Grote stap voorwaarts in Droes onderzoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Grote stap voorwaarts in Droes onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 14:06

http://www.horseandhound.co.uk/news/397/166089.html
horseandhound.co.uk

Wetenschappers van het instituut Animal Health Trust, gaan een nieuwe bloedtest voor droes lanceren. De test moet begin volgend jaar in gebruik zijn genomen.

De test laat zien of een paard de bacterie Streptococcus Equi bij zich draagt. Deze baterie veroorzaakt droes. Hierdoor zal een veearts al een paard met deze bacterie kunnen identificeren, voordat er daadwerkelijk droes uitbreekt. Ook dragers kunnen worden geidentificeerd.

Andrew Waller, hoofd van de afdeling bacteriologie op het AHT, hoopt dat de test al in gebruik wordt genomen voordat het dekseizoen begint.

"Het zou echt een ideale test voor het screenen van paarden zijn, maar we moeten eerst nog een aantal validatie-tests doen. Maar het zal zo snel mogelijk beschikbaar zijn".

Het AHT is ook de DNA test aan het verbeteren, zodat het vier maal gevoeliger is dan de test die op dit moment in gebruik is. "Wanneer deze DNA test in gebruik wordt genomen, dan zal het de meest gevoelige test op de markt zijn, en kunnen wij binnen 24 uur al een uitslag geven. Op dit moment duurt het meestal 48 tot 72 uur."

lindake

Re: Grote stap voorwaarts in Droes onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:16

Dat is al een hele vooruitgang Lachen.
Droes is verschrikkelijk Boos!. Ooit eens een stal vol met droespaarden geweten. 1 paard is er aan overleden. De rest is genezen.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:23

Heel fijn Lachen Wij hebben ook droes gehad op de manege. Echt vreselijk!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:40

Mijn paard heeft droes gehad vorig jaar. Het is wel eventjes naar en ontzettend vies (vooral als je de wond moet doorspoelen Misselijk ), maar het ging snel over vond ik.

Het duurde alles bijelkaar maar twee weken. Mijn paard stond al die tijd wel 24.7 buiten en met zijn kop naar beneden (gras eten), daardoor stroomde de wond eigenlijk vanzelf leeg.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:04

Nou hij had er van mij twee maand terug al wel mogen zijn haha, heb op dit moment de paarden ziek staan met droes. Welgeteld 1 van de 9 die niet ziek is geworden Boos! Wat een bende zeg!! En je kunt er gewoon ook nog eens niks tegen doen :s Nou ja, de paardjes gaan gelukkig de goeie kant weer op Lachen

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:59

Gelukkig!!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:57

Mijne had het in september. Verschrikkelijk, dacht dat ze dood ging.

Maar begrijp het nut nog niet helemaal: dan test je erop en dan? Dan kan je dat paard in quarantaine houden? en wat is het verschil tussen

Cayenne schreef:
...De test laat zien of een paard de bacterie Streptococcus Equi bij zich draagt. Deze baterie veroorzaakt droes. Hierdoor zal een veearts al een paard met deze bacterie kunnen identificeren, voordat er daadwerkelijk droes uitbreekt. Ook dragers kunnen worden geidentificeerd.

"bij zich dragen" en "drager zijn": bij de ene variant draagt ie het alleen op een bepaald moment en bij de andere variant permanent? En als je paard dat dan is? Dan mag je hem nooit meer bij andere paarden in de buurt brengen of moet je hem dan zelfs maar afmaken ofzo? En zo'n test zullen ze doen op grote concoursen denk ik, of zoiets? Maar op kleine pensionstallen of manege's gaan ze die test denk ik niet doen? Zou mooi zijn, maar ik vrees het. Bij mijn paard denk ik namelijk dat ze het opgelopen heeft van een nieuw pensionpaard. Maar aan de andere kant: als jou paard dat dan heeft, kan je nergens meer terecht?

Kortom: vragen, vragen, vragen....