Commotie rond jong paard als prijs tijdens wedstrijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Commotie rond jong paard als prijs tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 21:59

http://www.horseandhound.co.uk/news/397/165182.html
horseandhound.co.uk

Het Somerset paardensportcentrum in Engeland geeft een 2 jaar oud spring en dressuurtalent weg als prijs tijdens hun Oudejaarsavond-wedstrijd. Het dier zou een grove 12,000 pond waard zijn.

Om mee te doen aan de wedstrijd, moeten de deelnemers 25 pond betalen voor een ticket, en een paar paardgerelateerde vragen beantwoorden.

Maar er zijn een flink aantal mensen tegen deze actie, omdat zij vrezen dat het paard in verkeerde handen zal vallen.

Volgens 1 van de organisatoren, Nick Davis, is er echter niet meer gevaar, dan tijdens een normale veiling. "Dit is een perfecte gelegenheid om eens een beetje lol te maken bij het springen dressuur voor iemand die geen 12,000 pond kan neertellen voor een paard als deze."

De nog onbeleerde merrie is een dochter van de KWPN hengst Lupicor, en werd al eerder op een veiling aangeboden door Hambro Horse Direct (HDD), een bedrijf dat handelt in Duitse en Nederlandse paarden. De merrie werd toen niet verkocht omdat ze een kleine blessure had.

"Je kan nooit van tevoren weten wie het paard zou kopen, of in dit geval winnen. Maar ik denk dat de mensen die hier een kaartje voor kopen, echt wel het beste met haar voor hebben. We zullen er alles aan doen om haar een goed tehuis te geven".

Er worden minimaal 250, en maximaal 400 kaartjes verkocht, om er zeker zijn dat de merrie tenminste 6.250 pond op zal brengen.

orion_

Re: Commotie rond jong paard als prijs tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:05

Niet al te verstandig nee
Volgens mij is het in Nederland zelf verboden om een dier als prijs te winnen, toch?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:08

Ik vind het ook maar niks. Het is wel mooi dat mensen die geen 12.000 pond hebben ook een kans krijgen op zo'n dier, maar er zijn ook genoeg handelaren die graag voor 25,- pond zo'n dier in handen krijgen. Wie weet bij wat voor rare snuiters ze dan terecht komt... Jammer dit...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:12

In Nederland mag het niet nee, ik vind het zelf ook niet zo'n goede zet. Lijkt er mee op dat ze het paard kostte wat het kost willen slijten....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:15

Mag in Nederland misschien niet, maar wordt nog steeds gedaan! Het levende bewijs staat n.l bij mij op stal. De mini die de droes ( inmiddels god zij dank voorbij!!!!) heeft meegenomen is van een meisje die hem heeft gewonnen met het kopen van loten op een soort jaarmarkt.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:22

Ik denk dat het heus wel meevalt. Waarom niet eigenlijk? Als ie niet als prijs gebruikt word kan ie alsnog ik verkeerde handen vallen, ik bedoel dan beter zo. Dit is een wedstrijd met vragen over paarden. Domme handelaren schudden die antwoorden heus niet even zo uit hun mouw dus, ik denk eigenlijk dat het wel meevalt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:37

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor vragen dit zijn en of zij deze thuis in kunnen vullen of ter plaatse individueel (en dus ook zonder hulpmiddelen) hebben moeten beantwoorden.

Daarnaast, tja, het kan altijd fout gaan, ook wanneer ze voor grof geld verkocht worden. Zonder meer info te hebben over de vragen kan ik dan ook moeilijk oordelen.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:43

Wat worden er weer rare opmerkingen gemaakt over handelaren. Het lijkt wel of 90% van Bokt denkt dat alle handelaren gewetenloze en gevoelloze monsters zijn die hun paarden mishandelen en mensen oplichten. Blijkbaar zijn ze ook allemaal te dom om paard gerelateerde vragen te beantwoorden.

Ik denk dat bij veel handelaren de paarden net zo goed of misschien wel beter af zijn dan bij sommige particulieren die hun paard met de beste bedoelingen van de wereld dood knuffelen.

Afgezien daarvan vind ik het ook niet zo'n goed plan om een paard of welk ander dier dan ook te verloten.

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:05

Tja, hier op de fokpaardendag word ook nog ieder jaar een shetlander verloot.

Misschien dat de mensen van de loterij het beestje wel in de gaten blijven houden een tijdje.
Om te kijken of het wel in goede handen blijft.

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:13

Het hoort niet om wel dier dan ook te verloten. Er zijn mensen die willen winnen om te verkopen, er zijn mensen die winnen maar niet voor de kosten kunnen opkomen. En dan komen de problemen.
Elk normaal denkend mens doet aan loterij niet mee. Als ik een dier wil koop ik die wel en ga er dan ook voor.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:32

in friesland kon je ieder jaar met een kaatswedstrijd een 1e premie fries veulen winnen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:40

het hoeft niet altijd fout te gaan....een nichtje van een nichtje van mij heeft ooit eens een veulen gewonnen.....de ouders waren er in eerste instantie niet blij mee maar ze zijn er toch voor gegaan en hebben hulp gezocht
ze hebben de pony nog steeds en het gaat harstikke leuk!( en dat beestje hebben ze al een aantal jaartjes nu)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:40

Ach ja, waarom niet, je koopt een lootje van 25pond/euro, je beantwoord een paar vragen,en wint daarmee een paard, en niet een huis tuin en keuken paard,maar een toekomstig sportpaard.
Als ik daar had gewoond,had ik vast meegedaan!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:35

Tja, elke gek kan een paard kopen, en geen garantie dat het dier dan goed terecht komt. Voor 50 euro heb je ook een shetlanderveulen. Heel wat knuffeliger dan een 2,5 jarige KWPN-er lijkt mij...
Nu kunnen mensen die al geïnteresseerd zijn in paarden, anders kom je niet op zo'n dressuur/springconcours, een lot kopen.
Heel wat anders dan in Nederland dat een paard werd weggegeven als prijs bij een schaakwedstrijd... De link met schaken en paarden is mij niet helemaal duidelijk. Net als de link met paarden en kaatsen, zoals hier wordt verteld. Ja. Kaatsen is typisch Fries en een Fries veulen natuurlijk ook. Maar je zal de wedstrijd maar willen winnen, maar geen belang hebben bij het veulen.

Nu kopen alleen mensen een lot die wel belang bij dat paard hebben.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:11

Ik vind het belachelijk. Als je maar 25 pond wilt betalen voor een paard moet je geen paard willen. Hoe kan diegene ooit de dierenarts betalen?!!
En daarnaast vind ik het ethisch ook niet niet kunnen, een edel paard als prijsje op een loterij.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:14

Ik hoop dat ze wel controleren waar de merrie terecht komt. Dan lijken mij er weinig problemen mogelijk.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:29

joepiejee schreef:
Ik vind het belachelijk. Als je maar 25 pond wilt betalen voor een paard moet je geen paard willen. Hoe kan diegene ooit de dierenarts betalen?!!
En daarnaast vind ik het ethisch ook niet niet kunnen, een edel paard als prijsje op een loterij.

Dit slaat natuurlijk nergens op....
Dit is mooi meegenomen, voor 25 pond een paard kopen. Persoonlijk kunnen wij best een paard betalen maar niet een van 12500 euro!! De DA en dergelijke kan ook prima betaald worden.
Dus als je zo'n paard wint heb je gewoon voor 25 pond een prachtig paard. Dat je dan geen paard moet willen slaat nergens op...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:03

rindin schreef:
Ik vind het ook maar niks. Het is wel mooi dat mensen die geen 12.000 pond hebben ook een kans krijgen op zo'n dier, maar er zijn ook genoeg handelaren die graag voor 25,- pond zo'n dier in handen krijgen. Wie weet bij wat voor rare snuiters ze dan terecht komt... Jammer dit...

Bij dit soort handelaren zijn al genoeg niet zulke dure dieren door de handen geweest. Voor die dieren is het net zo erg hoor. Ik ben er wel op tegen om een dier als prijs te gebruiken, puur omdat er ook mensen meedoen die niet alleen de aanschaf niet kunnen betalen maar ook het onderhoud niet kunnen betalen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:09

okee en dan het volgende, stel dat het nog onbeleerde beest bij paardengekken terecht komt die nog nooit zelf gereden of een paard bezeten hebben. Dan wordt het beest ook nog eens niet goed beleerd met alle mogelijke problemen en gevaren van dien. Ik vind het echt stom om een paard te verloten, verloot dan gewoon 12.000 pond, kan men zelf kiezen wat voor paard of ding men er voor koopt. Arm arm paard, komt misschien ergens terecht waar ie helemaal niet gewenst is.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:23

Dan koop je zo'n lot toch niet!!! Pling

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:36

mijn tante heeft ook eens een paard met een veulen gewonnen.
het was een loterij met meerdere prijzen, ze hebben het dier weer teruggegeven. ze mochten he niet verkopen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:40

Even tussendoor, wat vinden jullie dan van dieren als verjaardags/kerst.sint kadootjes? Heb hier nl een fret rondlopen waarvan de eigenaren zoiets hadden van die hoeven we niet. Was ook als verjaardagskado gegeven.. Vinden jullie dat dan niet net zo erg? Als een kindje zegt: ik wil een schildpad, die zijn cool, en n dag later heeft hij dr 2 in een inimienie bakje zitten voor zijn verjaardag?
Ben hier ook absluut niet voor. Er zullen vast mensen zijn die het paard willen en het beste gunnen, maar er zitten er gegarandeerd ook bij die denken hier makkelijk centjes uit te kunnen slaan..

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:42

Ik denk dat het allemaal wel mee valt. Je weet van te voren toch dat het om een paard gaat, als je een lot koopt? Daarbij moet je een paar ( paarden?) vragen beantwoorden.. Dus diegene die hem wint, wil hem graag en weet er het 1 en ander vanaf..

Lindavdwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:44

Sinds wanneer is het dan verboden om een dier als prijs weg te geven? Want elk jaar word er hier in Zuidbroek/Veendam in december tijdens het concours ook een veulen verloot.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:45

Maar dat kan ook eventueel een handelaar zijn oid, die er gewoon geld uit wil slaan Knipoog