Prijsuitreikingen bij dressuur alleen nog voor de top 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Prijsuitreikingen bij dressuur alleen nog voor de top 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 17:23

http://www.horseandhound.co.uk/competit ... 64942.html
horseandhound.co.uk

Incident met Salinero heeft de FEI aan het denken gezet

Organisatoren van internationale dressuurevenementen is gevraagd om voortaan alleen nog maar de top 3 uit te nodigen voor de prijsuitreiking vanwege de veiligheid.

Dit verzoek werd door de FEI gedaan nadat er al verschillende keren zich gevaarlijke situaties hebben voorgedaan tijdens de prijsceremonies. Vorig jaar tijdens de Wereldruiterspelen, sloeg het paard van Anky van Grunsven op hol tijdens de prijsuitreiking.

Volgens Richard Davison, vice-president van de Internationale club voor dressuurruiters (IDRC) was het incident de druppel die de spreekwoordelijke emmer deed overlopen.

"De voorstellen zijn nog niet allemaal besproken. We hebben een formeel systeem nodig, en op dit moment is dit er nog niet".

Maar volgens Davison zal het waarschijnlijk zo zijn dat de top 3 present zal zijn tijdens de prijsuitreiking, terwijl de nummers vier, vijf en zes, worden geintroduceerd door de commentator, terwijl zij te paard rond de ring stappen, om het vervolgens als eerste weer te verlaten.

"We zullen dit een tijdje gaan uitproberen. Maar het zal in overleg met de organisatoren moeten, aangezien zij experts zijn die de sport verkopen", voegt Davison toe. "We hebben een systeem nodig dat gewoon veilig is".

De FEI wil de organisaties er ook nog even aan herinneren dat het niet de bedoeling is de muziek luid ten gehore te brengen tijdens de prijsceremonies.

Aachen-chef Frank Kemperman is vooralsnog zeer positief over het advies van de FEI.

"Dressuurpaarden kunnen nou eenmaal niet altijd even stil staan. Dat ligt niet aan de ruiters. Dus wanneer er maatregelen kunnen worden genomen om een herhaling van het incident met Salinero te voorkomen, dan zullen we dat ook zeker supporten".

Piaffe

Re: Prijsuitreikingen bij dressuur alleen nog voor de top 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:21

Nog even en ze halen het halthouden uit de proeven, omdat dressuurpaarden nou eenmaal niet altijd even stil staan...

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:24

Piaffe schreef:
Nog even en ze halen het halthouden uit de proeven, omdat dressuurpaarden nou eenmaal niet altijd even stil staan...

en halthouden is nog wel 1 van de belangrijkste dingen van dressuur Knipoog

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:27

Vind het ook erg jammer....ook dat dit soort dingen pas aangepast worden als een topruiter dit overkomt.

straks mogen we vanachter een glazen wand kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:30

Idd piaffe...
Kom op zeg....omdat het een paar keer mis gaat moet het maar geschrapt worden?
Wat dacht je van dat ook in de training mee te nemen? Lachen

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:32

Anky eindigt vrijwel altijd bovenaan dus die regel heeft weinig zin Huilen van het lachen

Wat een onzin weer.. ik vond het groeten uit de B en L halen al zo'n onzin maar dit slaat weer eens alles Gestoord

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:32

Hmm k weet t niet zeker hoor.. maar bij de huldigingen bij het springen gaan ze altijd rondjes in volle galop rond. En dan sodemieterd er wel eens een ruiter af (vorige x werd een paard een beetje blij bij een wedstrijd hier, en gaf een vrolijke bok, tsja dan ga je als nummer 1 even op de grond Knipoog ). Misschien dat die springpaarden gewoon minder op springen staan ( Nagelbijten / Gniffelen ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:34

Met die springpaarden mutsen de ruiters niet zo *oeps wat typt mijn hand nu weer*

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:43

Jammer dat ze de dressuursport altijd maar weer aanpassen.

Mag het paard ook een x uit zijn dak gaan Haha! ja tuurlijk maken ze daar gebruik van.

Pff als paard zijnde wil je toch ook eindelijk is een ff lekker rennen en gek doen (je hebt immers niet voor niets je beste beentje voor gezet en het baasje een prijs bezorgd.. Knipoog )

Nou ik weet een oplossing voor Anky, politiepaard lenen of een ander bomproef beessie. Cool en anders gewoon Salinero ereronde training gaan geven Vork Ik kom wel joelen/springen wapperen met spandoeken in haar rijbak hoor Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:45

Anky woont in het spring Mekka van NL
Daar zijn elke week wedstrijden en oefen wedstrijden. Kan ze daar mooi overal de ere ronde mee oefenen tussen de hindernissen door Ja
Lijkt me een mooie oefening Haha!

Misschien eens een 80 cm parcoursje springen, doet hij ook eens wat ervaring op in vreemde dingen zien Lachen

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:50

@RK precies (al zou ik met zo'n heet paard Salinero, eerst in een afgesloten rijbak gaan oefenen met allerlei gekke dingen(soort politiepaarden training maar dan @ home) en dan steeds een stappie verder.

overigens is springen vast goed voor Salinero..(denk echt dat die knol helemaal uit zijn dakke gaat dat hij is een x iets anders mag doen Haha! (al lijkt me het wel verstandig dan dat iemand anders met hem springt en niet Anky...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:54

Ik denk dat springpaarden die in de top lopen niet minder heet zijn.
Om aan de overkant van zulke sprongen te komen moet je als paard ook een beetje gestroord zijn (wat ik bedoel in de goede zin van het woord)
Een braaf rustig paard die zegt wel eerder, hey baasje, heb jij je lenzen wel in en zie jij wel hoe hoog dat is...doe het maar lekker zelf Doei, doei

Maar imo is het gewoon de training, die zien als jong paard al niks anders.
Als hij aan de kletter gaat dan wordt er nog eerder om gelachen dan wat anders en gaat dat enge geval de eerste tijd niet aan de kant, maar juist de bak in Lachen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:58

Prima voorstel. Het laatste wat we nodig hebben zijn ongelukken tijdens de prijsuitreikingen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 18:59

De afgelopen keren tijdens JIM had Sali anders helemaal nergens last van Verward Er werd zelfs nog door Anky een extra ereronde ingezet Haha! Hij stond ook keurig stil tijdens de prijsuitreiking.

Lingh daarentegen stuiterde alle kanten op Clown

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:55

Als je als gp ruiter nog niet eens in staat bent je paard stil te laten staan tijdens een prijsuitreiking dan klopt er gewoon ergens iets niet Ik vind het alleen maar grappig, springruiters gaan wel in volle galop de bak rond Bloos
Halthouden is meer basis dan wat dan ook, heet paard of niet.

en wat dan nog, elk paard gaat er wel eens even van door, gun ze ook eens wat Knipoog

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:12

hoi! het gaat er vooral om, dat er met een prijsuitreiking gewoon meer risico is omdat er dan meer paarden in de baan zijn, soms een hele groep, en dat met lawaai en mensen die naar de paarden toe lopen om ze wat om te hangen ed of de ruiter wat te overhandigen. kan gewoon heel gevaarlijk zijn, blijkt best vaak.en als je dat beperkt tot maar 3 paarden is het gewoon rustiger en sneller en dus veiliger voor iedereen. ik vind het wel wat , je weet nooit hoe je paard reageert en ze steken elkaar soms ook aan. en het gezeur altijd over springruiters die alles kunnen en paarden die wel stil staan word ik zoo moe van..het zijn hoog in het bloed staande paarden die dus een beetje gek en een beetje geniaal zijn, prachtige dingen kunnen waar wij respect voor moeten hebben ook al wil haast niemand dat kunnen geloof ik..ik ben ook eens tijdens een prijsuitreiking overhoop gereden door iemand wiens paard op hol sloeg en mijn paard ramde, weet er niks meer van maar de video was spectaculair hoor. wij waren met veel te veel mensen in de baan, en er gingen mensen op de boarding slaan.we gingen niet hard genoeg denk ik. mijn paard is veel gewend, rij er mee buiten en ben op obstakeltraining geweest, maar dit zag hij niet aankomen en sloeg over de kop. ja leuk prijsuitreiking!! kortom, meer op de veiligheid letten ja graag!! groetjes deess

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:47

veiligheid voorop, dat altijd maar of het helpt. idd Anky staat nou eenmaal vrij vaak bovenaan en het zijn 9 van de 10 keer haar paarden (no offense naar haar, ik doe het haar niet na). En het is wel zo, de springpaarden zijn wat dat betrefd wat meer gewend en wachten wel op hun rondje.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:56

Op veiligheid letten kan ook door andere dingen. Bijvoorbeeld niet te dicht bij elkaar halthouden. En als het inderdaad maar een kleine ruimte is, ja, dan niet 6 paarden tegelijk.

Maar dat de prijsuitreiking aangepast moet worden omdat salinero er vandoor gaat..... gaat de hele sport nu om Anky draaien??? En daarmee bedoel ik niet dat Anky er om vraagt, maar meer dat iedereen eromheen dat doet. Bovendien kan elk paard er op elk moment vandoor gaan, en daarbij is de prijsuitreiking in verhouding nog 1 van de minst gevaarlijke plekken met paarden. Misschien meoten degene die deze extra veiligheid nodig hebben maar op een hobbelpaard gaan zitten, weten ze zeker dat het paard er niet vandoor gaat....

Ja, sommige paarden worden wat druk van een prijsuitreiking. Maar dat dien je als ruiter van je paard te weten en te weten hoe je daarmee om moet gaan. Bovendien is het iets wat je inderdaad kan trainen. Dat is een taak van de ruiter, en niet van de organisator. En als je denkt dat je paard (of jijzelf) het niet aankan, leen dan een paard of haal te voet je prijs op....
Maar ja, als GP ruiter op een politiepaard naar de prijsuitreiking.... dan vraag ik me eerlijk gezegd toch wat dingen af Vork maar dat is weer wat anders natuurlijk!

xSoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:57

Anky staat vrijvaak boven Tong uitsteken

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:37

Waarom altijd die dressuurpaarden?
Kijk eens bij de springpaarden, die paarden, of degenen die erop zitten, maken zich in mijn ogen nooit zo druk om prijsuitreikingen terwijl die paarden ook vol adrenaline zitten!
Ik denk dat de dressuuruiters eens wat vaker op een groot terrein met (vooral) veel lawaai en vlaggen moeten gaan oefenen en zichzelf ook niet zo druk moeten maken om alles wat er om hen heen gebeurd (misschien ook eens een keer wat vaker een bosrit eraan wagen in plaats van steeds in de binnenbakken aan het trainen waar niks voor de paarden te zien is)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:48

deess schreef:
en het gezeur altijd over springruiters die alles kunnen en paarden die wel stil staan word ik zoo moe van..het zijn hoog in het bloed staande paarden die dus een beetje gek en een beetje geniaal zijn,

denk dat GPspringpaarden ook hoog in het bloed staan Knipoog

en als een springruiter dat eens tegenkomt zal hij meestal niet zo geschrokken zijn, voor springen is nu eenmaal meer lef nodig dan voor dressuur Nagelbijten / Gniffelen

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:02

Citaat:
"Dressuurpaarden kunnen nou eenmaal niet altijd even stil staan. Dat ligt niet aan de ruiters. Dus wanneer er maatregelen kunnen worden genomen om een herhaling van het incident met Salinero te voorkomen, dan zullen we dat ook zeker supporten".

Uuuuhhhhhhhhhhhhh.......... Nors opkijken Gestoord Lips are sealed
Een heet paard vol adrenaline die toch stil blijft staan voor zijn ruiter is correct getraind en toont discipline. Tuurlijk dat het soms een keer mis gaat, we hebben het nog altijd met dieren te maken maar dergelijke uitspraken ´dressuurpaarden niet altijd even stil staan en dit niet met de ruiter te maken heeft´ laten me gewoon met mijn hoofd schudden. Ze kunnen appuyeren, piafferen en passageren maar zo iets ontichelijks simpels als stiltaan Wow! Meestal zie ik dat paarden die niet meer stilstaan kunnen/willen niet correct getraind zijn. Als de ruiter erop zit moeten ze altijd actie vertonen, de ruiters nemen nooit even de tijd om hun paard even stil te zetten en pakweg gewoon niks meer te doen. 10 seconden, 20 sec. of een minuut blijf gewoon af en toe even staan. Ga eens een dag een half uur alleen maar in stap trainen bijvoorbeeld. Het is heel simpel maar vreselijk effectief.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:22

Uitstekend voorstel. Helemaal voor. Het gaat niet simpelweg om wel of niet stil kunnen staan.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:29

Misschien moeten die dressuurpaarden eens in een line up komen staan tijdens de prijsuitreiking op western wedstrijden Knipoog kunnen ze nog wat van leren.
Wat een gemuts zeg pffffff.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:54

Ik krijg de indruk dat de vele commentatoren die denken dat het om de opvoeding van het paard of de durf van de ruiter gaat zelf nog nooit met een paard in een prijsuitreiking van een groot evenement hebben gestaan. In zo'n piste hangt al veel spanning. Waar je het steeds nog maar net goed afloopt zie je de paarden niet ongehoorzaam zijn, maar bang. En dat is gewoon gevaarlijk. Wie wel eens op een paard in paniek heeft gezeten zal er vast begrip voor hebben. Wat is er tegen het waarborgen van de veiligheid?