Op hol geslagen paard zorgt voor botsing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Op hol geslagen paard zorgt voor botsing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 10:01

http://www.destentor.nl/epevaassen/2238 ... botsen.ece
destentor.nl

Op de Elburgerweg in Epe zijn twee auto's met elkaar in botsing gekomen door een overstekend paard.

Een 54-jarige man uit Emst reed met zijn paard door het bos toen het dier ineens op hol sloeg. Het dier gooide de ruiter af en rende de weg op. Een 38-jarige vrouw uit Kempen remde maar haar auto werd aangereden door een auto van een 19-jarige Epenaar. Veel schade, geen gewonden.

Katja

Re: Op hol geslagen paard zorgt voor botsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:58

Dat had ook veel vervelender af kunnen lopen.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:58

Gelukkig geen gewonden!
Dat had zeker veel vervelender af kunnen lopen!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:11

It wasn't me........maar het was wel pal voor onze stal, Haha! . Eerste auto kan nog remmen voor het overstekende paard, maar diegenen die daar (te dicht???) achter reed, remde niet op tijd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:44

FlyingHigh schreef:
Eerste auto kan nog remmen voor het overstekende paard, maar diegenen die daar (te dicht???) achter reed, remde niet op tijd.

Je bent niet te gelóven!! Je suggereert dat de botisng het gevolg was van onvoldoende afstand houden?!

Het spijt me maar ík lees het toch echt als een voorbeeld van hoe gevaarlijk het onvoldoende bekwame deel van de ruiterij voor de rest van de wereld is.
´Ineens op hol´ Gestoord
Nâh, dat zal ook wel weer de schuld zijn van een ander. Een wandelaar die geen rekening met paarden hield; had een rode regenhoed op of zo Vork
En vervolgens gaat het paard als een ongeleid projectiel van 500 kilo het verkeer in Ziek

hc

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:49

Je kunt het natuurlijk overdrijven, het is een feit dat twee auto's voldoende afstand tot elkaar moeten houden. Ik ben het er helemaal over eens dat er te veel onbekwame mensen te paard door het verkeer rijden. Maar hier is in geen geval duidelijk wat er is gebeurt. IEDEREEN kan een keer van zn paard stuiteren.......zelfs jij HC.....

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:54

En jij suggereert onmiddellijk dat de ruiter compleet onbekwaam is en dat paard niet op straat had moeten komen terwijl dit iedereen kan overkomen, ook jou? En je weet ook 100% zeker dat die 2 auto's wel degelijk genoeg afstand van elkaar hadden? Rolleyes

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:00

ai hopenlijk heeft de ruiter het paard en niemand er iets aan overgehouden bah ,
het was toevallig niet meneer smit met nordal he ??? Clown

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:03

Huertecilla schreef:
FlyingHigh schreef:
Eerste auto kan nog remmen voor het overstekende paard, maar diegenen die daar (te dicht???) achter reed, remde niet op tijd.

Je bent niet te gelóven!! Je suggereert dat de botisng het gevolg was van onvoldoende afstand houden?!

Het spijt me maar ík lees het toch echt als een voorbeeld van hoe gevaarlijk het onvoldoende bekwame deel van de ruiterij voor de rest van de wereld is.
´Ineens op hol´ Gestoord
Nâh, dat zal ook wel weer de schuld zijn van een ander. Een wandelaar die geen rekening met paarden hield; had een rode regenhoed op of zo Vork
En vervolgens gaat het paard als een ongeleid projectiel van 500 kilo het verkeer in Ziek

hc

Volgens mij is de botsing óók het gevolg van onvoldoende afstand houden. Ik heb zelf tijdens mijn rijlessen altijd geleerd dat je ongeveer 2 seconden (dus bij hogere snelheid een grotere tussenafstand en vice versa) afstand moet houden, zodat je, rekening houdend met een reactietijd van ongeveer 1 seconde, nog op tijd kunt stoppen als je voorganger een noodstop maakt.

Waardóór het paard in dit geval op hol sloeg werd niet vermeld, noch wie de schuld daarvan kreeg. Dat de ruiter het paard hier niet onder controle had is duidelijk. Dat het beter zou zijn als de ruiter zijn paard in deze situatie wel onder controle kon houden is ook duidelijk.
Dat de automobilist direct achter de ruiter desondanks op tijd kon stoppen en zo een ongeluk zou kunnen hebben voorkomen ook.
Dus als de auto dáárachter voldoende afstand had gehouden was de situatie zonder schade afgelopen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:03

Zelfkennis is iets wat niet iedereen bezit,kennis van paarden ook niet.
Ik kan me ruim voldoende scenario's voorstellen waarin het misging zonder schuld van de ruiter.
Niet alles is te meten.Misschien een leuk onderzoek, wereldvreemdheid in Spanje?,zelfkennis? overschatting van de eigen paardenkennis?
Een ongeluk heet een ongeluk,omdat het gebeurde niet in lijn met de verwachting van de betrokken persoon/personen gebeurt.
Omdat deze of gene geen aanleiding zag tot wat er gebeurde.
Als zelfs een Anky op een demo van haar paard af kan pletteren,wie is dan unberhaupt nog capabel om een buitenrit te maken?Diegene die het geluk heeft dat hem niets overkomt?
Voor het gemak ga ik ervan uit dat diegene die zich op de openbare weg begeven met een paard,weten wat ze doen.
En zelfs dan zit een ongeluk in een klein hoekje om dat de rest van niet paardenminnend NL er niet altijd rekening meehoud dat het een vluchtdier betreft.
Vandaar de campagne,, Weet wat je doet als je een paard ontmoet''.
Het is bizar dat 99,9 procent van de burgerij zover van de natuur afstaat dat een dergelijke campagne nodig is.
Bij de wet is overigens al decennia geregeld dat als je op je voorganger botst je onvoldoende afstand gehouden hebt.

Klimt van zeepkistje.... Vork

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:08

tsja, dat had ik afgelopen donderdag kunnen zijn: mijn brave paard schrok in het bos, ik viel ernaast, en hij rende in volle galop naarhuis. dwars een hele drukke weg over...

het is gelukkig allemaal goed afgelopen, maar ik ben me er terdege van bewust dat het heeeel erg fout had kunnen gaan.
mijn schuld? weet ik niet. ben een ervaren amazone, en heb een -in principe- braaf en betrouwbaar paard. er KAN altijd wat gebeuren. heb nu besloten (voorlopig) niet meer alleen naar het bos te gaan, maar altijd met twee. kan er iemand hulp gaan halen indien nodig.

en ik ga zo een penning laten maken bij de dierenshop met naam paard, adres stal, en telefoonnummers stal en van mezelf erop. dat gaat in tweevoud aan hoofdstel en zadel/borsttuig.

meer dan dat kun je er denk ik niet aan doen. of je moet niet meer naar het bos gaan, maar dat is nou nét wat paard en ik zo leuk vinden. Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:10

Dat is echt een afschuwelijke nachtmerrie. Je paard die er vandoor gaat, vervolgens vallen en dan je paard de weg op zien gaan. Brrrrrr..... Gelukkig is het relatief goed afgelopen, begrijp ik? Ondanks de schade van de auto's.

Het houdt mij in elk geval niet tegen om te genieten van een mooie bosrit, als ik de kans krijg. Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:12

hc, vind je ook ergf koirt door de bocht
staat nergens vermeld waardoor het paard op hol dloeg, wat voor paard het was, hoe ervaren de ruiter was,,,ongelukken kunnen gebeuren hoor

gelukkig geen gewonden!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:16

Huertecilla schreef:
FlyingHigh schreef:

Dat hoeft FH niet te suggereren, dat is gewoon zo. Je moet altijd zoveel afstand van je voorganger houden dat je ook in geval van een noodstop daarvan ruimte hebt om ook te stoppen. Dat is de wet en staat verder los van de reden van die noodstop van de eerste auto.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:17

iepsel schreef:
IEDEREEN kan een keer van zn paard stuiteren.......zelfs jij HC.....

Klopt, doch nooit ´zomaar´ en ook gaat mijn paard dan niet aan de kletter Haha!

´Nooit zomaar´ houdt in dat ik élke val die ik tot nu toe gemaakt heb alleen en uitsluitend aan mijn eigen voor die situatie bewezen onvoldoende vaardigheid en/of een beslissingsfout toeschrijf.

Als ruiter heb je een éxtra verantwoordelijkheid want jij bent de enige die voor het welzijn van jouw paard verantwoordelijk is. NIEMAND ANDERS!
Ook ben jij voor jouw paard verantwoordelij, verantwoordelijk voor wat jouw paard direct of indirect veroorzaakt. NIEMAND ANDERS.

Goed paardmanschap is het voorkomen van problemen.

Hier valt een ruiter van het paard, paard rent het verkeer in en daardoor vindt een ongeval plaats. Die foute automobilisten toch Cool

hc

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:17

CherokeeChum schreef:
Zelfkennis is iets wat niet iedereen bezit,kennis van paarden ook niet.
Ik kan me ruim voldoende scenario's voorstellen waarin het misging zonder schuld van de ruiter.
Niet alles is te meten.Misschien een leuk onderzoek, wereldvreemdheid in Spanje?,zelfkennis? overschatting van de eigen paardenkennis?
Een ongeluk heet een ongeluk,omdat het gebeurde niet in lijn met de verwachting van de betrokken persoon/personen gebeurt.
Omdat deze of gene geen aanleiding zag tot wat er gebeurde.
Als zelfs een Anky op een demo van haar paard af kan pletteren,wie is dan unberhaupt nog capabel om een buitenrit te maken?Diegene die het geluk heeft dat hem niets overkomt?
Voor het gemak ga ik ervan uit dat diegene die zich op de openbare weg begeven met een paard,weten wat ze doen.
En zelfs dan zit een ongeluk in een klein hoekje om dat de rest van niet paardenminnend NL er niet altijd rekening meehoud dat het een vluchtdier betreft.
Vandaar de campagne,, Weet wat je doet als je een paard ontmoet''.
Het is bizar dat 99,9 procent van de burgerij zover van de natuur afstaat dat een dergelijke campagne nodig is.
Bij de wet is overigens al decennia geregeld dat als je op je voorganger botst je onvoldoende afstand gehouden hebt.

Klimt van zeepkistje.... Vork

Hier ben ik het 100% mee eens.
Maar gelukkig is het alleen beperkt tot schade aan de auto s en geen gewonden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:18

dierfysio schreef:
tsja, dat had ik afgelopen donderdag kunnen zijn: mijn brave paard schrok in het bos, ik viel ernaast, en hij rende in volle galop naarhuis. dwars een hele drukke weg over...

het is gelukkig allemaal goed afgelopen, maar ik ben me er terdege van bewust dat het heeeel erg fout had kunnen gaan.
mijn schuld?

Ja, 100%
Wettelijk en moreel aansprakelijk.

hc

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:22

Beste hc STEL iemand in een auto rijdt tegen jouw paard aan, ben jij dan de verantwoordelijke partij? Want zo kom je op mij over, alsof iemand MET paard ALTIJD degene is bij wie de fout ligt?
Verder sluit ik me aan bij CherokeeChum..

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:26

Ik BEN eens aangereden door een truck. Ik ging netjes aan de kant (kon niet verder zat een sloot, had ik zeker in moeten gaan staan??) heb nog even aangegeven dattie in de bocht misschien beter iets vaart kon minderen, maar meneer vond het veel leuker gewoon gas bij te geven (geen verstand van paarden?? Ammehoela, hopend dat ik in de sloot zou belanden). Heeft mijn paard geraakt op zn achterhand, er zat een grote schroeiplek van het wiel naar ik aanneem. Mijn paard is opzij gesprongen, (half in de sloot idd) en netjes teruggekrabbelt. Truckchauffeur is doorgereden............mijn schuld???????? Duh

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:28

CherokeeChum schreef:

Dat is incorrect door onvolledigheid. Bovendien wel érg makkelijk.
Stel dat die jongen zijn gordel niet om had en nu dood zou zijn.
Twee keer ´eigen schuld´? Niets morele aansprakelijkheid van de ruiter die de controle over diens voertuig verliest en wat de oorzaak is?

Wat als jij op een provinciale weg rijdend voor een overstekend paard uitwijkt, de controle verliest en op een boom klapt. Kan jíj dan niet rijden? Joúw fout dat je geen slipkursus gevolgd hebt? joúw fout dat je niet langzamer reedt want er ís daar een bospad?

Ik vind de ruiterij érg makkelijk met diens extra zware verantwoordelijkheid omgaan. Ik vind een ruiterij die hier zo onzorgvuldig mee omgaat niet op de openbare weg horen.

hc

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:30

O.k.HC, jij hebt je paard 100% onder controle......
Ik waag dat te betwijfelen,dat is de enigste zekerheid die je in de omgang met dieren hebt dat je ze nooit 100% onder controle hebt,om de doodeenvoudige reden dat het geen robots of machines zijn .Zelfs daar gebeuren ongelukken mee,en ik schat nog veel meer,door overschatting van de eigen kennis,onoplettendheid,sleur,etc.
Maar ook door invloeden van buitenaf,waarop men geen invloed heeft,miscommunicatie,blackout etc.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:33

Miryamk schreef:
Beste hc STEL iemand in een auto rijdt tegen jouw paard aan, ben jij dan de verantwoordelijke partij? Want zo kom je op mij over, alsof iemand MET paard ALTIJD degene is bij wie de fout ligt?

Wanneer ik rij waar ik hoor te rijden op de manier waarop ik hoor te rijden, is de automobilist fout volgens de wegenverkeerswet.
Wat de verantwoordelijkheid voor mijn paard betreft zie ik dat inderdaad als míjn fout ja. Dat paard vertrouwt op míjn verkeersinzicht en ík beschaam dat vertrouwen.

Dit gaat echter erg ver van het topic. Daar valt een ruiter en gaat diens paard als een ongeleid projectiel van 500 kilo door het verkeer. Ik vind dat ABSOLUUT NIET KUNNEN.

hc

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:35

Huertecilla schreef:
CherokeeChum schreef:

Dat is incorrect door onvolledigheid. Bovendien wel érg makkelijk.
Stel dat die jongen zijn gordel niet om had en nu dood zou zijn.
Twee keer ´eigen schuld´? Niets morele aansprakelijkheid van de ruiter die de controle over diens voertuig verliest en wat de oorzaak is?

Wat als jij op een provinciale weg rijdend voor een overstekend paard uitwijkt, de controle verliest en op een boom klapt. Kan jíj dan niet rijden? Joúw fout dat je geen slipkursus gevolgd hebt? joúw fout dat je niet langzamer reedt want er ís daar een bospad?

Ik vind de ruiterij érg makkelijk met diens extra zware verantwoordelijkheid omgaan. Ik vind een ruiterij die hier zo onzorgvuldig mee omgaat niet op de openbare weg horen.

hc

Nee ,HC niets van dit al,dat, is nou een ongeluk......
Oftewel een gebeurtenis waarover je geen controle hebt.

By the way, ik heb en een slipcursus, en een racelicentie gehad.
En ja, ik ben weleens achteruit tegen een andere auto gereden,ongeluk(je)

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:39

HC...........ik ken het ruiterpad waar dit is gebeurd erg goed. Kilometers lang pad dwars door een gebied met veel edelherten en wilde zwijnen, dat uiteindelijk eindigt bij deze doorgaande weg. Het is een 80km weg. Tja, een paard wat nog zo braaf is, kan rustig ergens ongelooflijk van schrikken (een opgeschrikt zwijn of edelhert die door het struikgewas wegrent kan je een hartverzakking bezorgen hoor!!), het is en blijft een paard. Het is ook erg goed mogelijk dat een ruiter van een paard afvalt, gebeurd de beste ruiters. Had het paard met zijn kop de andere kant opgestaan ten tijde van het vallen van de ruiter, was ie weer bij de manege geeindigd.....
Ik weet dat de eerste automobilst nog op tijd heeft kunnen remmen voor het dier, maar de auto achter haar heeft dat niet kunnen redden...........hoe is dat mogelijk?? Omdat hij of gewoon compleet niet op het verkeer zat te letten of te dicht op zijn voorganger reed??? Wanneer hij in een vrachtwagen of ander groot materiaal had gereden, was het wel mogelijk geweest omdat zij een langere remweg nodig hebben.
Om dit soort ongevallen te voorkomen raad ik dan vanaf nu ook maar aan om NOOOOOIT meer met een paard de wijde wereld in te gaan en braaf in een afgesloten gebied te rijden, zoals een buitenbak of een binnenmanege.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:39

Huertecilla schreef:
CherokeeChum schreef:

Dat is incorrect door onvolledigheid

hc

Ik zou zeggen ga deze discussie eens aan met oom agent,ik denk dat je aan het kortste eind trekt Vork