http://www.knhs.nl/News.asp?ID=10162&pC ... ID=&CatID=
knhs.nl
‘Ik heb expres nog een aantal wedstrijden gereden om zeker te zijn dat ik naar Hengelo mag.’ Het is de uitspraak van een willekeurige deelneemster aan de Hippo Zorg Jumping Challenge. Gedurende de hele zomer hebben honderden breedtesportruiters geprobeerd een positie bij de eerste vijftig in hun klasse te verwerven. Die geeft namelijk recht op deelname aan de halve finale komende twee weken in Hengelo. Wie daar bij de beste 25 eindigt mag bovendien twee maanden later in Zwolle deelnemen aan de finale. In totaal is er 70.000 euro prijzengeld te verdienen.
Omdat het tot en met afgelopen zondag nog mogelijk was om in te schrijven op basis van het resultaat in de laatste kwalificatiewedstrijden, is sinds vandaag pas definitief bekend wie deel zullen nemen aan de halve finales in Hengelo. Aanstaande woensdag wordt het spits afgebeten door de ervaren M-ruiters. Ervaren zijn ruiters die minimaal vijf startkaarten hebben of die beschikken over een universele startkaart. Wie daaraan niet voldoet start bij de M-amateurs op zondag 2 december. Al maanden wordt de tussenstand van de ervaren M-ruiters aangevoerd door Isabelle Boon en haar paard Top Gear. In de finale zal zij zware concurrentie krijgen van Franklin Posmus (2e), Anne van Vulpen (3e en 5e) en Henk Frederiks (4e).
Bij de Z-deelnemers is de strijd zeer fanatiek geweest. Winnares van het selectieklassement is Joyce de Haan. Met Otar, een 11-jarige Wellington uit een Ditmar-moeder won ze maar liefst drie wedstrijden en was één keer tweede. Dankzij haar laatste zege in Haarlem schoot ze Mark van de Poel in het klassement voorbij. Joyce: ‘Twee jaar geleden heb ik Otar gekocht van een particulier. We zijn in de B begonnen en doorgegroeid naar het Z. Hij heeft een groot hart en kijkt in principe nergens naar. Maar hoe hij in een hal als in Hengelo reageert weet ik niet. De generale repetitie gisteren sprong hij goed, maar onlangs in Ouderkerk stopte hij twee keer. En dat doet hij nooit. Doel is voor mij in de eerste plaats de finale halen. Dat die naar Zwolle is verhuist vind ik prima. Amsterdam was voor ons dichterbij, maar ze zeggen dat Zwolle een heel mooi concours is.’
In Hengelo zal tijdens de halve finales uitgemaakt worden wie deelnemen aan de finales tijdens Zwolle International van 7 t/m 16 februari 2008 in de IJsselhallen te Zwolle. Daarmee wordt ook duidelijk wie kans maken op de hoofdprijzen in de diverse klassen. Voor de winnaars van het Z en ZZ is in Zwolle maar liefst 5.000 euro te verdienen. In de halve finales is het prijzengeld al ruim 8.000 euro. Zoals gezegd is het totale prijzengeld van de competitie 70.000 euro De startlijsten voor de halve finales van de Hippo Zorg Jumping Challenge staan met ingang van vandaag op internet. Wie meer wil weten over reglementen, tussenstanden, startlijsten en het programma kan kijken op www.hippischhengelo.nl of www.zwolleinternational.nl .
Data en locatie van de halve finales zijn:
datum dagdeel locatie klasse
28 november middag Hippisch Hengelo M Ervaren
28 november middag Hippisch Hengelo Z
1 december avond Hippisch Hengelo L
2 december ochtend Hippisch Hengelo M Amateurs
9 december ochtend/middag Hippisch Hengelo ZZ