Minister ziet dat het goed is bij Hit Actief stal in Deil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Minister ziet dat het goed is bij Hit Actief stal in Deil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 13:14

http://www.gelderlander.nl/rivierenland ... n-Deil.ece
gelderlander.nl

Er stond in Deil al een heel gevolg te wachten. Een kwartier eerder dan de afgesproken tijd, om kwart voor vier, gleed een zwarte auto het erf op van de Hit Actief-stal de Harten Hoeve.

Minister van LNV (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit), Gerda Verburg bracht een bliksembezoek aan deze manege. De reden; onlangs werd op deze manege een zogenaamde Hit Actief-stal in gebruik genomen.

Deze stal is in zijn soort de grootste van Nederland. Pony's en paarden lopen los door elkaar, kunnen 24 uur per dag buiten zijn en worden gevoerd via voederstations. Dit alles was een kolfje naar de hand van de minister, die in haar onlangs verschenen nieuwe Dierenwelzijnsnota ook een aantal speerpunten voor paarden heeft opgenomen.

Ondermeer de in een aantal gevallen gebrekkige huisvestingsvormen, te weinig afleiding en beweging en onevenwichtige rantsoenen.

Christien van Harten deed het openingswoord en Hein van Harten ging voorop in een rondleiding over het bedrijf. "Dit is een enorme investering geweest, de kosten bedroegen per paardplaats in deze stal 4000 euro. Het systeem heeft nog wat kinderziektes, maar als je 's avonds gaat kijken, liggen bijna alle paarden in het zand, een enkeling staat nog hooi te knabbelen. Er heerst een natuurlijke en weldadige rust, je kunt merken dat de paarden hier op hun gemak zijn", aldus Hein van Harten.

Verburg: "Wij mensen bepalen in hoge mate de leefomstandigheden van de dieren. Wij hebben de plicht te voorkomen, dat ze honger of dorst lijden, pijn hebben, ziek worden, bang of gestresst zijn. En we moeten er voor zorgen dat ze zich zoveel mogelijk kunnen gedragen zoals ze van nature willen." Even snel als ze gekomen was, verdween de minister weer. Van Harten: "Wij zijn weken bezig geweest voor dit bezoek, want we wilden wel goed voor de dag komen. Maar het was zo voorbij, ik heb wel het idee dat de minister waardeerde wat ze zag en ik was onder de indruk van haar interesse en kennis."

Verwant artikel:

[VN] Minister van Landbouw bezoekt Hit Actief Harten Hoeve

Judje

Re: Minister ziet dat het goed is bij Hit Actief stal in Deil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:03

Tja, jammer voor de familie dat ze niet lang is geweest, maar zo te horen was ze enthousiast en ik hoop dan ook echt dat haar plannen navolging gaan krijgen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:05

Hopelijk heeft de minister de essentie van de manier van huisvesten in elk geval meegekregen.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:28

Laten we idd hopen dat dit blijft hangen bij mevrouw Verburg!!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:57

Begrijp niet geheel wat de minister daarbij moet. Mag ze ook wel bij mij langs komen ziet ze dat mijn konijnen ook de hele dag los lopen en lekker veel afwisseling hebben. En daar valt ook altijd wel een konijntje uit de boot die zich niet kan aanpassen. Wat moet ze met die informatie. Zaligmakend is die houding helemaal niet het is een manier die voor sommige paarden wel werkt en voor andere niet. Om aan de hand van zo'n bezoek straks invulling te gaan geven aan een welzijnsnota is gewoon belachelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:12

Ik zie Gribaldi en Totilas en United al samen in een stalletje staan Nagelbijten / Gniffelen
of OO Seven, Aachen en Voice Clown

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:59

Tja het is redelijk nieuw, vind het juist wel goed dat de minister dan zelf gaat kijken. Er is de afgelopen jaren steeds meer oog voor het welzijn en daar kunnen we toch niet tegen zijn. Onderzoek van Dierendonck wijst uit dat paarden toch echt wel steun aan elkaar hebben.
Dan hoeft niet te betekenen dat dekhengsten meteen bij elkaar in de wei moeten, maar misschien moet er wel gekeken worden naar een andere manier dan er nu gebruikelijk is.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:01

Urielle schreef:
Ik zie Gribaldi en Totilas en United al samen in een stalletje staan Nagelbijten / Gniffelen

Zijn dat zulke sociaal gestoorde paarden dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:08

Auky schreef:
Urielle schreef:

Zijn dat zulke sociaal gestoorde paarden dan?

Geen idee, ik ben hun groom niet Clown
Maar ik zou iemand al vermoorden die er een bij mijn paard in de stal zou zetten, laat staan als ik een peperdure getalenteerde goedgekeurde dekhengst had. Haha!
Denk zomaar dat die nog ff iets minder vriendelijk tegen elkaar gaan zijn dan mijn geruinde huistuinenkeukenknollie en dat de eigenaren er nog meer belang aan hechten dat ze heel blijven Haha!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 19:09

Ik vraag me toch af hoe ze dat doen wanneer er een stel dominante paarden tussenstaan die de anderen niet bij het voer laten, of wanneer er een paard tussenstaat die schimmel of droes oid overbrengt.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:29

Urielle schreef:
en dat de eigenaren er nog meer belang aan hechten dat ze heel blijven Haha!

Dat vind ik nou zo'n onzin..
Ook ik als eigenaar zonder enige wedstrijdambitie hecht er héél veel belang aan dat mijn paard heel blijft.. vind sportpaard-recreatiepaard daarin echt geen verschil maken. Iedereen heeft toch het beste voor met zijn maatje?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:41

Maar als recreant/hobbyist (dus ook ik als amateurruiter) is het toch net wat minder erg als je een tijd moet stappen met je paard vanwege een dikke kogel oid, dan als topruiter die voor zijn brood afhankelijk is van de prestaties van een paard, plus dat je gemakkelijker terug bent op B/L niveau dan wanneer je paard GP loopt.
En heel eerlijk gezegd: bij blijvende kreupelheid leg ik ook gemakkelijker weer 3000 Euro op tafel voor een nieuwe dan dat ik op zoek zou moeten naar een nieuw talent voor de top (die dan ook weer helemaal opgeleid moet worden en bladiebladiebla).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:02

alsof groepshuisvesting meer blessures oplevert, dat is echt een vooroordeel dat niet waar is!

zie amazone van deze maand

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 20:06

Nogmaals, hoe werkt dat dan wanneer er een stel dominante paarden voor het voersysteem staan, en de rest er niet bij laten?

Of wanneer er een paard tussen blijkt te staan die de rest aansteekt met 1 of ander virus? Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:08

aansteken met een virus... is niet heel anders dan bij traditioneel ophokken hoor

de situatie die jij schetst komt gewoonweg niet voor omdat dominantie paarden er geen baat bij hebben om de weg te blokkeren. Het levert hen geen voer op. Ze weten dat als ze uit de automaat komen er voorlopig voor hen niets meer uitkomt en dat ze aan de wandel moeten om naar de andere automaat te gaan. Een automaat verstrekt nooit twee keer achter elkaar aan hetzelfde paard.

Ga eens kijken in zo'n stal en vraag de beheerder dit soort vragen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 20:12

Ik vraag dit juist omdat een vriendin van mij haar paard op een Hit Actief stal had staan, maar haar paard niet meer bij de automaat durfde te komen omdat er meestal 2 dominante paarden bij stonden die de rest bleven wegjagen Lachen Het dier werd er doodongelukkig van, en stond meestal in een hoekje of bij het hek te hinniken Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:23

zaten daar wel van die slagboompjes áchter de paarden die in de voerbox stonden?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 20:24

Volgens mij wel, maar dat zal ik wel even navragen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:49

Arabesk schreef:
alsof groepshuisvesting meer blessures oplevert, dat is echt een vooroordeel dat niet waar is!

zie amazone van deze maand

Ik heb niet zoveel aan artikels zolang ik bij ons op de paddocks nog regelmatig paarden -die altijd bij elkaar staan trouwens- geblesseerd terug zie komen, soms vanwege een ruzietje maar ook gewoon samen spelen en stoeien Lachen
Reden dat er van mij dus een draadje tussen moet bij mijn eigen paard. Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:55

Bij de ene groep gaat het goed en bij de andere niet dat is zonde hit actief stal al zo. Je kunt dit dus niet als basis nemen voor goede huisvesting. Stress is namelijk ook niet goed voor paarden. Ook al hebben ze beweging. Een geblesseerd paard heeft ook geen baat bij groepshuisvesting. En wanneer je heel hard toe werkt naar een bepaalde wedstrijd toe in het verre buitenland, en daarvoor veel geld investeerd. Ja dan zou ik mijn paardje ook liever niet in groep zetten waarbij het weleens mis zou kunnen gaan.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:05

Arabesk schreef:
de situatie die jij schetst komt gewoonweg niet voor omdat dominantie paarden er geen baat bij hebben om de weg te blokkeren. Het levert hen geen voer op. Ze weten dat als ze uit de automaat komen er voorlopig voor hen niets meer uitkomt en dat ze aan de wandel moeten om naar de andere automaat te gaan. Een automaat verstrekt nooit twee keer achter elkaar aan hetzelfde paard.

De stal waar ik sta, is opgedeeld in meerdere bereiken. Zo hebben we ook een HIT-aktief stal, openstallen met een grotere paddock, paddockboxen en boxen waar de paarden overdag de hele dag naar buiten gaan.
Het systeem van de aktief-stal werkt idd zo zoals Arabesk het hierboven beschreven heeft.
Ook bij ons staan er een aantal dominante paarden in de groep, maar tot-nu-toe heb ik nog niet de indruk gehad dat de rang-lagere dieren hiervan een nadeel ondervinden.
Het risico van blessures is wel wat groter; zo heeft mijn vriendin (en tevens eigenaresse van de stal) haar merrie (leid-merrie) uit de groep gehaald omdat ze vaak mot had met een dominante ruin en daardoor 2 x een flinke beenblessure had Scheve mond .
Het kibbelen ging trouwens nooit om het eten; mijn vriendin had het voersysteem zó ingesteld, dat tussen de voerbeurten van die 2, altijd een paar andere paarden kwamen.
Wbt zieke paarden: daar is het risico ook niet groter dan dat je met je paard in de binnenbak rijdt, of dat je paard samen met een ander buiten staat Knipoog . Ik denk zelfs dat het risico op ziektes kleiner is. Ze staan immers heel veel buiten en ziektekiemen hebben dat ook niet echt kans om zich in een box te "nestelen".

*Urielle, mijn ene merrie + mijn ruin, staan samen met de merrie die uit de aktif-stal gekomen is Knipoog + nog een ruin van mijn vriendin. Dit groepje van 4 heeft elkaar gezocht en gevonden.
Moet er wel bij zeggen dat de merrie van mijn vriendin en mijn ruin, met een tussenpoze van 2 jr., al 7 jr. samen stonden. Toen ik mijn merrie 4,5 jr. geleden kocht, hebben we die er ook bijgezet en dit is altijd perfekt gegaan Lachen .
Mijn andere merrie (dochter van de ene Clown ) staat samen met een andere ruin van mijn vriendin. De ruin kwam uit het Landesleistungsgestüt Ansbach en het arme dier was het nooit gewend om samen met een ander paard te staan Verdrietig . Nu was hij altijd nogal gecharmeerd van mijn jongste merrie en omdat die altijd door mijn ruin verjaagd en gebeten werd, hebben we die 2 samen op de paddock gezet en ze zijn allebei diep gelukkig Lachen .

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:14

Ben bij een hit actief stal in duitsland geweest. Daar was een paard die bleef zolang in de voerstand staan en aan de voerbak rammelen tot ie weer aan de beurt kwam. Het werkt volgens mij niet altijd. Een paard wat een zeer been heeft bijvoorbeeld en niet of gedoseerd mag lopen staat dat juist in zo'n aktief stal niet prettig. Hij moet op tijd weg kunnen komen voor de andere paarden. Zodra een van mijn paarden een beetje ziek is beginnen hier gelijk weer de gevechten om de rangorde.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:39

Als er 1 hier in de buurt was zo ik het serieus overwegen.
Ik zou alleen wel een stal achter de hand willen hebben na mijn peesblessure ervaringen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:49

Dinopino schreef:
Ben bij een hit actief stal in duitsland geweest. Daar was een paard die bleef zolang in de voerstand staan en aan de voerbak rammelen tot ie weer aan de beurt kwam. Het werkt volgens mij niet altijd. Een paard wat een zeer been heeft bijvoorbeeld en niet of gedoseerd mag lopen staat dat juist in zo'n aktief stal niet prettig. Hij moet op tijd weg kunnen komen voor de andere paarden. Zodra een van mijn paarden een beetje ziek is beginnen hier gelijk weer de gevechten om de rangorde.

Mijn vriendin heeft een box direkt naast de grote lig-hal gereserveerd voor zieke/zwakke/misselijke paarden + ze heeft de mogelijkheid om in het liggedeelte nog een deel af te zetten, zodat het paard wat extra zorg nodig heeft, apart staat, maar toch bij de rest van de groep.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:23

Dat is wel luxe. Dat doe ik thuis ook. En eventueel op de wei een klein stukje afzetten ter grootte van een stal. Het zou best voor sommige paarden een uitkomst zijn. Maar je kan het denk ik niet stellen dat het voor elk paard een uitkomst is.