Hoefsmeden gebukt onder aanhoudende geruchten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hoefsmeden gebukt onder aanhoudende geruchten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 12:51

http://www.destentor.nl/salland/2231680 ... uchten.ece
destentor.nl

Het eerste en tot nu toe enige krantenbericht over de zaak dateert van juli dit jaar.

Maar tot op de dag van vandaag worden hoefsmeden in de gemeente Olst-Wijhe erop aangesproken. ,,Weet jij iets van die afschuwelijke paardenmishandeling?'' Waarin dan de vraag ligt opgesloten: ,,Jij was het toch niet hè...?''

De 55-jarige Jan Grootenhuis uit Den Nul zegt nog vrijwel dagelijks met vragen over de zaak te worden geconfronteerd. ,,Ik heb ongeveer dezelfde leeftijd als de man die hiervan wordt verdacht. Daarom kijkt iedereen mij er op aan, en dat ben ik eigenlijk wel een beetje zat.''

Dat de zaak zoveel opwinding teweegbrengt in paardenminnend Salland, én ver daarbuiten, heeft alles te maken met de feiten zoals die door de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming naar buiten zijn gebracht.

Een 58-jarige hoefsmid uit Olst-Wijhe zou met zijn hamer een paard bewusteloos hebben geslagen. Volgens de inspectie was het paard in paniek geraakt, en reageerde de smid daar furieus op. Hij zou het dier eerst in de buik hebben getrapt, en daarna een paar flinke klappen op de ribben en het voorhoofd hebben gegeven. Daarop begon het één jaar oude paard volgens de inspectie bloed op te geven en raakte het buiten bewustzijn. De inspectie baseerde zich bij dit alles onder meer op verklaringen van diverse ooggetuigen.

Grootenhuis, die ruim dertig jaar ervaring heeft als hoefsmid, zegt dat hij het fijne van de zaak niet weet, maar vraagt zich af of het paard daadwerkelijk buiten bewustzijn kan zijn geraakt. ,,Dat gebeurt niet zomaar. Ik kan me voorstellen dat er een strijd is geweest tussen de smid en het paard. En als een paard verliest, dan geeft het de strijd ook meteen helemáál op. Daarom heeft de brandweer ook altijd zoveel moeite om een te water geraakt paard weer aan land te krijgen. Het dier geeft dan op en werkt totaal niet meer mee. Als het paard ook in dit geval de strijd heeft gestaakt, is het misschien onderuit gezakt. Voor omstanders kan het er dan uitzien alsof het dier zijn bewustzijn verliest, zonder dat dit echt zo is.''

Wel voegt Grootenhuis er aan toe dat een goede hoefsmid het nooit zover laat komen dat hij of zij de controle over zichzelf en het paard verliest. ,,Je moet het dier geruststellen en kalm benaderen. Maar hier ligt ook een nadrukkelijke verantwoordelijkheid voor de eigenaar van het paard. Die moet het dier vertrouwd maken met mensen. Dit betekent dat je als eigenaar af en toe bijvoorbeeld een been van het paard optilt, zodat het dier daaraan gewend raakt. Voordat de smid de eerste keer komt, moet een paard netjes kunnen staan en een voetje kunnen geven. Daar hoor je als eigenaar voor te zorgen.''

Volgens Grootenhuis schieten paardenbezitters dikwijls tekort. ,,Veel paarden kunnen bijvoorbeeld niet vast staan aan een touw, omdat de eigenaar ze dat nooit heeft geleerd. Als je een paard geregeld vastzet, bijvoorbeeld in zijn eigen box, dan went het daaraan. Dan kun je heel voorzichtig een voet optillen en weer loslaten. Zo moet je dat doen.''

Als een paard niet wil meewerken en 'van zich afslaat', zoals Grootenhuis het noemt, 'dan krijgt hij er van mij ook een.' De Nullenaar verwijst naar de wetten van de natuur. ,,Je moet je net zo gedragen als een ander paard in de kudde zou doen. Je hebt veel paardengevoel nodig, maar je moet ook voorkomen dat ze een tweede keer naar je durven te schoppen.''

Het openbaar ministerie heeft vooralsnog niet besloten of de collega-hoefsmid van Grootenhuis strafrechtelijk wordt vervolgd. De inhoud van het proces-verbaal van de Inspectiedienst Dierenbescherming gaf 'aanleiding tot nader onderzoek.' De man zelf heeft niet aan dit artikel willen meewerken.

Verwante artikels :
[VN] Hoefsmid mishandelt paard -OFFICIELE REACTIE LID UPDATE-
[VN] Kamervragen mishandeling jong paard door een hoefsmid
[VN] Minister: eigenaar verantwoordelijk mishandeling door smid

LadyF

Re: Hoefsmeden gebukt onder aanhoudende geruchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:27

Ah heel mooi dat het nu goed aan het licht komt dat Jan het niet is geweest.
Kan me goed voorstellen dat hij daar zat van is!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:46

Eea had voorkomen kunnen worden als de naam gewoon erbij vermeld was geworden, of iig zijn initialen.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:40

Jan Grootenhuis is ook onze hoefsmid. Een zeer vakkundig man, die zijn vak ERRUG goed verstaat.
Tuurlijk heb ik ook even gedacht "zou het Jan zijn ......." maar gelukkig niet ! (ik kon het me ook al niet voorstellen).
Maar goed, hij komt deze week, ik zal er even met hem over praten !

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:41

Ik vind het een super stuk en kan ook best begrijpen dat Grootenhuis er erg moe van wordt! Zeker wanneer je een vakman bent met hart voor je vak.

Het enige wat mij tegenstaat is deze zin:
Citaat:
Als je een paard geregeld vastzet, bijvoorbeeld in zijn eigen box, dan went het daaraan.

Dat een paard went door geregeld vast te staan kan ik begrijpen, maar mijn stelregel is altijd: een paard moet in zijn box en in de wei met rust gelaten worden! Wanneer je wat met je paard wilt gaan doen vind ik dat het het meest ideaal is wanneer je dit dus niet doet op stal of in de wei. Maar gewoon wanneer je je paard poetst kan je hem toch ook leren vast staan toch? Een paard vastzetten in de box zonder dat je er wat mee doet vind ik niet echt paardvriendelijk.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:55

Judje schreef:
Ik vind het een super stuk en kan ook best begrijpen dat Grootenhuis er erg moe van wordt! Zeker wanneer je een vakman bent met hart voor je vak.

Het enige wat mij tegenstaat is deze zin:
Als je een paard geregeld vastzet, bijvoorbeeld in zijn eigen box, dan went het daaraan.
Dat een paard went door geregeld vast te staan kan ik begrijpen, maar mijn stelregel is altijd: een paard moet in zijn box en in de wei met rust gelaten worden! Wanneer je wat met je paard wilt gaan doen vind ik dat het het meest ideaal is wanneer je dit dus niet doet op stal of in de wei. Maar gewoon wanneer je je paard poetst kan je hem toch ook leren vast staan toch? Een paard vastzetten in de box zonder dat je er wat mee doet vind ik niet echt paardvriendelijk.

Ik denk dat hij er ook mee bedoelde, tijdens de verzorging oid. Natuurlijk niet als je er zelf niet bij bent!

Jan is ook mijn hoefsmid en het is niet eens bij mij opgekomen om hem er naar te vragen. Ik vertrouw hem mijn paarden wel toe. Ik weet zeker dat hij er goed mee omgaat.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:07

Nina88; Dat is de bedoeling. Cool Ik heb ook een smid die ik gewoon vertrouw met mijn paard, en ik zou niet gelijk denken dat hij het is. Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:13

Ik snap dat hij blij is dat het nu in de publiciteit is dat hij het niet is!
Wat ik niet snap is dat hij het enigzins opneemt voor de schuldige smid, over het wel of niet buiten bewust zijn slaan....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:54

Bonita_Bon schreef:
Wat ik niet snap is dat hij het enigzins opneemt voor de schuldige smid, over het wel of niet buiten bewust zijn slaan....

Daar ben ik het helemaal mee eens. Een paard begint niet zomaar bloed op te geven hoor, dan ga je toch écht veel en veel te ver. Daar is m.i. geen excuus voor. Hij had ook tegen de eigenaar kunnen zeggen: dit wordt me te gevaarlijk, ga eerst e.e.a maar eens goed oefenen, en bekappen doe ik met dit paard alleen nog in een onderzoeksbox. Maar sommige mensen willen allemaal de strijd in één slag winnen, met behoorlijk veel geweld in dit geval. Zo werkt het niet bij paarden. Stapje terug en evalueren waarom het paard zo reageert. Want ik neem aan dat het niet de eerste keer was dat het bekapt werd. En durf dan de hand eens in eigen boezem te steken, maar nee, het is altijd de schuld van het paard. Vind dat de hoefsmid die dit op zijn geweten heeft véél te verwijten valt. Driftkoppen kunnen beter een ander vak kiezen. Ben benieuwd naar het verhaal van de betreffende smid én van de eigenaar. Want pas als je alle meningen hebt gehoord, dan kan je er eigenlijk pas echt iets van vinden. Maar goed. Ik baseer mijn reactie op het stukje hierboven.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:17

Bonita_Bon schreef:

Laat dat maar aan de rechter over; daar is al genoeg over gespeculeerd.