen dat paarden illegaal op transport naar slachterijen in Canada & Mexico gaan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 08:37

Als je denkt dat ze daar respectool met paaden om gaan kunnen wij dat hier ook met koeie en varkens. De meeste mensen weten nieteens wat ze eten als het om vlees gaat. De messete varkens koeien kippen (en ook paarden die speciaal voor de slacht zijn) worden mishandeld.

Ik vind het ook zoeiets ergens in de tekst staad dat geliefde paarden op een brute manier worden gesclacht. Als mij paard geslacht zou worden zou ik het er voor over hebben om die 200 a 250 dollar te betalen. Anders wat het nooit een geliefd paard. Wat ze weten wat er gebeurd als ze voor de andere goedkopere weg kiezen.

Ik vind het dus hun eigen schuld en ik denk eerlijkgezecht dat we eerst naar onszelf moet kijken voordat we naar andere gaan wijzen.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:19

Het is illegaal om paarden vlees in amerika te eten, er mag niet meer worden geslacht, maar paarden worden wel op transport naar mexico gezet. De industrie is zich inmiddels wel bewust dat zij zelf verantwoording moeten nemen van het overschot aan "unwanted horses", en er zijn vele adoptie programma's ect. opgezet in korte tijd. Al met al geen slechte ontwikkelingen en ik zou zeggen, geef ze wat meer tijd, dan komen ze wel met economisch haalbare oplossingen.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:43

Arme paarden, wat erg Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen
Hier moet wat aan gedaan worden!!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:27

Marigold schreef:
wat is er toch zo moeilijk aan het doden van een paard of om het even welk ander dier, door een pin?
het is me nog steeds een raadsel wat er in Italië precies gebeurd, maar van Amerika heb ik wel filmpjes gezien, lukraak schieten en de paarden verdoofd of niet verwerken, vreselijk! Boos!
écht vreselijk Boos!

Ja...dat begrijp ik ook niet.
Maar wat ik nog minder begrijp is dat de mensen die hier tegen op staan, over het algmeen het steeds alleen maar over de paarden hebben. Ik vind het voor kippen, koeien en varkens evenzo verschrikkelijk als er geen correcte transporten en slachtmethodes worden toegpast. Waarom toch dat onderscheid?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:50

polly2 schreef:
Marigold schreef:
écht vreselijk Boos!

Maar wat ik nog minder begrijp is dat de mensen die hier tegen op staan, over het algmeen het steeds alleen maar over de paarden hebben. Ik vind het voor kippen, koeien en varkens evenzo verschrikkelijk als er geen correcte transporten en slachtmethodes worden toegpast. Waarom toch dat onderscheid?

Ik begrijp het onderscheid ook absoluut niet!
Een dier is een dier en ze voelen allemaal evenveel pijn.
Omdat het een huisdier is is het zieliger? Wat een bullsh.it!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:59

ik zeg toch ook:

Marigold schreef:

dus ik heb het niet alleen over paarden.
maar in het artikel gaat het over paarden, en dit is een paardenforum, dáárom.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:01

Heb je het tegen mij of niet?

Ik had het namelijk niet tegen jou Clown
Maar gewoon over het algemeen, had je geqouted omdat ik het met je eens ben Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:15

polly2 schreef:
Marigold schreef:
écht vreselijk Boos!

Ik stap iedere avond met een gerust gemoed in mijn bed, geen stukje vlees komt over mijn lippen... Te meer omdat ik me heb verdiept in de ellende, die er ook in Nederland, mee samen hangt.
Toch is dat niet voldoende... Er is veel meer strijd en bewustwording nodig om mensen op het rechte pad te krijgen.
Een eindeloze strijd lijkt het wel. Maar het begint bij jezelf, en het spreid zich hopelijk uit als een olievlek!
http://www.wakkerdier.nl/ Lees en informeer jezelf!
Vlees eten heeft ooit gezorgd voor een stoot in de evolutie, we waren niet wie we zijn wanneer we dat toen niet hadden ontdekt. Maar dat is inmiddels achterhaald. Het is onnodig, ongezond en ouderwets wanneer je avond na avond supermarktvlees ik je mik zit te douwen!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:08

Sigrid72 schreef:
Dan mogen de Amerikanen ook eens gaan nadenken wat ze gaan doen met alle amerikaanse paarden die nu duizende kilometers in erbarmelijke toestanden naar Mexico vervoert worden om daar op barbaarse wijze te worden afgeslacht (afgemaakt is nog een te mooi woord). Daar mag hun neus wel bloeden ? Amerika verplaatst het probleem. Er mag dan wel niet meer in hun land geslacht worden, er blijven tienduizenden amerikaanse paarden vervoerd worden naar het buitenland, om dan maar dààr geslacht te worden. Hypocriet. Er bestaat een hele grote slachtpaardenbusiness in Amerika, die nu gewoon al die paarden naar het buitenland vervoeren. Ofwel verbied je het vervoer van slachtpaardenpaarden over de grens (maar dat wil men niet want dan zit men met een immens paardenoverschot waar men niet vanaf kan en een hele industrie die instort) ofwel richt je zo diervriendelijk mogelijke slachterijen op.

Amerika koos voor geen van beide. Voor het amerikaanse publiek lijkt het nu of het probleem is opgelost. In mijn ogen is het enkel maar verslechterd voor die paarden die sowiso voor de slacht bestemd waren.

De "feedlots" blijven bestaan, zowat dagelijks lees je op de Amerikaanse paardenfora noodoproepen van mensen die weet hebben van tientallen paarden die opgekocht werden door slagers, en die paarden alsnog willen redden, voor ze de laatste dagen van hun al erbarmelijke leven ook nog eens de lijdensweg moeten ondergaan van duizenden kilomters transport naar Mexico.

Het probleem zit 'm dus niet enkel in die slagerijen, maar ook in het massale overaanbod aan paarden. Een oplossing op lange termijn ? Mensen zouden minder paarden moeten gaan fokken, zodat er ook geen overaanbod meer is.

En wat dacht U van de paarden die uitgezet worden ergens 'in de natuur' omdat de mogelijkheid tot (humaan; en liefst door een mobiele slager die aan huis kan komen slachten) slachten er niet meer is? Paarden die dan op snelwegen terecht komen waardoor ze op een gruwelijke manier kunnen verongelukken waarbij de ellende van de mens nogeens opgeteld mag worden? Ik ben het roerend met je eens.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:03

Ninx schreef:
Maar dat is inmiddels achterhaald. Het is onnodig, ongezond en ouderwets wanneer je avond na avond supermarktvlees ik je mik zit te douwen!

Helemaal mee eens, ik vind het erg voor alle dieren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:15

moniquelucky schreef:
Ninx schreef:
Maar dat is inmiddels achterhaald. Het is onnodig, ongezond en ouderwets wanneer je avond na avond supermarktvlees ik je mik zit te douwen!

Helemaal mee eens, ik vind het erg voor alle dieren.

Dan zijn we nu officieel vriendjes Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:26

Slachten is niets mis mee, mits het op een waardige manier gebeurd...
En dat geldt niet alleen voor mexico, maar ook voor ons eigen land en elk ander land!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:39

griebels schreef:
Slachten is niets mis mee, mits het op een waardige manier gebeurd...
En dat geldt niet alleen voor mexico, maar ook voor ons eigen land en elk ander land!

Daar heb je gelijk in. Maar omdat men zo vreselijk veel (meer dan gezond is en ons lichaam aan kan) vlees consumeert, kan dat bijna niet meer op een diervriendelijke manier geproduceerd worden.
De consument is dus degene die je moet zien te bereiken... als mensen gaan minderen, en bereid zijn een iets redelijker bedrag neer te tellen voor het vlees kan het een stuk beter geregeld worden!!
Ik kan niemand dwingen vegetariër te worden, maar de noodzaak van minderen zal toch eens tot mensen door moeten dringen.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:53

Ninx schreef:
maar de noodzaak van minderen zal toch eens tot mensen door moeten dringen.
Helemaal mee eens!!! En ik snap niet hoe mensen zo wreed kunnen zijn om die paarden zo lang zonder water of wat dan ook (met wonden enz.) te vervoeren dan heb je toch geen gevoel in je donder!!!!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:35

Ik ben zelf een enorme fan van mustangs en vind het abnormaal hoe er mee omgegaan wordt,, ik heb absoluut niks tegen amerika,, maar ze moeten echt meer voor de mustangs opkomen,, ze zijn wel de spirit van het westen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:45

Ik heb wel ABSOLUUT wat tegen Amerika... idioot pipo de clown land. Iedere intelligente Amerikaan schaamt zich momenteel dood voor zijn land.
Maar waar het om dierenrechten, en de behandeling van slachtvee gaat schaam ik me net zo hard om Nederland en zij bewoners.... om te janken.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:20

Ninx schreef:
Maar waar het om dierenrechten, en de behandeling van slachtvee gaat schaam ik me net zo hard om Nederland en zij bewoners.... om te janken.

Helemaal eens, in Spanje is het helemaal erg, maar overal is het walgelijk!!! Huilen Huilen Huilen