'Stallen moeten een evacuatieplan maken bij brandgevaar'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Stallen moeten een evacuatieplan maken bij brandgevaar'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 11:29

http://www.horseandhound.co.uk/news/397/164951.html
horseandhound.co.uk

Er wordt een nieuwe gids gepubliceerd om werknemers, managers en eigenaren van dieren te helpen bij brand. De gids is gemaakt omdat er sinds nieuw jaar in Engeland al nieuwe veiligheidsregels zijn. De gids is waarschijnlijk de enige die zich richt op de veiligheid van dieren.

De paardensport loopt al 30 jaar achter op de rest wanneer we het over brandveiligheid en het herkennen van risico's hebben. De meeste mensen hebben geen evacuatieplan. Je kan niet zomaar merries, hengsten en veulens samen losgooien. Dat zal zeker weten fout aflopen. Daarnaast ziet een paard zijn stal als een veilige plek, en het zal de stal niet willen verlaten, zelfs niet wanneer de vlammen al in bereik zijn.

Binnen 4 minuten kan een paard al zoveel rook inhaleren dat er onherstelbare beschadiging optreedt.

Paardeneigenaren worden dan ook geadviseerd om hun stal eens kritisch te bekijken, en een vluchtplan op te stellen. Kijk hierbij ook naar de opslag, electriciteit en vluchtroute. Hier door maak je het ook voor de brandweer een stuk makkelijker om het vuur te bereiken.

Verwante artikels:

[VN] Paarden komen om bij stalbrand in Veendam
[VN] 25 paarden komen om in de vlammen door stalbrand
[VN] 30 paarden komen om door brand in stallencomplex

Isegrim

Re: 'Stallen moeten een evacuatieplan maken bij brandgevaar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:38

"Je kan niet zomaar merries, hengsten en veulens samen losgooien. Dat zal zeker weten fout aflopen."

Beetje vreemde zin. Je hebt waarschijnlijk weinig keus als de boel in de fik staat.

Ik heb inderdaad nog nooit een evacuatieplan gezien in een manege. Dat terwijl stro en hooi toch flink kunnen fikken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:39

Is dat geen onderdeel van de eisen van het veiligheidscertificaat? Anders zou het wel mogen worden opgenomen!

Oh, zie dat het om een Engels artikel gaat.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:43

In Holstein is het zo dat als er een nieuwe stal wordt gebouwd dat de paarden een boxdeur naar binnen en een deur naar buiten hebben. En buiten worden er paddocks gemaakt. En er mag niet gerookt worden. Nu klinkt dat laatste misschien erg logisch. Maar het is absurd op hoeveel stallen er wel wordt gerookt...

YVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:48

K&K Horse rescue training geeft hiervoor trainingen. Website werkt nog niet optimaal maar voor meer informatie kan altijd contact worden opgenomen.

http://horsefiretraining.web-log.nl/

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:49

Adriana schreef:
In Holstein is het zo dat als er een nieuwe stal wordt gebouwd dat de paarden een boxdeur naar binnen en een deur naar buiten hebben. En buiten worden er paddocks gemaakt. En er mag niet gerookt worden. Nu klinkt dat laatste misschien erg logisch. Maar het is absurd op hoeveel stallen er wel wordt gerookt...

Ik ben momenteel een boek uit 1939 aan het lezen ('Te paard!' door W. Müseler). De auteur raadt o.a. aan om af en toe te paard een sigaret te roken ter bevordering van de ontspannen en onafhankelijke zit. Haha!

(Verder overigens een zeer goed en zeer paardvriendelijk boek over klassieke dressuur)

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:20

Isegrim schreef:
Ik heb inderdaad nog nooit een evacuatieplan gezien in een manege. Dat terwijl stro en hooi toch flink kunnen fikken.

Ik wel. En ik weet dat het daar ook echt geoefend is.
Dat was trouwens een bedrijf waarbij er schuifwanden in de stallen zitten. De tussenwanden kunnen dan zegmaar op het middenpad getrokken worden. Handig voor het mesten, maar ook bij brand. Het plan was namelijk als volgt: bij brand alle wanden het gangpad op trekken. Bij de laatste box was steeds een doorgang recht naar buiten. Dus de paarden hoefden niet ieder appart de stal uit getrokken te worden (wat ze meestal niet willen bij brand), maar konden zo huppa met z'n allen naar buiten gejaagd worden. Daar kwamen ze dan terecht op het bedrijfsterrein, wat afgesloten kan worden. Vanaf daar konden ze naar de buitenbak/weide gedreven worden. Oké alles kwam bij elkaar, merries en ruinen. maar liever ruzie op het erf dan verbrand in de stal.

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:43

Ik vind dat ze het moeten verplichten om een evacuatie plan te hebben in een manege.
Het is gewoon absurt hoeveel paarden er overlijden bij een brand.
En roken in een stal kan niet met al dat hooi en stro.
Eigenlijk moet je helemaal niet roken is veel gezonder...

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:51

ik vind dat ze dringend zo'n plan moeten verplichten in maneges.
bij ons op de manege hanger er overal brandmelders (zoiets dat je het glas moet inslaan) en er hangen ook sproeiers in elke gang en zo, vind ik toch al een goede maatregel

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:55

SharirBobby schreef:
Isegrim schreef:

Ik wel. En ik weet dat het daar ook echt geoefend is.
Dat was trouwens een bedrijf waarbij er schuifwanden in de stallen zitten. De tussenwanden kunnen dan zegmaar op het middenpad getrokken worden. Handig voor het mesten, maar ook bij brand. Het plan was namelijk als volgt: bij brand alle wanden het gangpad op trekken. Bij de laatste box was steeds een doorgang recht naar buiten. Dus de paarden hoefden niet ieder appart de stal uit getrokken te worden (wat ze meestal niet willen bij brand), maar konden zo huppa met z'n allen naar buiten gejaagd worden. Daar kwamen ze dan terecht op het bedrijfsterrein, wat afgesloten kan worden. Vanaf daar konden ze naar de buitenbak/weide gedreven worden. Oké alles kwam bij elkaar, merries en ruinen. maar liever ruzie op het erf dan verbrand in de stal.

dat is dus hetgene dat bij ons ook kan, ik weet alleen niet ofdat het ook zo de bedoeling is dat de paarden zo uit hun box komen als er brand is, maar zo schuiven zijn heel handig

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:11

bij ons hebben we bij de stallen een uitloop naar de wei, ze kunnen op stal waneer ze willen. en als er brand in kunnen ze de wei in vlugten