http://www.horseandhound.co.uk/gallery2 ... itemId=566
horseandhound.co.uk
Een recordbrekend zwaargewicht paard had afgelopen week reuzehulp nodig nadat hij vast kwam te liggen in een diepe greppel.
Maar liefst 3 brandweerauto's en een tractor hadden 3 uur nodig om Shirepaard "Jim", die bijna 2 meter hoog is en rond de 1000 kilo weegt, te redden. Hij kwam vast te liggen in een diepe greppel nadat een hek waar hij tegenaan stond te leunen omver viel.
Nadat de eigenaresse, Noreen Daniel uit Engeland, het paard in zijn benarde positie ontdekte, belde zij dierenarts Sharon Alston, die alarm sloeg bij de alarmdiensten. Zij werden geassisteerd door tractorchauffeur John Patterson, die toevallig vlakbij aan het werk was.
Het 22 jaar oude paard Jim was al met pensioen nadat hij zijn hele leven wagens had getrokken voor een bierbrouwerij in Londen, en voor optredens in agriculturale shows. Hij heeft ook een plaatsje in het Guinness Book of Records weten te behalen alszijnde 1 van de 24 paarden van zijn grootte die een bierwagen hebben getrokken.
De opgeluchte eigenaresse vertelde: "Ik heb hem al 11 jaar in bezit. Toen ik hem in de greppel zag liggen leek het alsof hij een hartaanval had gekregen.
Hij probeerde zelf uit de greppel te komen, maar daardoor duwde hij zichzelf juist dieper de greppel in. Het was vreselijk om te zien. Hij landde op zijn hoofd, en iedereen dacht dat hij zijn nek had gebroken.
Daniel, de dierenarts en 2 boerderijknechten slaagden erin om het paard in een positie te krijgen zodat zijn enorme gewicht geen druk meer op zijn nek zou uitoefenen. Daarna werd hij gesedeerd omdat het nog even wachten was op de brandweer.
"Het was een zenuwslopende ervaring," vertelde dierenarts Sharon Alston. We hebben brute kracht gebruikt om zijn hoofd onder zijn lichaam vandaan te krijgen."
Jim is vast komen te liggen rond 11:30, en liep 5 uur later weer rustig rond. "Hij ziet er weer goed uit. Het is een wonder!", sprak zijn eigenaresse een week later. "Ik ben de brandweer, de dierenarts en de helpende boerderij zo dankbaar voor al hun hulp!"
Klik hier voor foto's van de reddingsoperatie.
Je kunt op de foto's klikken voor een grote versie.