Dierenartsen in US verbaast over misverstanden slachterij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dierenartsen in US verbaast over misverstanden slachterij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 12:40

http://www.horsetalk.co.nz/news/2007/11/167.shtml
horsetalk.co.nz

Leden van de Veterinarians for Equine Welfare (VEW) zijn onlangs bij elkaar gekomen voor een vergadering met leden van het Amerikaanse Congres over de steun van het verbieden van paardenslachterijen en de misverstanden die zich daarom de ronde doen.

“Het is verbazingwekkend dat voorstanders, zoals de American Veterinary Medical Association's (AVMA), van paardenslachterijen zulke onwaarheden over de slachterij hebben rondgestruind tegen de leden van het Congres. Van, dat het stoppen van paarden slachten tot een toename zal leiden in dierenleed tot het verhaal dat het toestaan van paarden slachten een vriendelijke manier is om van ongewenste paarden af te komen. Er is geen bewijs voor deze verhalen, integendeel zelfs”, zegt Dr. Nicholas Dodman, “Deze misleidende verhalen zorgen er alleen maar voor dat tienduizenden paarden onnodig lang leiden en als dierenarts ben ik daar tegen.”

Dr. Dodman, lid van de VEW, steunt de American Horse Slaughter Prevention Act (S. 311/H.R. 503), net als de meerderheid van de Amerikanen en grote delen van de hippische en medische wereld. De nieuwe wet zou het slachten van, en het exporteren voor de slacht van paarden voor menselijke consumptie verbieden.

De slachterij op Amerikaanse bodem is eerder dit jaar vrijwel gestopt, maar er is een enorme toename van export van slachtpaarden naar Canada en Mexico. Recentelijke rapporten tonen aan dat slachtpaarden die naar Mexico gaan vaak gestoken worden met een ‘puntilla’ mes, waardoor ze vaak, bij bewustzijn, doodbloeden.

“De AVMA is deel van een organisatie, misleidend onder de naam Horse Welfare Coalition” (HWC), zegt dierenarts Dr. Nena Winand, ook lid van de VEW. “Die organisatie gaat helemaal niet over het welzijn van paarden, geen enkele andere welzijnsorganisatie is lid van de HWC. Het enige waar zij zich meebezig houden is hoe ze geld kunnen verdienen over de rug van onze paarden. Veel van de leden zijn industriële groepen zoals de American Meat Institute en de Kansas Pork Association. Terwijl de AVMA en anderen de export van Amerikaanse slachtpaarden naar Mexico zogenaamd veroordelen, doen ze zaken met precies zulke bedrijven die actief paarden opkopen en verhandelen naar Mexicaanse slachthuizen.”

Dodman voegt daaraan toe; ”Het is absoluut hypocriet voor iemand om tegen de American Horse Slaughter Prevention Act te zijn, uit naam van het dierenwelzijn. Iedereen die, met open ogen naar dit probleem kijkt kan zelf tot de conclusie komen dat paarden slachten wreed is. En dan maakt het mij niet uit of het hier (in Amerika) of in Mexico gebeurt, het blijft wreed. Laten we eerlijk zijn, het slachten van paarden bestaat enkel omdat de industrie er geld aan verdient in Europa en Azië. Wij willen aan een oplossing werken.”

Meer dan 100.000 paarden werden vorig jaar geslacht in Amerika in slachthuizen die in buitenlandse eigendom zijn. Tienduizenden meer zijn geëxporteerd om in het buitenland geslacht te worden. De American Horse Slaughter Prevention Act zou een halt toeroepen aan het slachten van Amerikaanse paarden voor menselijke consumptie. Deze Act heeft momenteel 37 voorstanders in het Amerikaanse Senaat en 188 voorstanders is het Huis van Afgevaardigden.

Verwant artikel: [VN] Zelfs de beste paarden eindigen soms bij de slacht

lesilla

Re: Dierenartsen in US verbaasd over misverstanden slachterij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:42

Maar de koeien krijgen dezelfde behandeling of zit dat daar anders?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:45

toch is het dubbel, want ook daar zouden naast de slachtpaarden, ook zat paarden zijn die wel uit hun lijden verlost moeten worden.
hoe doen ze dat dan, als er nergens een slager is?
of worden paarden daar standaard ingeslapen door de dierenarts?
of mogen dierenartsen in amerika misschien zelf schieten?
ik denk dat ze beter kunnen gaan investeren in meerdere kleine goede slagerijen zoals hier nijkerk etc.
en verder anders iets aan het fokprogramma doen ofzo, want die duizenden paarden per jaar komen toch ergens vandaan..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:45

Koeien zijn minder aaibaar, staan voor het gevoel van de mensen verder van hun af. Tsja....
Heel de VS vegetarisch? Als het zielig is voor paarden is het ook zielig voor de andere dieren die geslacht worden.
Ik denk dat de amerikanen vooral last hebben van boter op hun hoofd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:46

slachten o.k maar gewoon op plaats zelf(het dichtsbijzijnde slachthuis.
We moeten nu eens ophouden met die duizenden kilometers af te leggen,geldt voor alle dieren. Misdadig vind ik het,en we verspreiden zo ook veel ziektes.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:07

Ik denk dat ze beter kunnen kijken hoe ze de manier van slachten kunnen verbeteren in plaats van het maar te verbieden.
Als ze dit verbieden dan moeten ze kippen-, koeien-, varkensslachterijen e.d. ook maar verbieden. Hoe bedoel je hypocriet.

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:24

Mistic schreef:
Ik denk dat ze beter kunnen kijken hoe ze de manier van slachten kunnen verbeteren in plaats van het maar te verbieden.
Als ze dit verbieden dan moeten ze kippen-, koeien-, varkensslachterijen e.d. ook maar verbieden. Hoe bedoel je hypocriet.

Precies wat ik dacht. Ik heb ook meer met paarden dan met koeien en varkens enzo maar het blijven dieren. Waarom paarden niet slachten en de rest wel??? Daar snap ik echt de logica dus niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:27

Amerika blijft een raar land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:32

Ik wist al langer van het bestaan af. Maar ik vind het ook hypocriet, ik vind het wel goed dat paarden niet geslacht mogen worden hoor. Maar wat met die arme kippen, koeien, varkens, schapen etc.? Dat moeten ze dan ook verbieden. Ze kunnen idd beter kijken naar het humaan slachten van dieren. Of ze moeten eens minderen met al die Big Macs... Nagelbijten / Gniffelen

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:37

Het probleem was dat er paarden geslacht werden in kalverslachthuizen,die daar niet voor ingericht zijn zodat de dieren onnodig leden.
EEN ANDER PROBLEEM IS DAT JE DOOR ONVERANTWOORD FOKKEN EN EEN VEEL GERINGERE ECONOMISCHE WAARDE EEN
OVERSCHOT CRE-EERD!
Vergelijkbaar met hier de Shetjes ed.
Plus dat men daar geen paardenvlees eet,punt.
De dieren die daar geslacht werden,waren hoofdzakelijk voor export,en daar had men nogal moeite mee.
Net zoals het hier niet gebruikelijk is om honden,katten of apen te eten,en in andere landen weer wel.
Het zijn de nuances die het verschil maken.
Het op grote schaal slachten van runderen varkens en kippen word ook hier met andere ogen bekeken om dat men daar minder band mee heeft,en vanwege het temperament verschil zal een paard een andere benadering behoeven als een andere diersoort.
Als mensen dat niet begrijpen,begrijp ik waarom er zoveel paarden met name in NL de 7 jaar niet halen Lips are sealed
l

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:17

Volgens mij hadden ze idd die slachthuizen kleinschaliger moeten maken. Dan was er (waarschijnlijk) geen probleem geweest.
De manier waarop de slachtpaarden daar werden behandeld verdient ook geen schoonheidsprijs maar nu lijkt het net of slachten per definitie FOUT is, en dat klopt gewoon niet. Komt op mij ook erg schijnheilig over...Rare jongens die yankees...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:40

Inderdaad, kunnen ze beter meer welzijnscriteria voor slachthuizen en dieren maken, inplaats van dit Lachen

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:08

Compleeyt hypocriet ! De Amerikanen willen geen slachthuizen op hun eigen grondgebied, waar de paarden nog een (relatief, want er waren maar een paar slachterijen die ook paarden deden) kleine afstand moeten afleggen en bovendien op een snellere en efficiënte manier gedood worden. Nu mogen ze duizenden kilometers op ongecontroleerd transport vooraleer ze op primitieve en barbaarse wijze worden geslacht. En dat allemaal omdat de amerikanen zoals struisvogels met hun kop onder de grond gaan : het gebeurt niet meer op hun grondgebied, dus ze hebben niets gezien.

Schandalig ! Nu laat men de paarden gewoon meer lijden !

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:36

lijkt me zeer dier onvriendelijk en bovendien als eht paard doodbloed bij bewust zijn.. vind ik dat echt wreed..

als een paard mishandeld wordt en gespiest wordt is het strafbaar, gebeurd het in een slachthuis waar normaal kalveren geslacht worden niet ingericht op paarden is het legaal?

rare wereld.
ben helemaal niet tegen slachten, want sommige dieren moeten gewoon uit hun leiden verlost worden dan is het niet eerlijk meer om ze te laten leven.. maar doe het dan wel op een vriendelijke manier. ik geef toch voorkeur aan een spuitje.. doe je dat niet laat het paard dan alsjeblieft vredig sterven..

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:53

jullie zijn toch paarden mensen???? Dan moet je toch weten dat het voor een paard allemaal veel meer stress is dan voor een koe om dat hel etraject af te moeten leggen?
Kijk als het net zo gaat als in nederland, dan zou het idd veel diervriendelijker zijn. Helaas is dat niet het geval en is het voor de paarden heel vreselijk veel stress om in de US geslacht te worden. Daar worden ze nou eenmaal niet netjes opgevangen en gelijk aan huneind geholpen. Het is daar zo dat er zo veel paarden worden gebracht, in verschikkelijke transporten, dat ze niet gelijk allemaal aan de beurd zijn. Ze moeten erg lang wachten, meer dan een dag is niet abnormaal daar. Een koe is daar veel beter tegen bestand. Dus roep nou niet gelijk over de koeien e.d.
Ik wil dat niet goed praten, maar het is ook niet zo dat je niks mag zeggen of doen als je niet gelijk alles aanpakt. Je moet ergens beginnen, en dan is het alleen maar een goede zaak dat ze bij het ergste deel beginnen, de paardenslagers.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:33

@Sherwood het probleem word gewoon verplaatst naar Mexico waar het er NOG erger aan toe gaat. Oogkleppen af en goeie regelgeving levert veel meer op.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:15

Ik vind zo dicht mogelijk bij huis slachten dierviendelijker dan langdurig transport. Zeker als een paard al wat mankeert is het transport erger dan de slacht.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:20

ik ben op zich niet tegen slachthuizen , mits de slachthuizen voldoen aan de wet en het slachten ook. veel erger vind ik dat slachten in het buitenland(bv italie) en het transport erna toen goedkoper is dan bv slachten in nederland.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:46

Stelletje hypocrieten daar in Amerika, paarden zijn heilig maar bijvoorbeeld kippen worden vaak levend nog in kokend water ondergedompeld omdat compleet Amerika bij KFC wil eten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:24

Jus_dOrange schreef:
Stelletje hypocrieten daar in Amerika, paarden zijn heilig maar bijvoorbeeld kippen worden vaak levend nog in kokend water ondergedompeld omdat compleet Amerika bij KFC wil eten.

echt waar van die kippen??? Boos! Lips are sealed

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:35

Ben het met jullie eens. Beter goed slachten zonder stress van te voren dan het vervoeren over grote afstanden.

Hebben jullie er weet van hoe kikkerbillen op je bord komen? Gruwelijk om te weten. Er is dus heel veel onnodig leed in de dierenwereld. Ik ben niet vegetarisch maar eet nooit kikkerbillen

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:34

ze zouden gewoon helemaal moeten verbieden elk dier te slachten.. er zijn tegenwoordig toch vleesvervangende producten te koop? Dan hebben we praktisch dus ook geen vlees nodig!!
Ik ben niet vegetarisch, eet niet vaak vlees, maar als er ineens geen vlees meer zou zijn, zou ik het echt NIET missen.
Natuurlijk eet ik liever vlees van een koe die een superleven heeft gehad, met veel ruimte en buitenlucht.
Maar goed ze kunnen dat wel op een pakje vlees of wat dan ook zetten maar wie zegt dat dit waar is ???
Hetzelfde met melk etc..

Mensen zijn beesten, alles draait om geld..

berpie

Re: Dierenartsen in US verbaast over misverstanden slachterij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:43

Ik ben blij met dit nieuws, alleen al omdat het slachten en eten van paarden weer eens ter discussie staat.
Paardenvlees is inderdaad not done in Amerika, het is een stapje in de goede richting, laten we dit besluit aanmoedigen, en bidden dat daarna kippen, koeien enz vanzelf volgen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:10

barbara1970 schreef:
Ik ben blij met dit nieuws, alleen al omdat het slachten en eten van paarden weer eens ter discussie staat.
Paardenvlees is inderdaad not done in Amerika, het is een stapje in de goede richting, laten we dit besluit aanmoedigen, en bidden dat daarna kippen, koeien enz vanzelf volgen

Nou inderdaad. Jullie willen meteen alles, maar dat is niet mogelijk. Het gaat hier nu eenmaal niet zoals het gaat in Nederland, dus deal with it. Om meteen ons hypocrieten e.d te noemen vind ik nogal ver gaan. En echt respectloos.

Volgens mij, omdat rund, varkens en kippenvlees hier verkocht wordt is er een vele betere regeling voor. Lijkt jullie dat niet logisch? Hier wordt geen paardenvlees gekocht/verwerkt, dus wil niemand veel geld besteden aan een slachterij, IMO logisch. Maar dat zal wel komen omdat ik Amerikaans ben..... Slapen

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:46

Skitter schreef:
barbara1970 schreef:

Maar dat zal wel komen omdat ik Amerikaans ben..... Slapen

Wat zal jij balen!:P