Zeven hengsten ingeschreven bij KWPN

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Zeven hengsten ingeschreven bij KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 14:51

http://www.kwpn.nl/cms/index.jsp?lang=1
kwpn.nl

Hengstenstapel drie spring- en vier dressuurhengsten rijker

Aan de eindbeoordeling van het najaarsonderzoek namen tien hengsten deel, vijf springpaarden en vijf dressuurpaarden.
Drie springhengsten werden er ingeschreven in het stamboek. Het totaal aantal ingeschreven springhengsten komt hiermee dit jaar op twaalf. Ingeschreven zijn de kampioen van de springhengsten in Den Bosch, Zürich (Berlin x Concorde, fokker A. Floryn in Geesteren), Zacharov (Clinton x Lord Z, fokker M. Evertse en G.W. ten Pas) en Zahros R (Sam R x Rebel I, fokker Stal Roelofs).
De springhengsten Zazou R (v.Tolan R) en Zimba (v.Mermus R) werden niet ingeschreven.

Uit een kleine groep van vijf aan de eindbeoordeling deelnemende dressuurhengsten heeft de commissie vier interessante hengsten ingeschreven. Ingeschreven zijn de reservekampioen van Den Bosch Zhivago ((Krack C x Jazz, fokker Pegasus Stables), Zjengis Khan (Rousseau x Rubinstein, fokker E.M.G. Kuijpers), Zanzibar (Special D x Pretendent, fokker Henstra en Henstra) en Zambuka (Scandic x Biotop, fokker Mts. Van Esch).
Voor Zo Romantic (v.Don Romantic) viel het doek.

De cijfers worden z.s.m. bekend gemaakt op de website.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-11-07 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: ON>VN

moniek111

Re: Zeven hengsten ingeschreven bij KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:14

jammer dat de andere krack is opgehaald, was ook een mooi beweger

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 15:52

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:57

Origineel, Krack C x Jazz.. Scheve mond

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:59

Daar zit heel nederland op de wachten. Over bloedspreiding gesproken Dromen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:19

Pascha schreef:
Daar zit heel nederland op de wachten. Over bloedspreiding gesproken Dromen

Je neemt me de woorden uit de mond Tong uitsteken
Wat nieuw bloed zou welkom zijn Tong uitsteken

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:45

Scandic x Biotop is toch nog redelijk vers bloed? (Ik heb de hengst niet gezien, kan niets over zijn kwaliteit zeggen)

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:17

Scandic zelf hadden ze gewoon nooit goed moeten keuren heb nog geen mooie scandic gezien :S

AnneFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:22

Ow leuk!!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:43

Zoro schreef:
Scandic zelf hadden ze gewoon nooit goed moeten keuren heb nog geen mooie scandic gezien :S

Ik heb anders een mooie Scandic (al is mooi natuurlijk subjectief en hoef jij het daar helemaal niet mee eens te zijn). Bovendien is hij ook nog eens gezond, gruwelijk braaf in de omgang, werkwillig en fijn heet te maken.

Afbeelding

Afbeelding

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:04

ik snap niet waarom er niet eens bloedverversing komt, het bloed komt altijd op hetzelfde neer.. Krack of Jazz of Rousseau of special D... en over 10 jaar maar weer zeuren dat er teveel inteeld is...

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:12

ayhno schreef:
ik snap niet waarom er niet eens bloedverversing komt, het bloed komt altijd op hetzelfde neer.. Krack of Jazz of Rousseau of special D... en over 10 jaar maar weer zeuren dat er teveel inteeld is...

Tja hier ben ik het deels wel mee eens, het blijft altijd een beetje om dezelfde hengsten draaien.
Aan de andere kant, het verse bloed moet natuurlijk wel bestaan uit goed hengsten. En misschien
dat hier nog wel wat aan ontbreekt...?

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:28

rianne67 schreef:
ayhno schreef:

Tja hier ben ik het deels wel mee eens, het blijft altijd een beetje om dezelfde hengsten draaien.
Aan de andere kant, het verse bloed moet natuurlijk wel bestaan uit goed hengsten. En misschien
dat hier nog wel wat aan ontbreekt...?

Ja geheel mee eens..
maar als je toch steeds in het zelfde bloed blijft door fokken....
er zijn genoeg mooie hengsten over de hele wereld..
waarom gaan ze niet meer in het buitenland kijken naar andere hengsten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:12

In het buitenland!? Waar Sandro Hit ook al ruim 100 goedgekeurde zonen heeft?

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:22

Er is ook meer dan Sandro Hit. Knipoog Jonge duitse hengsten genoeg. Westfalen en Hannover bijvoorbeeld.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:26

ayhno schreef:

Idd helemaal mee eens Ja

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:40

Wat moet je nu in deze tijd nog met een Pretendent? Er zijn zoveel goede jonge hengsten. Biotop, ook iets uit de jaren huppel de pup. Als ik foto's zie van jonge goedgekeurde hengsten met ongelijke voeten (kan vererven) krijg ik al de nekharen overeind.
De meest bekende fokkersnamen krijgen de hengsten goedgekeurd en de kwaliteit boeit dan niet meer . Het KWPN paard is toch al geen ras. Op meerdere forums staat dat het alleen nog om geld gaat en dat is ook mijn mening. Waarom hebben we al jaren geen stempelhensgten meer? Nee, alles wordt verkocht en de buitenlandse stamboeken profiteren van onze fokprodukten.

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:43

Marja schreef:
Zoro schreef:

Ik heb anders een mooie Scandic (al is mooi natuurlijk subjectief en hoef jij het daar helemaal niet mee eens te zijn). Bovendien is hij ook nog eens gezond, gruwelijk braaf in de omgang, werkwillig en fijn heet te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Je hebt idd een mooie

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:54

1 hengst heeft wel een heel erg onuitspreekbare naam:
Zjengis Khan

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:57

nou daar ga ik morgen bij kijken. (moet de eigenaresse knippen dus ga zeker een kijkje nemen)
maar zo moeilijk is ie niet hoor. het heeft iets te maken van een man in de geschiedenis.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:00

misschien een leuk weetje maar zjengis kahn heette eerst zivagho maar er mogen geen hengsten zijn met dezelfde naam.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:15

lazal schreef:
Wat moet je nu in deze tijd nog met een Pretendent? Er zijn zoveel goede jonge hengsten. Biotop, ook iets uit de jaren huppel de pup. Als ik foto's zie van jonge goedgekeurde hengsten met ongelijke voeten (kan vererven) krijg ik al de nekharen overeind.
De meest bekende fokkersnamen krijgen de hengsten goedgekeurd en de kwaliteit boeit dan niet meer . Het KWPN paard is toch al geen ras. Op meerdere forums staat dat het alleen nog om geld gaat en dat is ook mijn mening. Waarom hebben we al jaren geen stempelhensgten meer? Nee, alles wordt verkocht en de buitenlandse stamboeken profiteren van onze fokprodukten.

Ik heb vandaag toch al meerdere fokkers gesproken die blij zijn met het Pretendent-bloed. Wij fokken ook heel specifiek met merries die dit bloed voeren.
Als we een merrie hebben die dit bloed mist zijn wij zeker geneigd om naar hengsten te kijken die dit bloed voeren.

De fokker van de Scandic heeft niet direct een bekende naam in de fokkerij op dressuurgebied en toch heeft hij doordat hij een echte paardenman is deze hengst weten te fokken.
Hij heeft zowieso gekozen voor een zeer goede merrie en wel de Widor-merrie en daar met een gezond verstand mee gefokt, hij is met deze lijn ook al erg lang aan het bouwen naar een goede basis voor het fokken van dressuurpaarden en nu zelfs een goedgekeurde hengst.
Wij volgen hem al bijna 20 jaar van vrij dichtbij en een gesprek met hem is erg zinvol en komt een ieder wijzer uit.
In de springsport staat hij al langer bekend als een deskundige, ik neem echt niet voor iedereen mijn petje af maar voor Sjeffri van Esch direct.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:49

Op onze site kun je meer lezen over Genghis Khan. (ookal fokken we paarden Knipoog ) Een heerser, die groter was dan Napoleon en Karel de Grote!
www.genghiskhan.nl

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 01:25

lazal schreef:

Je spreekt jezelf wel een beetje tegen... veel goede jonge hengsten maar alles wordt verkocht ?
Met Pretendent is helemaal niks mis; in deze tijd van een wat beperktere bloedvoering een verademing. Pretendent was, is en blijft een veredelaar en heeft geweldige merries gebracht. Biotop komt uit de oudste en sterkste trakhener bloedlijnen, ook niks mis mee, mits zorgvuldig ingezet. De Scandic vind ik daar een goed voorbeeld van.

Stempelhengsten ontstaan vooral via merrielijnen en dat duurt nou eenmaal langer. Mijn vermoeden is dat Rousseau en Oscar binnen 10 jaar de nieuwe stempelhengsten worden en heel misschien San Remo. Nu moeten we het nog even doen met Contango, Jazz, Ferro en consorten. Van de springhengsten ben ik te weinig op de hoogte dus zeg ik niks over.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 02:02

Stempelhengsten ontstaan ook vaak doordat het beleid rondom een hengst goed aangepakt wordt.
Sommige hengsten worden voor alles gegooit, het commerciele verhaal, en andere worden anders gebracht.

Kwestie van heel houden/afbreken van je hengst, aan de eigenaar de keuze en het gevolg voor de fokkers.
Het is algemeen bekend dat geen enkele hengst past op iedere merrie , de merriehouder beslist en de ene vanuit een uitgedacht beleid en de ander omdat hij gewoon een veulen wil fokken.
Je haalt de hengstenhouders eruit uit en het plan met de hengst idem.

Kwestie van korte termijn/lange termijn-denken, stempelhengst of modehengst.