Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Adriana schreef:In Holstein is het zo dat als er een nieuwe stal wordt gebouwd dat de paarden een boxdeur naar binnen en een deur naar buiten hebben. En buiten worden er paddocks gemaakt. En er mag niet gerookt worden. Nu klinkt dat laatste misschien erg logisch. Maar het is absurd op hoeveel stallen er wel wordt gerookt...
Isegrim schreef:Ik heb inderdaad nog nooit een evacuatieplan gezien in een manege. Dat terwijl stro en hooi toch flink kunnen fikken.
SharirBobby schreef:Isegrim schreef:Ik heb inderdaad nog nooit een evacuatieplan gezien in een manege. Dat terwijl stro en hooi toch flink kunnen fikken.
Ik wel. En ik weet dat het daar ook echt geoefend is.
Dat was trouwens een bedrijf waarbij er schuifwanden in de stallen zitten. De tussenwanden kunnen dan zegmaar op het middenpad getrokken worden. Handig voor het mesten, maar ook bij brand. Het plan was namelijk als volgt: bij brand alle wanden het gangpad op trekken. Bij de laatste box was steeds een doorgang recht naar buiten. Dus de paarden hoefden niet ieder appart de stal uit getrokken te worden (wat ze meestal niet willen bij brand), maar konden zo huppa met z'n allen naar buiten gejaagd worden. Daar kwamen ze dan terecht op het bedrijfsterrein, wat afgesloten kan worden. Vanaf daar konden ze naar de buitenbak/weide gedreven worden. Oké alles kwam bij elkaar, merries en ruinen. maar liever ruzie op het erf dan verbrand in de stal.