Geen nieuwe aanval virus op manege Kennemergaarde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Geen nieuwe aanval virus op manege Kennemergaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 09:55

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/re ... ?secId=587
haarlemsdagblad.nl

De laatste keer dat de gevaarlijkste variant van het rhino-virus in deze omgeving toesloeg, was bij een uitbraak in de stallen van de bereden politie in Amsterdam in 2004. Toen sneuvelden vier paarden en waren er twintig besmet. Zij hadden verlammingsverschijnselen. Door kordaat en snel optreden van Martin en Hannie Corsmit van manege Kennemergaarde in Santpoort-Noord lijkt het aantal te betreuren gevallen nu bij één te blijven. Vrijdag belden ze stad en land af om te waarschuwen voor het paardenvirus. Daarmee maakten ze alle paardeneigenaren waakzaam. Iets wat hij wettelijk gezien niet eens had hoeven doen. Zoals bij manege de Groene Heuvel werden overal snel waarschuwingen opgehangen: Pas op, rhino in de omgeving.

Dit weekeinde zijn er vanwege de virusmelding geen officiële wedstrijden op de Groene Heuvel. ,,Uit voorzorg, vanwege eventueel besmettingsgevaar. Normaal gesproken gaat de wedstrijd over twee weken wel weer door. Voorlopig nemen we uit voorzorg ook geen nieuwe paarden meer aan'', aldus Angela van der Vecht van de Groene Heuvel.

Martin Corsmit kon gistermiddag opgelucht melden dat er geen nieuwe koortsgevallen zijn bijgekomen op Kennemergaarde. De uitslag van het bloedonderzoek, van het bloed dat is afgenomen bij de aan rhino overleden pony Lirac, is nog niet binnen. Die moet definitief uitsluitsel geven over de doodsoorzaak. Er zijn geen meldingen bekend van uitbraken elders. Als er geen koortsgeval bij komt, is de manege over ruim vier weken weer van de lichte quarantaine af. De paarden mogen tot die tijd niet van het terrein af. Eigenaren mogen slechts mondjesmaat (twee keer per dag) bij hun paard. Door dit soort maatregelen blijft een uitbraak vaak tot één plek beperkt.

verwant topic: [VN] Pony overleden aan besmettelijk paardenvirus

Malibu

Re: Geen nieuwe aanval virus op manege Kennemergaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:59

Netjes hoor, hopelijk kunnen ze het zo in de tang houden. Jammer dat er 1 paard is gesneuveld, maar we mogen in onze handjes knijpen als het er bij 1 blijft.

Werd gister ook gebeld door onze stalhouder of ik nog wedstrijden had dit weekend, of onlangs nog weg geweest was. (was niet zo) Maar iedereen is erg voorzichtig en dat is een goed teken Ja

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:34

Ik hoorde gisteravond dat het andere zieke paard ook is overleden..Er zijn er nu dus 2 dood..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:28

In Belgie net onder Maastricht heerst er ook al Rhino, daar zijn vier paarden overleden...

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:21

DorisM schreef:
Ik hoorde gisteravond dat het andere zieke paard ook is overleden..Er zijn er nu dus 2 dood..

Dit is dus absoluut niet waar!!!!!!
Het gaat prima met het paard, hij is vanmorgen zelfs al voorzichtig weer onder het zadel geweest!!!
Er zijn verder ook geen koortsgevallen bijgekomen, alle paarden op Kennemergaarde zijn op dit moment gezond!! Pling

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:24

Gelukkig maar. Het was jammer dat mijn wedstrijd is afgeblazen maar het zou veel vervelender zijn als er wel meer besmettingen zouden komen. Maar gelukkig ziet het er goed uit. Lijkt me erg anstig als je met je paard daar op sal staat. Je kan zo weinig doen behalve afwachten.

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:39

BillyJean schreef:
DorisM schreef:

Dit is dus absoluut niet waar!!!!!!
Het gaat prima met het paard, hij is vanmorgen zelfs al voorzichtig weer onder het zadel geweest!!!
Er zijn verder ook geen koortsgevallen bijgekomen, alle paarden op Kennemergaarde zijn op dit moment gezond!! Pling

Oh wat raar, een vriendin van mij rijdt daar en die had me gister gebeld dat ze allebei dood waren..
Hoe weet jij het? Rijd jij er ook?
nouja, gelukkig maar Haha!

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:04

Mijn paard staat er gestald, ik heb elke dag contact dus...

Skaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:24

vreselijk, dat virus, je kan zo weinig doen, alleen afwachten, heb het zelf ook meegemaakt, ik ben nog elke dag zo dankbaar dat mijn paardje als enigste van de 2 van de hele stal niet ziek is geworden (2 jaar geleden,ergens anders) maar de angst is hetzelfde.

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:59

Ik woon daar vlak in de buurt 1 paard iis al dood Verdrietig Zo zielig 1 paardje van Kenemer is naar myn manege gegaan Sultan naar Hcv & mis heeft die het ook

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:50

Shennalover schreef:
Ik woon daar vlak in de buurt 1 paard iis al dood Verdrietig Zo zielig 1 paardje van Kenemer is naar myn manege gegaan Sultan naar Hcv & mis heeft die het ook

Sultan stond maar heel kort in de ponystal.. en daarvoor stond hij in quarantaine dus ik denk dat de kans vrij klein is!

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:51

DorisM schreef:

wat voor gerucht is dit nou weer! :S echt heel raar want het gaat echt super goed met hem!!! zoals ingrid ook al zegt..

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:43

Hoe is het nu met het paard wat koorts heeft ?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 10:45

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:54

Niets van waar. Het (pension) paard wat koorts had heeft waarschijnlijk een onschuldige verkoudheid onder de leden verder niets.
Alle paarden zijn verder gelukkig koortsvrij.
Ik hou het nauwlettend in de gaten en als ik een dag niet op stal ben geweest omdat iemand anders mijn paard deed, bel ik naar de manege hoe het ervoor staat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:59

En ik hoorde gisteren dat er alweer 4 paarden staan met koorts.
Zo zie je maar weer hoe de tamtam gaat in het paardenwereldje!
In elk geval wens ik iedereen op Kennermergaarde sterkte toe, ik heb net droes gehad op stal, wat god zij dank bij een mini is gebleven omdat ik er op tijd bij was, maar ik weet hoe ellendig het is om weken in spanning te leven.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:06

aerdenhout1 schreef:
En ik hoorde gisteren dat er alweer 4 paarden staan met koorts.
Zo zie je maar weer hoe de tamtam gaat in het paardenwereldje!
In elk geval wens ik iedereen op Kennermergaarde sterkte toe, ik heb net droes gehad op stal, wat god zij dank bij een mini is gebleven omdat ik er op tijd bij was, maar ik weet hoe ellendig het is om weken in spanning te leven.

Daarom hou ik erg goed in de gaten wat hier verteld wordt en dam dat gelijk in.
Dank je voor je sterkte wensen! Pling
Het is geen pretje om zoiets naars als Rhino op stal te hebben, die angst dat je paard het ook krijgt, daarnaast mogen we haast niets met onze paarden, het is ongezellig op stal want iedereen gaat gelijk naar huis, je hebt er een hoop was van Knipoog, het liefst nam ik mijn paard mee naar huis voor een tijdje maarja dat mag natuurlijk niet....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:10

Ik zal voor jullie duimen. Over hoeveel tijd is de stal weer vrij gegeven??

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:01

Dat is nog niet bekend, wel weten we dat, als na twee weken geen een paard koorts krijgt, de maatregelen versoepelt worden.
Maar hoe of wat, dat weten we nog niet.

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:11

Oké Gelukkig is de Kans Klein Voor Sultan/Magic Ik vind eigenlijk sultan leuker maar ja ze Hebben hem nu weer Magic genoemd:)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:25

[quote="BillyJean ]Daarom hou ik erg goed in de gaten wat hier verteld wordt en dam dat gelijk in.
Dank je voor je sterkte wensen! Pling
Het is geen pretje om zoiets naars als Rhino op stal te hebben, die angst dat je paard het ook krijgt, daarnaast mogen we haast niets met onze paarden, het is ongezellig op stal want iedereen gaat gelijk naar huis, je hebt er een hoop was van Knipoog, het liefst nam ik mijn paard mee naar huis voor een tijdje maarja dat mag natuurlijk niet....[/quote]

Helaas is er al een paar keer iets ontkend wat later wel waar bleek te zijn. Zeker de eerste dagen waren er wat doofpot acties op 1 van hun sites. Laat ik nu net die betrichten gelezen hebben voor ze werden verwijderd Clown
Wij zijn nooit op de hoogte gebracht door Kennemergaarde en ik weet dat er meerdere (kleine) stallen in Santpoort niet zijn ingelicht.
Ik houd het hier dus goed in de gaten en ben blij met de loslippige manegeruiters Knipoog en heb dus mede daardoor niet zo'n goed gevoel over de openheid en de maatregelen.
Ik hoop voor de paarden dat de rest mazzel heeft en er goed mee wegkomt.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 02:23

Begrijp ik hieruit dat jij mijn mededelingen over het Rhinovirus in twijfel trekt?
Dat is niet zo mooi, geef me 1 reden waarom ik dat in hemelsnaam zou doen....
Ik ben hier op dit forum en op andere sites in de gaten aan het houden dat er geen valse meldingen komen en nu beschuldig je mij ervan? Niet zo netjes....
En waar doel je op met je eerste zin als ik vragen mag? Doofpot acties???? Leg eens uit?
En als er iemand open is en flinke maatregelen treffen zijn het Martin, Hannie en de DA wel, wij als pensionklanten hebben niets dan lof hierover en hebben het volste vertrouwen in hen.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:58

BillyJean schreef:
Begrijp ik hieruit dat jij mijn mededelingen over het Rhinovirus in twijfel trekt?
Dat is niet zo mooi, geef me 1 reden waarom ik dat in hemelsnaam zou doen....
Ik ben hier op dit forum en op andere sites in de gaten aan het houden dat er geen valse meldingen komen en nu beschuldig je mij ervan? Niet zo netjes....
En waar doel je op met je eerste zin als ik vragen mag? Doofpot acties???? Leg eens uit?
En als er iemand open is en flinke maatregelen treffen zijn het Martin, Hannie en de DA wel, wij als pensionklanten hebben niets dan lof hierover en hebben het volste vertrouwen in hen.

Ik kan jouw reactie ook heel goed voorstellen.
We hebben vorig jaar ook rhino op stal gehad en zijn naar de andere stallen heel open overgeweest. Het heeft ook nog in de krant gestaan.
Toen kwamen er ook allerlei verhalen op bokt en andere fora's terecht van mensen die van alles hadden horen zeggen en dat er paarden overleden en weet ik niet wat allemaal toen.
Toen heb ik ook elke keer gereageerd met nog een aantal andere stalgenoten om maar de goede informatie te geven, want het is ook heel vervelend als jouw stal zo aangevallen wordt.
Terwijl het grootste gedeelte idianenverhalen zijn.

Ik snap ook wel dat buitenstaanders zich zorgen maken, maar wat mij altijd het meeste irriteerd zodra het woord Rhino maar valt raken mensen al in paniek.
En komen de idianenverhalen weer op gang.

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:06

Paniek viel mee, ondanks dat de informatievoorziening voornamelijk via de tam-tam verliep en dat plotseling de hele buurt Rhino leek te hebben als je daarop mocht afgaan. Communicatie is belangrijk; terwijl de vee arts op zijn site uitging van rhino, stond er lange tijd op de kg site dat er wellicht misschien rhino zou kunnen zijn, eventueel. En vervolgens dook het Haarlems Dagblad/IJmuider Courant erop, op dit moment nog steeds de voornaamste bron van info over hoe 't gaat.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:25

Het laatste nieuws is dat er nog steeds een paard af en toe koorts heeft, de laatste dagen was hij weer koortsvrij en vanmorgen was er weer verhoging.
Het paard eet goed, is goed levendig en lijkt verder nergens last van te hebben en al zeker niet van neurologische problemen.